Sociala medier
Sociala medier är ett samlingsnamn på kanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom text, bild, ljud och film. I motsats till traditionella medier så genereras innehållet av dig som användare eller besökare av webbplatsen. Exempel på sådana marknadskanaler är internetforum, bloggar, wiki, poddradio/podcasts, artikelkommentarer samt de som kanske flest tänker på; Community och nätverkstjänster som t ex Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Youtube, Google+, LinkedIn och Pinterest.
Dessa sociala medier kanaler anses idag vara självklara att använda vid marknadsföring av företag.
Längre ner finns en rad artiklar om ämnet men först några tips.
5 möjligheter med sociala medier som varje företag bör utnyttja
De flesta av oss har någorlunda bra koll på sociala medier. Det är helt enkelt ett samlingsbegrepp för webbplatser och mobila appar som människor kommunicerar genom. Som privatperson behöver du egentligen inte ha mycket djupare kunskaper om sociala medier än så, men för organisationer och företag som vill använda sig av sociala medier i exempelvis ett marknadsföringssyfte krävs mer kunskap. Vad kännetecknar sociala medier och vilka möjligheter bär dessa kännetecken med sig?
Nedan följer fem karaktäristiska drag för många sociala medier och vilka möjligheter för företagets externa kommunikation och marknadsföring dessa drag har. Låt dig inspireras!
Interaktion och deltagande
Till skillnad från många andra medier bygger de flesta sociala medierna på interaktion och deltagande. Visst kan du informera via dem, men den största möjligheten med till exempel Facebook är att företaget kan skapa dialog med sina kunder. Ni kan ställa frågor till dem och få in synpunkter och kommentarer från dem – detta hjälper er som företag att utvecklas utifrån era kunders önskemål.
Relationsbyggande
Inte nog med att sociala medier bjuder in till dialog, många av dem är också goda verktyg för att bygga relationer med era kunder. I sociala medier kan du använda dig av en personligare ton. Du kan dessutom publicera bilder och videos, vilket gör kanalen mer levande och personlig. Dessa element har förmågan att bidra till att företaget uppfattas som mer ”mänskligt”, något som i längden också kan ha goda effekter på relationen mellan företag och kund.
Snabbhet
Sociala medier kännetecknas av snabbhet. Förändringar sker ständigt runtomkring oss, och i dagens samhällsklimat sker och sprids förändringar allt snabbare och snabbare. Genom sociala medier kan människor i samma sekund som något publiceras också ta del av det. Utnyttja detta kännetecken genom att föra ut nödvändig information snabbt och till en stor skara människor, eller genom att snabbt bekräfta synpunkter och besvara frågor från såväl befintliga som potentiella framtida kunder.
Stor räckvidd genom nätverk
Tänk så här: om du postar ett inlägg på Facebook, eller en bild på Instagram, når det på ett ögonblick ut direkt till användarna i ditt nätverk (i.e. dina kontakter). Men inte nog med det, det finns en klar möjlighet att det även når ut till dina kontakters nätverk. Genom sociala mediers nätverksfunktion kan ett inlägg få en enorm spridning. Och let’s face it, det är på sociala medier människor befinner sig idag.
Ekonomiskt
Sociala medier är förhållandevis billigt. För det allra mesta är det helt gratis att skapa ett konto och därmed gratis för er att börja marknadsföra och kommunicera. Vissa sociala medier erbjuder företags- och marknadsföringsanpassade funktioner för en relativt billig peng.
Sociala medier ett föränderligt fenomen och framförallt ett paraplybegrepp för en rad olika medier, som har gemensamt att de är sociala. Så länge ni tar er tid att planera inför sociala medier och tar hänsyn till det faktum att det kan ta ett litet tag innan ni känner er etablerade i det sociala mediet är möjligheterna oändliga. Sätt igång redan idag att bekanta er med olika sociala medier så kommer ni att upptäcka effektiviteten!
Compact mode helps you find stories faster