Marknadsföring, försäljning och kundsupport sker allt oftare online. För många företagare är onlinelösningar det enda fungerande valet för att kunna erbjuda godtagbar kvalitet till rimliga kostnader. Men det är fortfarande tidiga dagar för den här typen av lösningar.

De flesta företag och organisationer provar sig fram. Målet är snarare att bygga lösningar som över huvud taget fungerar, än att optimera lösningarna. Därför är det inte så konstigt att WhatsApp inte används optimalt bland företagare för marknadsföring, försäljning och kundsupport, trots att WhatsApp är den globalt mest populära plattformen för meddelanden, som även hanterar röst- och videosamtal.

Stor potential

WhatsApp har fler än två miljarder användare i fler än 180 länder, vilket gör tjänsten till världens klart mest populära för mobilmeddelanden. Intressant nog tittar samtidigt över 40 miljoner användare på onlinekataloger i WhatsApp varje månad.

Trots den stora spridningen för WhatsApp har WhatsApp Business som är en variant för marknadsföring, försäljning och kundsupport bara drygt 50 miljoner användare. Med tanke på att det finns fler än 300 miljoner företag i världen är det en liten andel, sett till WhatsApps popularitet i stort. Hubspot som har en populär molnplattform för kundvård upptäckte i sin undersökning State of Marketing Report att bara sju procent av marknadsförarna använder WhatsApp Business.

– Vår undersökning visar att 85 procent av konsumenterna globalt vill kommunicera med företag på samma sätt som med familj och vänner, via meddelandetjänster, säger Pernilla Jungåker som är marknadschef för Hubspot i Norden.

Kort sagt, det finns stor potential för WhatsApp.

Marknadsföring med WhatsApp

En tjänst som WhatsApp kan så klart användas för alla typer av interaktion med kunder, både potentiella och befintliga. Vad gäller företagande och marknadsföring märks möjligheter att individanpassa meddelanden, för att optimera arbetet med att hitta potentiella kunder (leads). När sådana identifieras, så kallade ”prospects”, finns det goda möjligheter att skapa smidiga kundresor för dem, bland annat genom direkthandel i WhatsApp.

För att maximera nyttan med WhatsApp för marknadsföring, försäljning och kundsupport erbjuder företag som Hubspot integration med specialiserade plattformar och tjänster. Integrationen mellan WhatsApp och en plattform som Hubspot ger bättre kontroll och större möjligheter att anpassa lösningar.

– I vårt fall handlar det dels om integration med vår kundvårdsplattform, dels om anpassade utbildningar och mallar för att använda vår plattform tillsammans med WhatsApp, säger Pernilla Jungåker.

Börjar med inbjudan

En nyckelaktivitet för att lyckas med företagande via WhatsApp är att erbjuda en smidig lösning för nya kunder. Det krävs att kunderna aktivt tackar ja till att få meddelanden, så kallad ”opt in”. Det ställer krav på att det finns smidiga verktyg för att skapa lättanvända och attraktiva startsidor, så kallade landningssidor.

– När kontakten med en kund är upprättad erbjuder kombinationen av Hubspot och WhatsApp verktyg för att bland annat hantera meddelanden, individanpassning av meddelanden med hjälp av data i Hubspot, automatisk generering av meddelanden baserade på mallar och uppföljning av aktiviteter per kund, förklarar Pernilla Jungåker.

Styrkan med en sammansatt lösning av den här typen är dels den stora räckvidd (många användare och smidig kontakt) som fås med WhatsApp, dels den funktionsrikedom som fås med en tjänst som Hubspot. Det är två moderna tjänster som är specialutformade för olika viktiga delar av arbetet med marknadsföring bland företagare. Det är med största säkerhet svårare att bygga ut en egen meddelandetjänst eller en kundvårdstjänst för att hantera all funktionalitet som behövs.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.