“Hej Tomas! Jag måste bara berätta det här.”

Vi fick en ny kund förra veckan. Hon sa: “Jag hade funderat på att anlita ett städbolag, men var lite osäker. Sen kom ni upp på Facebook med era tips och jag läste på er blogg. Någon dag efter kom ett “prova på erbjudande”. Det var som menat.” Hon blev supernöjd med vår städning och har redan refererat oss till flera. Hon älskar oss, sa VDn till företaget.

“Vad var det jag sa” svarade jag och log.

Han tittade på mig som om att jag hade uppfunnit elden, vilket jag inte hade gjort utan jag hade medverkat till att skapa en digital närvaro som gav företaget lokala kunder genom att bygga auktoritet, trovärdighet, “goodwill” och att aktivera sociala triggers.

Under de senaste tre åren har jag personligen annonserat för över 500 000 tusen kronor på Facebook. Jag har sålt mina egna böcker, tröjor, affischer och kurser. Jag har även hjälpt andra företag med sin annonsering (smycken, lyxiga innerväggar, hjälpt företag att få lokala kunder och även hittat leads åt telecombolag) Genom min “Facebookresa” har jag lärt mig mycket, inte enbart genom framgångar utan jag har även trampat på minor.

Under tiden jag vandrat på detta minfält har jag pratat med olika företagare. Vad jag hört är att “Facebookannonsering fungerar inte”, “det är för dyrt”, “det går inte”, “ingen får resultat”, “jag får trafik på min sida men ingen köper” och “ingen klickar”.

Det är bara ett problem, detta stämmer inte utan det är bara ursäkter. Ursäkter som folk har som ska börja träna “jag har inte tid”, “jag börjar nästa vecka” och “jag börjar efter nyår”. Facebookannonsering är som träning, gör man inget så händer inget men om man annonserar kontinuerligt ger det resultat, med ett viktigt förbehåll, du måste göra det rätt. De flesta gör det inte rätt och därför fungerar det inte. Nu tänkte jag dela med mig av en metod som jag vet fungerar. Det var den metoden jag använde till städbolaget och som VD för företaget tyckte var magi. Anledningen till att det fungerar är enkel eftersom du gör något som väldigt få gör.

Så vad är det som ingen annan eller väldigt få gör? De flesta börjar att annonsera för att ta, den här metoden börjar med att ge!

Hur du skapar en annons som genererar 30 x pengarna tillbaka, värde, auktoritet, trovärdighet och “goodwill” samtidigt.

Skriv en text eller spelar in en video med titeln “Fyra, Fem eller tio saker du ska tänka på innan du anlitar ett/en…” 

(Exempelvis ett städ- eller byggbolag, en webbdesign- eller marknadsföringsbyrå).

Rubrik

“Fyra, Fem eller tio saker du ska tänka på innan du anlitar ett städbolag.”

Skriv en kort sammanställning.

Skriv ner vad dina kunders frustrationer, problem och irritation är, var de befinner sig i livet om de delger dig detta, om de inte har tid, ork, lust eller energi, vad det än må vara. Poängen är att få kunden att förstå och att även du förstår dem. Sammanställningen ska självklart ha med dina punkter att göra.

Dina punkter (exempel)

1. Vad säger andra om städfirman?

Skriv svaret

2. Hur är städfirman mot sina anställda?

Skriv svaret

3. Boka ett möte med företaget, för att få en känsla.

Skriv svaret

4. Hur använder jag rutavdrag?

Skriv svaret

Idén med punkterna är att i förväg besvara vanliga frågor som dina potentiella kunder funderar på innan de anlitar dig eller någon annan. Detta är frågor som kanske gör dem osäkra och som får dem att tveka eller vilja veta mer. Detta är frågor som du ska besvara och ge dem svaret på.

Bild i texten

Använd gärna en bild som har med ditt företag att göra eller din kund.

Upplägget är detsamma även om du bestämmer dig för att göra en video.

Hur bör en video se ut?

1. Se till att ha bra ljus.

2. Undvik att stå i en stormvind. 

3. Filma gärna på något lokalt ställe som folk känner igen eller på ditt kontor/arbetsplats.

4. Piffa upp dig! (du behöver inte se ut som du klivit upp ur sängen) hur tror du dina potentiella kunder tänker om din verksamhet då, om du inte ens kan ta hand om dig själv?

5. Besvara frågorna.

Vad behöver jag för att spela in en video?

1. Tålamod, för du kommer behöva filma om och om igen.

2. Vara bekväm i att vara obekväm, du kommer troligtvis känna dig som en fåntratt när du står och pratar in i kameran. 

3. Planera ljussättning; dagsljus, ljus som kommer via ett fönster eller fotolampor som du kan köpa från Alibaba eller någon annan internetbutik för ca. 1 000kr.  

4. Skriv ner fem saker folk ska tänka på och sätt under kameran så du kan se dem.

5. En smartphone (stå inte för långt bort om du enbart använder din mobil, max 1 meter, helst mindre) eftersom den tar upp allt ljud också.

Din text eller video är klar!

Installera en Facebookpixel på din hemsida (om du inte redan har en)

Om du har en hemsida med bloggmöjlighet, lägg ut texten som ett blogginlägg.

Om du inte har en hemsida kan du lägga ut texten som en vanlig uppdatering i nyhetsflödet. Det är inte lika lätt att spåra och återannonsera (retargeting) om du väljer text och bild.

Texta gärna din video eftersom de flesta besökare inte tittar på Facebookvideos med ljud. Posta videon i ditt nyhetsflöde.

Skapa en annons genom en adsmanager, leta rätt på din post och rikta den mot rätt målgrupp. 

Återannonsera med ett erbjudande.

Du skapar en återannonsering med ett erbjudande riktad till dem som läst ditt inlägg eller sett din video.

“Prova-på-erbjudande” 

“Boka en gratis konsultation”

“10 %”

Varför fungerar det här?

För att människor ska handla av dig behövs tillit, vilket du bygger när du ger dem bra tips och svar.

Du bygger en relation med potentiella kunder innan du erbjuder något alls.

Du är inte som 98 % av alla andra företag när de annonserar. Du annonserar för att ge först sedan frågar du om intresse finns för din vara eller tjänst.

För att människor ska handla av dig kommer de vilja veta att du kan din sak vilket du visar när du besvarar deras oro, rädsla och möjliga hinder.

För att människor ska handla av dig vill de veta att du kan hjälpa dem 

Genom att du ger dem specifika råd och generella tips blir du en “expert” och sannolikheten att de väljer dig är större än för något helt okänt företag.

Folk vill undvika osäkerhet och psykisk smärta vilket du hjälper dem med eftersom du ger dem bra tips att tänka på innan eventuell försäljning.

För att öka chansen att människor ska handla av dig, ge något först. Du vet själv effekten av att ge och du som de flesta andra människor vill ge tillbaka, det är inbyggt i oss.

Du ger bra tips. Genom detta skapar du inte bara tillit utan även “goodwill”.

Mer om marknadsföring i sociala medier hittar du här.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.