Det är svårt att avskeda någon som har varit lojal och engagerad i företaget - kanske det svåraste som finns. Det handlar om en människas dröm, karriär, levebröd och tillvaro som du ska välta omkull - och en anställd som oftast levererar. Så hur skulle man någonsin kunna sparka någon och bli tackad för det?

Som bekant brukar en omorganisation innebära en fot eller två. I den moderna historien hittar vi ett flertal exempel på stora och medelstora företag som tvingats göra omfattande omorganisationer och förändringar som har inneburit allt från små nedskärningar till fullskaliga nedläggningar.

Gary Swart, VD på amerikanska oDesk, lyckades förvandla en dramatisk uppsägning till en framgångssaga. Han berättar i en intervju på inc.com om när en av hans mest flitiga medarbetare fick lov att lämna företaget som en av tre personer till följd av en omfattande omstrukturering för att maximera tillväxtpotentialen.

- När jag kom till kontoret klockan sju på morgonen såg jag honom sitta vid sitt skrivbord, helt inne i jobbet, säger Swart. Det enda man kunde göra var att hålla sig undan eller hänga med.

I en omorganisation är det inte alltid den här typen av anställda som ger företaget de bästa förutsättningarna för sund tillväxt. Gary Swart förstod det. Det skulle komma att fungera dåligt, inte bara av den anledningen att hans medarbetare långsamt skulle bränna ut sig själv, utan att han behövde en utmaning som passade honom bättre.

- Jag förstod att det här inte var rätt för honom.

När Gary Swart lade fram beskedet för den flitige medarbetaren blev det mycket dramatiskt. Swart minns att mannen bönade och bad om att få ha jobbet kvar.

- Han sa så här: Snälla, jag vill inte sluta. Jag älskar företaget. Ge mig något annat uppdrag, vad som helst. Jag kan göra praktik. Jag kan bevisa att jag hör hemma här!

Men Gary Swart stod på sig.

- Jag sa att det var dags för honom att gå.

Ett halvår efter det dramatiska avskedet kontaktade Gary sin gamla medarbetare för att bjuda honom på lunch och uppdatera sig om situationen.

- Jag bjöd honom på lunch på Googles huvudkontor för att förvissa mig om att allt hade gått bra för honom.

Och det hade det gjort. Gary’s tidigare anställda hade fått ett jobb som passade honom betydligt bättre. Nu träffas de två männen för en lunch två gånger om året, och Gary kan stolt förkunna att han inte bara har berikat ett liv, utan kanske även räddat det.

- Varje gång vi träffas tackar han mig. Det var på grund av dig, Gary, säger han. Du hjälpte mig att hitta en plats där jag kunde bli riktigt lycklig. Tack för att du sparkade mig.

Så gör du för att avskeda någon på ett bra sätt

Vill du också bli tackad för att ha avskedar en anställd? Att avskeda någon är en process. Ge dig själv den tid du behöver för att göra det rätt. Se till att det inte är en person som gruppen bara har utsett till syndabock eller någon du stör dig på personligen. För att du ska kunna avskeda någon på ett bra sätt krävs att det är en motarbetare - en medarbetare på fel plats.

Kom ihåg att det aldrig är lätt att avskeda någon, och att det kommer förmodligen att bli känslomässiga efterdyningar. Därför är det viktigt att du gör det här med minsta möjliga skada på företaget, den anställde - och dig själv.

1. Förbered dig

Läs på ordentligt och prata med facket. Se till att du har följt reglerna för varningar hela vägen. Ha alltid dokumentation för exempelvis eventuella lösningar i form av omplacering eller utbildningsalternativ till hands. Fokusera på en balans mellan saklighet och medkänsla.

Läs även: Är kollektivavtal något för ditt företag?

2. När det är dags

Se till att ha gott om tid för mötet. Boka ingenting direkt efter. Ge den anställde tydligt besked och följ upp med att förklara exakt varför du har tagit beslutet att låta honom eller henne gå.

3. Gå inte i försvarsställning

Nu har du gjort ditt jobb. Du har levererat informationen på det bästa möjliga sättet. Nu är dags för dig att sitta kvar och lyssna. Utan att argumentera. Låt den anställdes känslor komma. Att förlora jobbet är en krissituation för de allra flesta, och därför är det vanligt att den anställde kommer att agera ur ett perspektiv där hela livet rasar samman.

4. Boka uppföljningsmöte

Visa att du bryr dig. Att du är en bra chef som är mån om din personal och tacksam för den tid han eller hon har gett dig. Boka ett möte och hjälp personen vidare i livet och karriären. Visa att livet inte är slut här. Det kommer du att bli tackad för.

Nu är det din tur
Har du suttit i en liknande situation som Swart? Eller har du andra erfarenheter av dramatiska avsked? Dela med dig av dina tips och erfarenheter. Kommentera i artikeln, skriv en rad i forumet eller varför inte skriva en egen artikel i ämnet?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.