Skolplikten infördes 1842 som ett led i att uppfostra arbetare åt samhällskonstruktionen, man skulle vara lydig och hängiven staten. Systemet har använts som ett medel för att i tidig ålder sålla ut arbetarna och främja de barn som har akademisk potential, det vill säga, barn som är duktiga på att memorera och repetera. "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större", detta ordspråk pryder entrén till aulan på Uppsala universitet och det är just denna mentalitet som präntats in ända sedan 1842, att alla ska tänka lika, och rätt.

Nu ligger även som förslag att förskoleplikt ska råda från tre års ålder. Staten vill alltså separera dig från ditt barn under de viktigaste anknytningsåren.

Den svenska skolan befinner sig i ett förfall och medan övriga världen blickar framåt blickar Sverige bakåt. Så kallad läroplikt råder i många länder där möjlighet till hemundervisning är en självklarhet, men i Sverige är det olagligt sedan 2011. Den svenska skolan brister i precis allt och den blir alltmer en otrygg plats för våra barn att befinna sig på. Jag som förälder kräver att jag ska ha rätten att bestämma och ta ansvar över mina egna barn utifrån deras bästa och att läroplikt med möjlighet till hemundervisning tillåts igen.

Skolplikten och hela systemet det är grundat på är förlegat idag, kreativ mångfald blir institutionaliserad enfald och det rimmar inte med samhällsutvecklingen som den ser ut idag, vi lever inte på 1800-talet längre. Det som är kvar är resterna av ett förfall som blivit en förvaringsverksamhet.

Vi kan rakt av, jämföra med vården i Sverige, där vi ser samma sorts mönster och nedmontering. Vi ser alldeles för få resurser, brist på personal och alldeles för stora barngrupper och klasser. I takt med detta ser vi hur Sverige brister när det gäller kunskaper i grundläggande ämnen. I en stor undersökning av PISA från 2022 har resultaten i matte och läsförståelse sjunkit kraftigt (Kraftigt ras för Sverige i matte och läsning, Dagens Samhälle, TT, 5 december 2023). Individuella behov kan inte tillgodoses utan man klumpar och komprimerar ihop normalbegåvade och barn med diagnoser i behov av extra resurser på en och samma yta och förväntar sig magiska resultat, men en handske passar inte alla händer. Frånvaron ökar och skolan blir alltmer en otrygg plats att befinna sig på. Den psykiska ohälsan bland unga ökar i samhället och kriminaliteten letar sig ned i åldrarna, samtidigt som mobbningen tas till nya nivåer.

Jag är pappa och känner mig väldigt stark och trygg i min föräldraroll. Jag har själv barn som närmar sig skolåldern och känner en stark oro till att behöva lämna ifrån mig mina barn på en plats där jag som förälder varken har insyn eller makt att kunna påverka vad de kommer i kontakt med.

När jag gick i skolan för trettio år sedan så blev jag mobbad för att jag kanske hade fula byxor, eller smutsigt hår. Idag, med teknologins framfart så har mobbningen tagits till absurda nivåer där du som exempel kan bli filmad i duschen efter gymnastiken och hängas ut över hela snapchat.

Normalisering av smartphones letar sig ned i åldrarna vilket har gjort att allt yngre barn tar del av allt skadligare material riktade åt äldre, vilket kan ha förödande konsekvenser. Organisationen “Porrfri barndom” arbetar för att uppmärksamma problematiken med porr i unga åldrar. På deras hemsida skriver de att de får rapporter från skolpersonal i hela landet om att det är vanligt att framför allt killar trakasserar tjejer genom att tvångsvisa porr. De blev även kontaktade av kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg, Per Svensson, efter att en pappa skickat in Porrfri barndoms medborgarförslag om porrfria arbetsmiljöer för barn. Det visade sig då att kommunen fått in ett tiotal anmälningar per år om incidenter där killar, redan i lågstadiet, har tvångsvisat tjejer porr på sina smartphones och skolans digitala utrustning. Svensson berättar att det är ett mycket utbrett problem och att mörkertalet är stort.

Att skolverket sedan år 2022 använder sig av WHO:s styrdokument för sexualundervisning i Europa där det bokstavligen står på sidan 40 att 0-4 åringar ska informeras om “tidig barndomsonani” gör nog knappast saken bättre. (WHO Regional Office for Europe and BZgA Standards for Sexuality Education in Europe, s 40.)

Samtidigt ser vi hur kriminaliteten, även den letar sig ned i yngre åldrar. I en undersökning från BRÅ (Brottsförebyggande rådet) så visar det sig att nästan hälften av ungdomarna i årskurs nio antingen deltagit i eller blivit utsatta för brott såsom stöld, misshandel, hot, rån eller sexualbrott under de senaste 12 månaderna. Hur rimmar detta ihop med att skolan ska vara en plats att bekämpa och förhindra att unga dras in i kriminalitet?

I en artikel om barn och unga i kriminella nätverk på SVT från 12 juni 2022, skriven av Marijana Dragic och Lotta Sima, intervjuas Christoffer Bohman, Chef för utredningssektionen hos Sörmlandspolisen. Polisen ser allt fler barn och unga som dras in i det kriminella våldet.

"Det är tioåringar och elvaåringar som förekommer och det är inte bara vid ett tillfälle utan det är en bild som framträder. Vi har också fjorton-, femton- och sextonåringar som är härdade kriminella." Berättar Bohman. (Över tusen barn och unga i kriminella nätverk, SVT, 12 juni 2022)

Det rör sig alltså om barn i skolåldern och jag anser att skolan inte har de resurser som krävs för att förebygga och förhindra att rekrytering och kriminella handlingar förekommer på skoltid, under raster och håltimmar exempelvis.

Men kan man verkligen skydda sina barn mot allt?

Det kanske man inte kan, men tillgängligheten av skadligt material är många gånger större idag jämfört med när jag var liten för trettio år sedan. Vissa saker hör helt enkelt vuxenlivet till och den pågående normaliseringen av kriminalitet, sexualitet, onani och porr i unga åldrar måste stoppas, och det är vi som föräldrar som bär ansvaret att se till att den stoppas. Här anser jag att vi faktiskt kan skydda barnen mot det mesta bara vi tar det ansvar som åligger oss som föräldrar.

Här ser jag direkt möjligheterna och tryggheten med ett hemundervisningssystem, som finns i övriga delar av världen. Där får barnen lära sig grundämnen i hemmet och tilldelas en tillsynspedagog som följer upp utvecklingen framåt.

Finland som exempel, där hemundervisning är väldigt populärt har bland de bästa resultaten och de har vid flera tillfällen utsetts till det bästa utbildningslandet i världen. Det är självklart många faktorer som spelar in, förutom tillgänglig hemundervisning så har läraryrket i Finland hög status och de har således ingen lärarbrist enligt Agneta Styrman på ui.se. Eftersom det är förbjudet med hemundervisning i Sverige sedan 2010 så väljer många familjer att flytta till Åland som är en självstyrande republik där hemundervisning är tillåtet. Med facit i hand tycker jag det är alldeles vansinnigt att familjer ska behöva flytta på sig för att själva kunna ta ansvar för och ha tillsyn över sina egna barn.

Sammantaget tror jag att vi, som övriga världen, behöver blicka framåt och utforska de möjligheter som hemundervisning kan ge för de familjer som kan och vill, samt att det svenska skolsystemet behöver reformeras från grunden. Jag anser att det är vårt ansvar som föräldrar att se till att styra utvecklingen åt rätt håll, och ta tillbaka tryggheten för våra barn. Som utvecklingen ser ut nu så liknar det bara förfall och inget annat.


Se även: Våra barn går från kreativa genier till kuggar i ett maskineri


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2024-08-29 10:04
Vi behöver förstå att det inte finns några som helst gränser för hur långt staten kan gå. Deras makt är prio 1 och att kidnappa våra barn är bara en del i att säkra makten över tid. Socialister har ju alltid gjort så. Kritiker av stat och politiker kan mycket väl kastas i fängelse även i Sverige, vi är inte långt därifrån. Kolla bara England. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.