För varje liter bensin betalar du 10 kr i skatt som används till allmän finansiering av statskassan. Samtidigt ger staten ut subventioner till de som köper elcyklar och elbilar. Miljöpolitiken ter sig allt mer som en sekteristisk religion utan gränser, där dina pengar fiskas in absurdum.
Den 1 februari 2018 infördes den s.k. elfordonspremien. Den innebar att regeringen skulle avsätta 350 miljoner kr per år under 2018–2020. Genom premien fick köparen tillbaka 25 % av inköpspriset inklusive moms, dock maxbelopp 10 000 kr vid köp av en elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Den blev dock så populär att pengarna tog slut i förtid.
Sedan dess har vi sett sådana ekipage sväva förbi oss vanliga cyklande medborgare. Vem bekostar dessa subventioner tror du? Det gör du genom dina bensinpengar, i solidaritetens tecken, för att rädda världen där vuxna hyllar barn som jordens frälsare.
Genomsnittspris på bensin mars 2019.
Produktkostnad och bruttomarginal: 5,76 kronor/liter
Moms på bensinen: 1,44 kronor
Energiskatt: 4,08 kronor/liter
Koldioxidskatt: 2,62 kronor/liter
Moms på skatten: 1,68 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
Pris vid pump: 15,58 kronor/liter
Varav skatt: 9,82 kronor/liter
Skattens andel av priset: 63 procent
Källa: Ekonomifakta
Det är dina pengar
De som köper elbilar får ett visst belopp i bonus från staten genom det s.k. bonus malus systemet. För bilar med noll utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Denna bonus som elbilsköparen får i reducerat inköpspris på sin elbil betalas givetvis även den med våra skattepengar. För bilar med ”höga utsläpp” tas en förhöjd fordonsskatt – malus – ut i tre år från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.
Elbilar är ofta dyrare än bensinbilar. Som exempel kostar en eldriven Hyundai Kona 409 900 kr i grundmodell i jämförelse med samma modell bensindriven, med premiumpaket och kraftigaste motorn 249 900 kr. Elbilsköparen får dock tillbaka 60 000 kr på köpet och samma köpare premieras också genom att enbart behöva betala 360 kr i årlig skatt. Den som köper bensinversionen får däremot betala 5 976 kr i skatt. Vem tror du finansierar det subventionerade priset på elbilen?
Bensinupproret 2.0
Många ägare av diesel- och bensinbilar har fått nog. Facebookgruppen ”Bensinupproret 2.0” har i skrivande stund 532 000 medlemmar och det här kommer med all sannolikhet bli en viktig valfråga 2022. Gruppens grundare har efter all uppmärksamhet i media bjudits in till seminarium i Sveriges riksdag. Vi kan göra skillnad.
Miljöaktivisterna i riksdagen kämpar givetvis vidare för att ta bort bensin- och dieseldrivna bilar helt från marknaden snarast möjligt. De som har råd att köpa elbil kan därmed fortsätta att tacka och ta emot medan den som bara har råd att köpa en enklare bil troligen kommer att beskattas allt hårdare.
Till detta kommer kraftigt höjda skatter på drivmedel där människor på landsbygden som är beroende av sin bil och inte har råd att köpa en dyr elbil får det allt svårare att ta sig fram. Folk sätts mot folk.
Sveriges påverkan obefintlig
Sverige är ett litet land, men med stort samvete för världens folk och på samma vis stort högmod.
Kina med sina 1,4 miljarder människor lyssnar inte på svenska politikers symbolpolitik. Det är otroligt naivt att tro något annat. En bra skildring av detta kan du läsa i Kvartals krönika, ”Jag tvivlar inte på klimatkrisen men jag tvivlar på mediabilden”.
Dessutom ska inte elbilsägarna vara så säkra att de kommer undan i framtiden. Det kan bli som i Illinois där det nyligen aviserades om att alla som köper en ny elbil ska betala en avgift om 1000 dollar. Staten är hungrig, förr eller senare.
Känner du att klåfingriga politikers omfördelningspolitik bara gör mer skada än nytta? Ja, då har du helt rätt.