Rapporten pekar på fem huvudsakliga risker relaterade till kinesiskt ägande och beroende av leveranskedjor:
- potentiella elavbrott och marknadsmanipulation
- informationsöverföring
- exportrestriktioner
- IT-sabotage samt
- indirekt ekonomiskt och politiskt inflytande
Trots att kinesiskt ägande har väckt mest uppmärksamhet i Sverige, bedöms risken för elavbrott och prismanipulation som låg. Den mest betydande sårbarheten på både kort och lång sikt anses istället vara det höga beroendet av kinesiska leveranskedjor. Kina skulle kunna begränsa tillgången till reservdelar eller komponenter, och detta beroende kan användas för att snedvrida konkurrensen eller till och med blockera exporten till enskilda länder eller hela Europa.
Rapporten betonar att Kinas dominans inom vindkraftssektorn inte kan ses isolerat, utan är en del av en bredare strategisk risk för Sveriges och Europas långsiktiga ekonomiska välstånd och politiska självständighet.
För att minska sårbarheterna rekommenderar rapporten en balans mellan att dra nytta av Kinas roll inom vindkraften och att hantera de risker detta medför. Inom EU pågår flera initiativ, såsom Net-Zero Industry Act och Foreign Direct Investment Regulation, som syftar till att minska sårbarheterna. Utöver dessa initiativ föreslås att Sverige kan införa egna åtgärder, exempelvis att införa ägartrösklar eller förbud mot ägande från vissa länder samt begränsningar av specifika turbiner och komponenter utifrån kriterier som IT-säkerhet och hållbarhet.
Rapporten understryker också vikten av att stärka Svenska Kraftnäts rättigheter att ingripa vid fientliga elavbrott samt att skydda känslig information och upprätthålla höga IT-säkerhetsstandarder.
En tidigare rapport från Wood Mackenzie pekade på att Kina kommer att stå för 80% av all solkraftsteknik till 2026.
Kina dominerar med andra ord den "gröna marknaden" med alla risker det innebär.