En ny rapport slår fast att "extremväder" kan medföra allvarliga risker för Sveriges transportinfrastruktur. Översvämningar, ras, skred och erosion hotar att stänga av viktiga vägar och järnvägar, vilket inte bara påverkar vardagspendlingen utan också landets näringsliv och exportförmåga. Denna utsatthet kan leda till allvarliga ekonomiska konsekvenser, med försämrad leveranssäkerhet och ökade transportkostnader som direkt påverkar svenska företags konkurrenskraft.

"För att minska sårbarheten och säkra framtida robusthet behövs betydande insatser," säger Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt Näringsliv. Rapporten visar att det finns stora utmaningar med både finansiering och samordning mellan olika aktörer, vilket hindrar nödvändiga åtgärder. Bristen på långsiktig finansiering gör att kritiska insatser riskerar att prioriteras bort.

Särskilt utsatta är transportleder längs Norrlandskusten, Västkusten och i Mälardalen, där risken för översvämningar och erosion är utbredd. Rapporten lyfter också att näringslivet efterfrågar bättre information om vilka delar av infrastrukturen som är särskilt sårbara och hur dessa risker kan minimeras.

Rapporten presenterar flera konkreta rekommendationer för att komma till rätta med problemen, inklusive långsiktig finansiering, förbättrat samarbete mellan markägare och myndigheter, samt stärkta satsningar på kunskapsutveckling. Bland förslagen finns också behovet av att utveckla tydligare regler och en sammanhållen plan på nationell nivå, vilket skulle kunna minska sårbarheten vid framtida väderhändelser.

9 utsatta områden

Dessa områden i Sverige är extra utsatta.

1. Skåne: Skåne är utsatt för olika typer av risker och två områden är av särskilt intresse står det i rapporten. I Helsingborgstrakten finns överlappning mellan översvämningsrisk och järnvägsanslutningar till hamnen som kan leda till störningar för godstrafiken. I trakten kring Kristianstad finns överlappning mellan översvämningsrisk från älvar och stigande havsnivåer och vägnät av riksintresse.

2. Hallandskusten: Detta område är utsatt för ras och skred vilket påverkar både vägar och järnvägar. Hallandskusten är en viktig transportkorridor för både nationell och internationell trafik.

3. Västkusten-Göta älvdalen: Detta område är särskilt utsatt för såväl översvämningsrisk som skredrisk. Göta älvdalen är ett kritiskt transportstråk där störningar kan ha stora konsekvenser för både person- och godstransporter. Ett exempel på en järnvägssträcka som är utsatt för översvämningsrisk i det här området beskrivs nedan.

4. Södra Vätternområdet: Detta område är utsatt för erosionsrisk, särskilt väginfrastrukturen. Även om erosion också förekommer på Gotland och kring Ystad är påverkan på näringslivets transporter där mindre betydande. Erosionsrisken i södra Vätternområdet kan dock påverka viktiga vägförbindelser. Ett exempel på en vägsträcka som är utsatt för erosionsrisk i det här området beskrivs nedan.

5. Östgöta-Sörmlandsområdet: Detta område bör lyftas fram på grund av dess betydelse för godstransport på väg. Vägnätet här är kritiskt för transport av varor mellan södra och norra Sverige och risker som påverkar denna region kan ha betydande ekonomiska effekter.

6. Mälardalen-Stockholm: Detta är ett annat riskområde på östkusten men med mer begränsad påverkan på godstransporter jämfört med Östgöta-Sörmlandsområdet. Trots detta är det viktigt att övervaka och hantera riskerna i detta tätbefolkade område för att minimera störningar.

7. Mellersta Norrlandskusten: Denna region är särskilt utsatt för skredrisk som påverkar järnvägsnätet. Skred i detta område kan leda till stora störningar i järnvägstrafiken, vilket är kritiskt för transport av gods till och från norra Sverige. Ett exempel på en järnvägssträcka som är utsatt för ras- och skredrisk i det här området beskrivs nedan.

8. Jämtlandsfjällen: Detta område har utpekade områden med rasrisk som kan påverka både vägar och järnvägar.

9. Gällivaretrakten: Här finns en viss översvämningsrisk för järnvägen, särskilt Malmbanan. Även om påverkan är begränsad i analysen kan översvämningar i detta område få stora konsekvenser genom att stoppa godstransporter på järnväg vilket påverkar gruvindustrin kraftigt.

Källa: Svenskt näringsliv

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.