Senaste inläggen

Momsbokföring

Om jag får tillbaka pengar för ingående moms vilket konto bokför man.

Det blir ju Debet [1930] men hur bokför jag Kredit.



I Januari skulle jag få tillbaka på momsen men tog inte ut det och i Februari skulle jag betala in men betalade då bara in mellanskillnaden vilket nu har stökat till det för mig i bokföringen.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Affärsskolan a-z AB

Sprang på en sida om detta ämne! kanske någott för den vetgirige



Affärsskolan a-z AB

Ole Römers väg 12

Ideon Innovation

223 70 Lund

Tel: 046 286 87 50, Fax: 046 12 34 72

Gratis utbildning på internet för dig som

funderar på att starta företag.

Ep...

Kategori: Allmänt

Bokföra preliminärskatt?

Har en EF och kör med årsredovisning. Jag har då en preliminärskatt/månad. Hur bokför jag detta i SPCS?

Från 2012 (egna skatter) i kredit till 1630 (avräkning för skatter och avgifter) i debit?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Deklarationer

2 maj och årets intensivaste dag är till ända. Jag trodde inte mina ögon när jag kom ner till skattekontoret i kväll och det stod en hel musikorkester där och spelade, och det fanns stånd med kaffe och bullar för den som ville ha. Det har ju blivit rena folkfesten av detta, det kan väl bara vara i Sverige detta med att lämna deklarationer är en fol...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avdrag för internetabb. när man inte står för det själv

En uppskattat fördelad andel av sitt internetabbonemang kan dras av enligt http://www.startaeget.se/articles.tips_infor_deklarationen.asp . Jag bor fortfarande hemma men betalar en slant i månaden för detta inklusive internetåtkomst. Alltså äger jag inte internetabbonemanget själv men betalar ersättning till ägaren. Gör detta att jag måste göra avd...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bilersättning tjänsteresor när man lånar bil av privatperson

Jag har gjort flera resor med mina föräldrars bilar inför en och annan konferens.



Hade jag ägt bilen kunde jag dra av 17 kr per mil för dessa resor (ty dessa räknas väl inte som resor till och från arbetsplatsen, som ju är ett kontor i stan?). Denna post ska då inte tas upp som en kostnad, utan endast som avdrag i ruta 806.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatteuträkningar i ett AB?

http://hem.bredband.net/b161365/Skatt.gif



År 1:

Skatteinbetalning= (Prel. skatt/12)*11 = 330

Skattekostnad= Beräknad. = 380

Skatteskuld= Skattekostnad-Skatteinbetalning = 50



År 2:

S...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Betaltjänster

Tjena...jag har funderat lite på att starta ett företag som skulle syssla med betaltjänster via sms (och kanske via telefon)....är det någon som har några erfarenheter eller tips som ni vill dela med er angående detta? ....



MVH Johan

Kategori: Affärsidéer

F-skatt och Moms.

Ja är ju helt grön och nu snurrar det.

Hur skall jag redovisa inbetald F-skatt respektive Moms.

Momsen går väll på [2650] Men F-skatten ? Blir det på [2012] för Aktiebolag?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Återförsäljare sökes över hela landet!

http://www.superview.se

Kategori: Söker/eftersöker

lager, ingångsinventarie, moms, affärsresor, överskott m.m.

Hejsan!

Jag driver en enskild firma och är nybörjare på det här med bokföring, jag har läst i två av BL infos böcker... men har ändå en del frågetecken. Jag skulle vara enormt tacksam om någon kunde hjälpa mig och reda ut dem.



Jag har köpt in produkter i mitt företag som jag ska ha till försäljning, jag har dock inte...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

arvode in på privat bankkonto

Hej,



jag har enskild firma och ett bankgiro som mina kunder betalar in mina fakturor på. En av mina kunder råkade betala in en faktura på mitt privata BANKKONTO istället (som de tyvärr hade inlagt i sitt betalsystem). Tyvärr förde jag inte över summan till företagskontot (dit mitt bankgiro är kopplat) utan lät pengarna sitta k...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokslut och tömma konton

Hej. Jag är lite ny när det gäller bokföring och jag ska nu försöka mig på ett bokslut. Har sökt en hel del om bokslut och har inte blivit klokare av det. Kan nån hjälpa mig med vilka konton det är man ska tömma och i vilken ordning?



Det enda jag har listat ut är att man ska skriva av 1220 till konto 7832.

Sen har jag...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Leverantörsskulder?

Hej,



Jag har en enskild firma.



Man bokför kvitton som gjorts med kreditkort (AmEx mfl) när fakturan betalas, eller hur?

jag skulle väldigt gärna få veta på vilka konton man bokför dessa kvitton.

Jag vill också gärna veta på vilket konto man bokför kontantuttag som man gör med sitt kred...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köp av större fastighet

Hejsan.



Jag har under 1.5 års tid projekterat en nyetablering av större mått i min stad. Verksamheten är en franchise där alla tidigare etableringar i Sverige blivit stora succeer. Alla vi pratat med är positiva inklusive banker, företag, ALMI, kommunen osv så det är ingen större risk att etableringen inte kommer bli en succe....

Kategori: Affärsidéer

Avskrivning på bilar och mindre lastbilar.

Hur lång avskrivningstid är det på peronbilar och mindre lastbilar typ picup?



Mvh Anna

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Egna uttag

Hej!



Hur fungerar det med egna uttag. Kan jag bara ta ut pengar från företagskontot och bokföra det på kontona "egna uttag" och "PG" eller är det mer komplext en så.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

4055 / 4056

Hej



Vad är den egentliga skillnaden på 4055 (Trepartsförvärv varor fr EU) och 4056 (Inköp varor 25% EU)?



Spelar det någon roll vilken man bokför emot så länge momsen konteras rätt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

SL Rabattkuponger

HEJSAN ALLA!



Jag såg idag att min kollega som jag delar kontor med drar av sina SL-rabattkuponger på sitt företag. Detta var något som jag INTE trodde gick, men enligt honom har det aldrig varit några problem.



Jag har ju tidigare fått klart för mig att SL-kort, alltså 30-dagars kort och liknande INTE går at...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

förbrukningsvara eller lagervara?

Hej IGEN.

Hur ska ex en snickare bokföra inköp av matrial han ska använda när han utför arbete hos kund? Matrialkostnaden är inbokad i priset.

Är den en förbrukningsvara eller lagerökning?

Aktiebolag.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer