Senaste inläggen

Börsen...

Jag förstår ingenting, för någon vecka sedan dalade börsen rejält. Inte så konstigt eftersom många är lite nervösa att det ska börja dyka efter denna uppgång som skett de senaste åren.



Men att den nu fortsätter? Hittills idag har Sthlm dykt 3%. Finns ingen logik någonstans, företagen går på högvarv och anställer som tokar. Bord...

Kategori: Allmänt

shoppa fake märke kläder från internet

Någon som vet hemsidor där man kan hitta fejka märkes kläder,Accessories, skor såsom märkerna "Dolce Gabbana", "Disel", "gucci","armani" och mm? asså man ska kunna shoppa online eler bställa såsom man gör på Ebay ??

Kategori: Inköp

Moms på telefonräkning hyra etc. öresutjämning

Ytterligare en dum fråga.



Moms på telefonräkningar, hyra och dyl är väl avdragsgilla?



Ex. Debit Kredit



K 1930 2762

D 6211 2210

D 2641 552.5



Vi har en diff på 0.5 öre här pga de har gjort öresavrundni...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Överlåtelseavgift

Hej!



Hur bokför man överlåtelseavgiften som man betalat för företaget? En del betalade man för inventarier . Hur bokför man den andra delen?

Det gäller enskild firma.



Tack!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Uppföljning

Hello!



Jag är helt ny i detta forum och tänkte kolla lite med er andra.



När ett företag ska göra ett utskick om sitt företag eller för sina tjänster/produkter så brukar "kick backen" vara rätt låg mot vad man investerar i detta utskick.



Vi förmedlar en rätt ny tjänst där man kan göra et...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

formulering av TailorOnline affärsidé

Hej, detta test gjorde vi i skolan och jag ville gärna ta upp det här , kör på 😃







Affärsidé

”Vi lanserar nu en unik idé på Internet och inom konfektionsbranschen. Med hjälp av ett användarvänligt webgränssnitt kan kunderna själva formge och måttbeställa sin egen skjorta på TailorO...

Kategori: Affärsidéer

vad ska överföras fr föregående år?

Hej!



Har sökt runt på nätet efter svar på en fråga, hitta inte det svaret MEN detta forum - skönt för en nybörjare som jag..! Jag har haft en firma i 10 år, inte skött bokföring själv. Nu har jag installerat ett bokföringsprogramm och bokför 2005. (ca 80 verifikat..) Jag tar hjälp av föregående års ver.lista. så tror inte ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Momsavdrag utan att belasta resultatet i AB

Säg att jag köper en miniräknare för att till störst del använda i företaget. Istället för att använda pengar från företagets kassa eller bankmedel tar jag av mina privata pengar. Kan mitt AB dra av momsen för miniräknaren utan att belasta företagets resultat på något sätt?



Det sätt jag själv funderat ut är att bokföra köpet so...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

starta butik, frågor kring detta!

hej!



har funderat lite på att starta en kläds butik dvs. köpa in märkes kläder såsom kläder, skor, Accessoarer ifrån ebay.com ...Jag kommer att sälja de ännu billigare än vad det finns på andra butiker, typ en lacoste bälte kostar här i Sverige runt 1020 kr så kan man köpa det på Internet för 300kr då kan jag sälja den för mell...

Kategori: Allmänt

F-skatt som enskild firma?

Man behöver väl inte F-skattsedel som enskild firma?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad skall fyllas i på den preliminära självdeklarationen?

Hallå!



Jag måste inleda med att säga att detta verkar vara ett underbart forum, precis vad jag har letat efter ett tag. Alla andra ekonomiforum verkar stendöda, men här sprudlar det av liv. Nu till frågan.



Jag och en till person har startat ett handelsbolag och nu är det dags att skicka in uppgifter om pre...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vem har betalt?

Hej!



Jag har sålt bildrättigheter till två organiationer som står varandra nära. De två fordringarna är på exakt samma belopp. Den ena organisationen (a) har fakturerats medan den andra (b) inte vill uppge någon fakturaadress. Den utsända fakturan (som alltså tillställts organisation a) har nu betalts genom ett konto som tillhö...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

EK enskildfirma

Nu har jag bokfört lite.



Jag har bokfört alla inköp på kreditsidan av 2010 eftersom jag har använt privata pengar.



sedan 4010 respektive 2641 på debet.



Detta är korrekt?



Vad händer med det EK. På resultatrapporten har jag ju nu minus på det egna kapitalet! När får...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Eget Uttag

HEJ PÅ ER!



Alltså jag har tänkt på en grej lite.



När jag ska ta ut lön till mig själv ur min Enskilda Firma

bokför jag det som ett Eget Uttag 2013 debet 1930 kredit.



När jag startade upp min firma (januari) frågade jag här i

forumet ang. detta. Hur ofta man kunde ta...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hej säger moderatorn!

Hej,



Jag som ska ge mig i kast med att moderera juridiksektionen här på Företagande.se heter Jesper Sellin och är jurist med inriktning mot immaterialrätt och marknadsrätt. När jag inte svarar på frågor här så arbetar jag med min egna firma Mind The Mark.



Undrar du hur du ska skydda varumärken, domännamn, p...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

En fråga till

Företaget är "precis" nystartad. Jag har inte bokfört något ännu. Allting vi har köpt än så länge, inredning etc. har vi betatalt med privat kort. Hur bokför man detta? Alltså inköp av varulager men pengarna kommer direkt från den egna fickan?



/Peter

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Många frågor ang. Bokföring enskild firma

Hallå,



jag var student en gång i tiden så jag trodde att jag var ganska haj på bokföring! Så var inte fallet har jag kommit på!



Frågorna kommer inte i någon direkt ordning utan jag tar det vartefter jag kommer på!



1. JAg har köpt en vattenkokare till butiken. Är detta rätt? 1930: 387kr...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

vad bör man tänka på vid övergång till AB

vad bör man tänka på vid en övergång från ett kommanditbolag till ett aktiebolag?



om en månad börjar det rulla in en hel del pengar, så det börjar bli bråttom med övergången

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Momsavvikelse

Jag gör företagts momsredovisning i programmet SPCS och har de senaste månaderna fått en momsavvikelse där vi betalat för mycket moms. Hur hanterar/korrigerar jag detta, både praktiskt och redovisningsmässigt?



/j

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Web analytics wednesday

Web Analytics Wednesday is the world's only distributed networking event for web analytics professionals. Open to everyone, practitioners and vendors alike, Web Analytics Wednesday is a free event allowing you to meet folks with similar work interests.




Läs mer på Kategori: Försäljning och Marknadsföring