Senaste inläggen

Handelsbolag och stiftelser

Hej!

Jag vet att en del HB hr en stiftelse som "bolagsman 2"? Vad fyller det för funktion? Jag har i dag en enskild firma, men skulle dock villja bolagisera den till ett Handelsbolag. Dock så vill jag inte ha någon annan bolagsman, och det är ju förstås inte möjligt när det krävs minst två st för ett handelsbolag. Jag vill helt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Intresserad av att annonsera för 50kr per år?

Genomför en liten marknadsundersökning och skulle vilja veta hur många som skulle vara intresserade av att annonsera för 50kr/år på internet. Tanken är att företagen ska presentera sig själva och göra reklam för vad dom nu än erbjuder. Att bara lägga upp länkar på sidan kommer vara gratis.

Om det låter intressant så svara på de...

Kategori: Allmänt

Verfikationer, vad behövs.

Kära vänner 🙂

Jag bokför enl. kontantmetod, har handelsbolag.

Behöver jag mer än fakturan som verifikation på kostnader ?

Räcker det med mina skrivna kvitton som verifikation på försäljningar ?

Länka gärna till någon bra referens, då inte till någon sida som lämnar...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Första importerna från Kina och Indien

Hejsan!

Har fått mitt företag registrerat nu i dagarna och skall göra mina första två varubeställningar från två leverantörer i Kina respektive Indien. Mitt problem just nu är att jag inte förstår hur jag skall fixa allt med tulldeklaration med mera. Vad skall jag begära för uppgifter av min återförsäljare osv? När skall jag sk...

Kategori: Företagande över gränserna

Regler angående offerter

Hejsan,

Jag har lite allmänna funderingar kring vad som egentligen gäller angående att ta in offerter på ett uppdrag som ett privat företag.

Vilka skyldigheter har man som företag om man skulle lägga upp på sin hemsida att man tar emot offerter från alla som är intresserade?

För offentl...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Inköp av inventarie...

Har en enskild firma och jag tänkte nu göra ett inköp på en tft-skärm (3000kr) på företaget. Är det riktigt att jag kan dra av den här summan på företagt och därmed skriva ner vinsten så att säga? Så om jag hade gått en vinst med 5000 kr så går jag istället en vinst med 2000 kr efter inköp, och behöver därför "bara" skatta 1000 kr. Korrekt?

Önskad sedan länge!

Bra tråd!

E-handel öppnar många möjligheter för oss företagare.

Jag passar på att ställa den första frågan.

Finns det några bra och kostnadseffektiva (Läs billiga) :wink:, sätt att marknadsföra sin webb plats?

Kategori: E-handel

Bemanningsföretag?

Någon som vet vart man kan läsa om hur ett Bemanningsföretag fungerar?

Sökmotoroptimering

Hej 🙂

Sökmotoroptimering

Är det någon som vet hur denna bransch fungerar?

Har den någon framtid eller är det bara "upphajpat"?

Sökmotorerna har ju bara ett syfte - Att ge rätt information till sökaren.

Det kanske inte behövs framöver då nästan alla nya...

Kategori: E-handel

Moms vid försäljning till slutkund i Norge

Hej,

Jag har en e-butik som säljer till slutkund (privatpersoner).

Vi har nu fått förfrågningar av personer i Norge om de kan få köpa av oss.

Tar man ut moms när man säljer till privatpersoner i Norge?!

Inom EU tar vi ut moms av privatpersoner. Men till Norge räknas det ju som

Bokföra aktieköp?

Hej på er, jag har en fråga..

Om man skulle vilja investera i aktier i en enskild firma, hur bokför man isådall aktieköpet samt vilka skatter gäller? Bokföring sker via kontantmetoden..

Samarbetspartner/s sökes!

Samarbetspartners sökes till ett stort evenemang på Åbytravet under sommaren 2007.

* Ekonomiskt ansvar, kunskaper, kontakter, m.m. efterfrågas för projektet. Stora inkomst möjligheter.

Kontakta: Lasse, ECM MEDIA AB

ecmmedia@ecmmmedia.se

0703600093

Kategori: Söker/eftersöker

Moms, preliminär skatt

Är på gång och skall registrera en enskild firma (precis som i förra inlägget.. ;)), och har (precis som i...) fastnat, nu har jag dock bara två steg kvar.

Det första steget är under rubriken "moms". Ett fält man skall fylla i är "Beräknad årlig momspliktig försäljning inklusive export och försäljning inom EG" - JAG HAR...

Verifikation vid kortbetalning över internet ?

Jag betalade en faktura idag som jag fått som pdf, men som skulle betalas över internet med VISA kort vilket gjordes, dvs pengarna drogs direkt ifrån kontot.

Nu till min fråga, vad ska jag använda som verifikation för denna affärshändelse ?

Kuponger på nätet

Har du startat en egen butik eller tänker göra det? Marknadsför dig genom att skapa kuponger på nätet för de lokala konsumenterna. Läs mer på http://www.minakuponger.se

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

F- eller FA-skatt?

Hej!

Sitter och skall registrera en enskild firma, men fastnar på första steget.. ;) Skall jag ansöka om F- eller FA-skatt?

Jag är universitetsstuderande men arbetar i regel ettpar månader om sommaren (denna sommar kommer jag t ex att arbeta i 3 mån, och därmed betala A-skatt(?) till skatteverket i min sjä...

Skillnad mellan enskild firma & AB?

Jag har idag en enskild firma.

Vilka är de största fördelarna med att byta till AB?

Jag ska inte anställa någon men tänkte om det är lättare att hantera pengar osv. Skatter och moms hantering etc.

Tack på förhand!

Företag alt konto i andra länder

Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av eller info om att starta verksamhet i andra länder.

Jag säljer produkter till privatpersoner och vill att det skall vara så enkelt som möjligt för dem att betala. De skall helst inte behöva gå till en bank eller betala avgifter pga olika valutor och banker.

Jag ha...

Går det att "föra in" material och varor jag redan äger?

Avser starta en enskild firma inom en snar framtid. Har länge sålt varor via tradera lite vid sidan om mina studier, men har nu fått en så stor kundkrets att jag tänkte starta en webb-butik och därmed även en enskild firma samt bredda mitt sortiment lite. Nu funderar jag - vid uppstarten av firman, kan man på något sätt bokföringsmässigt "föra in"...

Marknadsundersökning

Hej! Tänkte höra lite vad Ni anser vara viktigt i en internetbokhandel för att Ni ska handla? Är det priset? Kundservice? Snabba leveranser? Eller något annat?

Söker lite tips för att förbättra mina två shopar www.bokshopen.se och

Kategori: Försäljning och Marknadsföring