Senaste inläggen

Kvittoskrivare, kassalåda mm

Jag behöver köpa en kassalåda och kvittoskrivare till min blivande bokhandel (skall kopplas till laptop) samt en streckkodsläsare och kontokortsterminal.



Har någon tips/rekommendationer? Vill förstås ha kvalité men gärna låg pris :wink:



Tack!

/Nora

Kategori: Allmänt

Fler skattedeklarationer på en gång?

Hej igen, nu drygar jag på er ytterligare en fråga. 😃



Jag har nu skattedeklarerat/momsrapporterat för Februari månad via nätet(rekommenderas starkt) och när jag var klar med det så såg jag att det fanns en länk för Mars månad också. Kan man deklarera Mars på en gång och få momsen tillbaka på en gång eller får man vänta med d...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hyresaviserings (Program)?

Hej!



Är det någon som kan tipsa om ett bra hyresaviseringsprogram?



Behöver inte vara nått avangcerat...



//Johan

Kategori: Inköp

Visitkort

Tips på vart jag kan skaffa visitkort? Vistaprint vet jag om, men några andra som är bra?



Något tips på hur ett bra visitkort kan se ut?

Teckensnitt, färger etc

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa kläder

Hejsan,

Jag skulle behöva köpa en dress (kavaj och kjol) för att se lite mer representabel ut vid presentationer jag ska göra via mitt företag.

Är detta avdragsgillt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Att nå svenska distributörer

Jag har planer på att importera varor från Sydamerika till Sverige. Än så länge har jag inte bestämt exakt vad som ska importeras, men det finns mycket som borde vara lönsamt som t.ex. frukt/grönsaker, kläder och accessoarer.



Tanken är att jag står för inköp och transport till Sverige och sedan i första hand säljer varorna vida...

Kategori: Företagande över gränserna

Glömde att godkänna momsrapporten.

Hej alla igen. 😃



Nu när jag ska göra min andra momsrapport(februari) till skatteverket så räknar programmet (spcs) med den förra momsrapporten(januari). Jag missade helt enkelt att godkänna uträkningen i programmet förra ggn. Vad göra? Går det att fixa i efterhand eller måste jag nu räkna resten av året manuellt?

<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Representation

Hejsan,



Jag är lite av en nybörjar på bokföring (hmm.. mina 3 år ekonomi på gymnasiet är som bortblåst) och undrar över representation.



Låt säga att jag och två kunder är ute och äter lunch för 210 kr (70 kr styck).



Då bokför jag:



Kassa, Kredit 210kr

Repre...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför jag inköpet när firman inte har pengar

Hej,



Kan ngn beskriva för mig hur jag skall bokföra kvitton / fakturor i min enskilda firma som ännu inte har några pengar i kassan?



Debet, kredit och kontonr tas tacksamt emot! 🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sökmotorer, moms?

Hej!



Jag har en fråga om hur man redovisar momsen, för annonseringen på sökmotorer?



Det rör sig om overture och google. I det första fallet så var det ett tyskt konto, och i det andra svenskt bankkonto. Bägge dessa hävdar att man får deklarera momsen själv, jaha hur då? Man får ju liksom inga kvitton från d...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Verifikationer i kronologisk ordningsföljd?

Hejsan,



Jag har ett antal verifikationer från föregående år som jag nu kommer bokföra i mitt nyinköpta bokföringsprogram.



Det rör sig om både inkommande / utgående fakturor och vanliga inköpskvitton.



Fråga;

Måste verifikatnumren vara i följd med den kronologiska ordningen? Ell...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Erfarenheter av immaterielltskydd?

Vad har ni för erfarenheter kring patent, mönsterskydd och varämärken.



Tror det finns många frågetecken och mycket erfarenheter kring dessa invecklade frågor i detta forum, vad sägs om att byta erfarenheter?

Kategori: Affärsidéer

Resultatredovisning

Hej,



jag undrar kort och gott hur tänket är runt reodvisning av resultat, bokför man resultat mot något konto och finns det andra konton som man vill nollställa i samband med detta. Är inte ute efter en uppräkning av ett otal konton utan mer ett tänk och gärna något enkelt exempel.



tack på förhand

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagsnamn

Jag ligger i startgropparna för att starta ett företag med tre verksamhetsområden för att lättare hålla sig sysselsatt året runt.



Mitt problem är att jag kan inte komma på ett bra företagsnamn och behöver förslag från er. Mina verksamhetsområder är



Bygg och anläggning

Friskvård och arbetsmiljö

Kategori: Feedback

sälja reklamplats på hemsida

Hur fungerar det om man vill sälja reklamplats på en hemsida och man vill inte använda något affiliateprogram eller liknande?

Kategori: Allmänt

Måste man ha 1910, 1920 med mera?

Hallå!

Nu börjar det dra ihop sig lite här.. Snart dags att köra igång och starta versksamheten och bokföringen!



Min fråga är nu lite om vilka konton jag måste använda.

Jag har ett bankkonto (personkonto, EDIT: Inte samma personkonto som jag använder till mina privata pengar) som jag kommer ha alla firmans p...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföringsguru sökes

Hej, har en idé och söker nu en mycket kunnig person inom bokföring/skatter m.m. inom företagande. Det gäller en portal på nätet. Ersättning enligt överenskommelse. Seriösa svar via email.



Mvh

David Tuvin

david.tuvin (at) gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Avveckla

Jag funderar på att avveckla min firma, men hur gör man då med tex någon dator som jag köpt på firman? Dom har kostat under 5000:- så jag har dragit av dom direkt.

Det är en enskild firma förresten.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dubbla firmor

Hej.



Jag har en enskild firma med inriktning på tjänster.

Ponera att jag vill starta en sommarbutik och sälja någon vara, kan jag använda samma firma? Eller skall man starta en ny?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagsnamn - finns några knep?

Hej alla!



Finns det någon slags "formel" för det här med att komma på ett företagsnamn? Typ att skriva ner alla ord man gillar eller som har med företaget att göra och sedan pussla ihop två ord till ett eller något...?



Har för mig att jag hört någon nämna något liknande.

Någon här som vet?
<...

Kategori: Allmänt