Verifikation vid kortbetalning över internet ?

62
Jag betalade en faktura idag som jag fått som pdf, men som skulle betalas över internet med VISA kort vilket gjordes, dvs pengarna drogs direkt ifrån kontot.



Nu till min fråga, vad ska jag använda som verifikation för denna affärshändelse ?
http://www.drakbutiken.se
5
Du ska använda pdf filen som verifikation. På Pdf fakturan står det specificerat med beloppen och moms etc. [br] [br]Det fungerar som en kortbetalning i butik. Du sköter det hela i bokföringen sedan, från vilket konto du betalat. [br] [br]/Agneta
62
Ok men om jag utvecklar det hela lite då. Då jag betalat med en banköverföring till annat bankkonto (i utlandet) efter att ha fått en utlandsfaktura. Ska utlandsfakturan då vara min verifikation? Eller ska jag använda något sorts bankutdrag? [br] [br]I denna fråga kan också nämnas att banken tar 300:- i avgift, vilken verifikation ska jag använda för den avgiften ?
http://www.drakbutiken.se
720
Fakturan är ditt verifikat för kostnaden, banköverföringen ditt verifikat för betalningen inkl då bankens avgift på 300 som finns med på avin för utlandsbetalningen. [br]Verifikatet är det underlag som visar transaktionen, alltså kan aldrig enbart en banköverföring vara underlag för en kostnad likalite som bara en faktura kan vara ett verifikat som visar att en betalning faktiskt skett.
62
[quote]alltså kan aldrig enbart en banköverföring vara underlag för en kostnad likalite som bara en faktura kan vara ett verifikat som visar att en betalning faktiskt skett.[/quote] [br] [br]Jag bokför ju enligt kontantmetoden, då blir jag lite tveksam vad det är som ska bokföras för mig, kostnaden eller utgiften. Behöver jag kanske vid min bokföring av utlandsinköpet (se nedan för info om hur det gick till): [br]1940 Kredit 12000:- [br]3051 Debet 12000:- [br]både ha en bekräftelse från banken samt fakturan från leverantören ? [br] [br]Vad behöver jag använda som verifikat vid bokföring av: [br] [br]1. Inköp från ej EU land, betalning via banköverföring med en bankkostnad på 300:-. [br] [br]2. Betalning av svenskt företags faktura (som kom i digitalt pdf format) men betalades med betalkort över internet. [br] [br]EDIT: Jag har handelsbolag.
http://www.drakbutiken.se
720
[quote]Jag bokför ju enligt kontantmetoden, då blir jag lite tveksam vad det är som ska bokföras för mig, kostnaden eller utgiften.[/quote] [br] [br]både och, skillnaden mellan kontantmetod och faktureringsmetod är att du vid kontantmetoden bokför kostnad och betalning samtidigt. [br] [br][code]Behöver jag kanske vid min bokföring av utlandsinköpet (se nedan för info om hur det gick till): [br]1940 Kredit 12000:- [br]3051 Debet 12000:- [br]både ha en bekräftelse från banken samt fakturan från leverantören ?[/code] [br] [br]Jepp, det är riktigt. Däremot så är din kontering fel, konton på 3XXX avser intäkter och här är det väl en kostnad du har. [br] [br] [br][quote]Vad behöver jag använda som verifikat vid bokföring av: [br] [br]1. Inköp från ej EU land, betalning via banköverföring med en bankkostnad på 300:-. [br] [br]2. Betalning av svenskt företags faktura (som kom i digitalt pdf format) men betalades med betalkort över internet.[/quote] [br] [br]1 Fakturan + pappret från banken med utlandsbetalningen som visar när och hur mycket du betalt samt bankens avgifter [br] [br]2 Fakturan och en utskrift på bekräftelsen att betalningen är gjord.
62
Yes jag skrev fel, självklart ska det vara ett kostnadskonto. [br] [br]Tack för ett bra svar! [br] [br]Nu en fråga om min dagliga verksamhet. [br]När jag säljer saker får jag huvudsakligen betalt i rena banköverföringar, alltså får jag ingen bekräftelse på att jag fått pengarna förutom att titta på internetbanken eller vänta till kontoutdraget kommer. (det kan hända att jag får betalt via bankgiro också, då får jag självklart ett papper från bg-centralen nästan direkt). [br] [br]Nu gör jag så att jag kollar på internetbanken varje dag och bekräftar betalningar, skriver kvitto till mig och kunden, skickar varan, bokför händelsen och sen är nöjd. [br] [br]Gör jag fel ? Räcker mitt egna skrivna kvitto som verifikation...? Eller måste jag skaffa ett utdrag för varje enskild händelse (låter för mig osannolikt). Vi har diskuterat det här nu och vänder oss till er för att få facit.
http://www.drakbutiken.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.