Inköp av inventarie...

64
Har en enskild firma och jag tänkte nu göra ett inköp på en tft-skärm (3000kr) på företaget. Är det riktigt att jag kan dra av den här summan på företagt och därmed skriva ner vinsten så att säga? Så om jag hade gått en vinst med 5000 kr så går jag istället en vinst med 2000 kr efter inköp, och behöver därför "bara" skatta 1000 kr. Korrekt?
4
Generellt kan man göra direktavdrag för inventarier av mindre värde samt för inventarier som man bedömer har en nyttjandeperiod som understiger tre år. Vad är då inventarier av mindre värde? Jo, RSV har lämnat allmänna råd i frågan och anger att för mindre företag (som jag antar ditt företag bör betecknas som) gäller att alla inventarier som understiger 5.000 kr exkl moms kan betraktas som inventarier av mindre värde. För din del skulle det allstå vara ok att göra direktavdrag för tft-skärmen och på så sätt reducera det beskattningsbara resultatet med 3.000 kr. [br] [br]//Stefan
64
Tack för det snabba svaret! Då ska jag shoppa tft nu då :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.