Företag alt konto i andra länder

9
Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av eller info om att starta verksamhet i andra länder.

Jag säljer produkter till privatpersoner och vill att det skall vara så enkelt som möjligt för dem att betala. De skall helst inte behöva gå till en bank eller betala avgifter pga olika valutor och banker.

Jag har svenska bolag, men vill skaffa kunder i andra europeiska länder. Vad måste man göra - bara öppna ett bankkonto där (får man det och hur gör man det?), eller måste man öppna ett bolag i landet?

Att endast ha ett svenskt bankkonto är nog inte tillräckligt, eftersom det kan vara krångligt att betala mellan banker i olika länder. Eller... om banken ifråg har kontor där kanske det går bra?
7
En bra och billig betalningslösning om Du har kunder i andra länder (t.ex. privatpersoner) och/eller om betalningarna är på mindre belopp är att använda sig av [url=http://www.paypal.com]PayPal[/url] . De har en enkel och billig lösning som hanterar enkla betalningar med bank- och kreditkort i en mängd olika valutor inklusive SEK. [br] [br]Denna lösning kan integreras på hemsidor men även användas genom att som säljare generera en betalningslänk via PayPals hemsida. Denna länk är unik för den tänkta kunden och innehåller all information om försäljningen och beloppet som skall betalas. Du klistrar enkelt in länken i ett email och skickar till köparen. När han/hon klickar på länken öppnas en betalningssida och kunden kan betala i angiven valuta. [br] [br]Alla betalningar kommer in på Ditt PayPal-konto och kan enkelt överföras så ofta Du vill till Ditt bank- eller PlusGiro-konto i svenska kronor. [br] [br]Som ytterligare ett alternativ kan man via PayPal skapa en betalningsuppmaning/specifikation som mailas iväg till kunden direkt via PayPals hemsida. Även här betalar kunden via bank- eller kreditkort och pengarna kommer in på säljarens bank eller PG-konto. [br] [br]Med PayPals lösning undviker man att kunden måste göra en internationell överföring via bank och avgifterna för bank- eller kreditkortsbetalningen hos PayPal är enormt konkurrenskraftiga jämfört med vanliga onlinebetalningstjänster. PayPals lösning är dessutom enkel att använda. [br] [br]För allmänna tips om export och försäljning samt marknadsföring i utlandet, besök görna vår gratis rådgivningssajt [url=http://www.exportera.se]Exportera.se[/url]. [br] [br]För de företag som är intresserade av att få hjälp med ovanstående eller t.ex. att integrera onlineförsäljning på sin hemsida så hjälper TBR Consulting gärna till.
Intresserad av konsulthjälp?
Kontakta Thomas på TBR Consulting AB, tel. 0709-639550, www.tbrconsulting.se
83
TBR..! [br] [br]Du tycks ha koll på det här med paypal. Kostar det något eller drar dem bara procent på förmedlat belopp? [br] [br]Någon som vet om man kan använda det till e.butik.se? Deras egen lösning kostar ju en hel del i div installations och månadskostnader...
7
Det är gratis att registrera ett konto hos [url=http://www.paypal.com]PayPal[/url] på deras hemsida, dessutom rätt enkelt. Inga månadsavgifter eller andra fasta kostnader. Avgiften för de bank- och kreditkortsbetalningar som de hjälper till med är 1.9% till 2.9% plus $0.30 USD per transaktion. Läs deras [url=https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_wp-standard-pricing-outside]pristabell[/url] med alla detaljer. [br] [br]PayPal kan integreras på vilken befintlig hemsida som helst, man lägger endast till en del HTML-kod som ger en köpknapp vid varje produkt och eller bild. De har även en bra och gratis "varukorg" så att kunden kan shoppa olika saker innan han/hon betalar. Även varukorgen integreras enkelt genom att lägga till lite kod som länkar till tjänsten hos PayPal. Se ett exempel på en hemsida där vi integrerat PayPal hos företaget [url=http://www.zomna.se/order.html]Zomna.se[/url]. [br] [br][url=http://www.e-butik.se]E-butik.se[/url] erbjuder en separat hemsida som läggs upp hos dem och kan anpassas efter behov. Fast kostnad är f.n. 360-690 kr./månad. För att ta emot kortbetalningar krävs att man skriver flera avtal (inlösenavtal samt avtal med Dibs). Dessutom TILLKOMMER sedan f.n. 245 kr./månad för tjänsten hos E-butik.se SAMT rörliga kostnader som beror på upplägg men är i storleksordningen 2-4% plus 2-4 kr./transaktion alt. 1% plus en ytterligare fast månadsavgift på 995 kr. Läs om alla E-butik.se:s [url=http://www.e-butik.se/betalningar.asp]kortavgifter.[/url] [br] [br]PayPal:s lösning kan inte integreras hos E-butik.se. Har man viss vana av HTML-programmering kan man själv klara av att lägga in PayPal:s betalningslösning på sin hemsida. Vill man ha hjälp kan TBR Consulting bistå med allt ifrån registrering och integrering på den vanliga hemsidan, eller lägga upp en helt ny hemsida om en sådan inte redan finns.
Intresserad av konsulthjälp?
Kontakta Thomas på TBR Consulting AB, tel. 0709-639550, www.tbrconsulting.se
83
Ok tack! [br] [br]Du skrev betalningar med mindre belopp i ditt förra inlägg. Har paypal någon övre gräns? Tittade på deras hemsida, men hittade inget om det!
7
Nej, jag tror inte att PayPal har någon övre gräns för betalningar. Vi har integrerat deras lösning på sajter med normala beställningar/betalningar från ca. 50 kr. upp till ca. 20.000 kr. och det är inga problem. De hanterar ett stort antal valutor, inkl. SEK.
Intresserad av konsulthjälp?
Kontakta Thomas på TBR Consulting AB, tel. 0709-639550, www.tbrconsulting.se
9
Det låter som om kunden MÅSTE betala med kredit- eller bankkort. Det kan vara ett problem. Alla kanske inte vill det, av säkerhetsskäl etc. [br]Men ok, man kanske kan ha olika alternativ. Just nu använder jag SWIFT och IBAN. Det funkar nog inom EU.
7
Betalning med bank- och kreditkort uppfattas normalt som snabbt, säkert och bekvämt. Denna betalningsform blir dessutom alltmer poplär och vanlig, via Internet såväl som i andra sammanhang. [br] [br]Men visst kan det finnas personer som inte har kort eller inte vill betala online. För det mesta kan man lösa även detta genom att erbjuda alternativ. Gäller det försäljning via en hemsida kan man t.ex. erbjuda kortbetalning via t.ex. [url=http://wwwpaypal.com]PayPal[/url] (vilket de flesta brukar välja) samt alternativ typ postförskott eller förskottsbetalning till PG, BG eller bankkonto. Det är inget problem att ha erbjuda flera betalningsalternativ, vare sig det handlar om försäljning via hemsida, telefonförsäljning eller annat. Se t.ex. [url=http://www.zomna.se/order.html]Zomna.se[/url] där kunderna kan välja mellan direktbetalning med kort eller leverans mot postförskott. [br] [br]Banköverföring via SWIFT till IBAN-konto eller vanligt bankkonto är det traditionella sättet att göra utlandsbetalningar via bank. Det fungerar alltid men många har inte utlandsbetalningar som en del av sin Internetbank och måste då gå till ett bankkontor för att göra betalningen. Bankens avgifter är också rätt höga i vissa fall. Billigast och snabbast är att göra banköverföring till ett IBAN-konto, vilket den vanliga banken kan informera om.
Intresserad av konsulthjälp?
Kontakta Thomas på TBR Consulting AB, tel. 0709-639550, www.tbrconsulting.se
9
Först: tack för all infon!! [br] [br]Sen lite skepsism: jag tycker 2-3% per transaktion är rätt mycket. [br]Jag skickade just 30 K runt halva jorden med Hhandelsbanken. Det kostade mig 90 SEK. Med PayPal skulle det ha kostat mig betydligt mer. [br]Behöver jag ytterligare 3 % skatt på mina intäkter? Nej [br] [br]Sen en undran: det är alltså inte, om jag förståt allt rätt, möjligt för privatpersoner att betala från ett vanligt bankkonto - var som helst i världen - till ett PayPal-konto???
7
Ingen vill väl betala avgifter i onödan, så långt är nog alla med. Fördelen med att ha en integrerad lösning för online-betalning är att Du får betalt [u]direkt[/u] och därmed tar bort risken för att kunden t.ex. ångrar sig, drar sig för att betala via bank eftersom det är krångligare eller t.o.m. hinner hitta konkurrerande tjänster/produkter (resor och utbildning i Ditt fall) innan de hunnit genomföra en banköverföring till Dig som säljare. Många kunder föredrar också att betala online eftersom det är både snabbt och enkelt för dem. [br] [br]Som alternativ till eller tillägg till att integrera PayPal direkt på hemsidan kan man via PayPal även generera en www-länk som man skickar till kunden efter beställning, vilket genom ett klick ger dem möjlighet att betala överenskommet belopp via Internet. Det behöver alltså inte ske direkt på hemsidan om man så vill. Se vidare info i mitt inlägg den 30 oktober. [br] [br]I vissa länder (t.ex. Tyskland) kan man göra direktbetalningar från bankkonto till säljarens PayPal-konto, men PayPals avgifter dras alltid så detta är snarast en service för kunden om de hellre betalar från bankkontot än från kreditkortet.
Intresserad av konsulthjälp?
Kontakta Thomas på TBR Consulting AB, tel. 0709-639550, www.tbrconsulting.se
9
OK, jag håller med, det har stora fördelar, speciellt när man sysslar med försäljning via hemsida. Men håll med om att ett 3%igt påslag kan svida i konkurrensutsatta branscher. [br]Nåväl, min fråga angående betalning bankkonto kom sig av att alla inte vill betala via Internet, i synnerhet inte alla slags produkter eller tjänster. [br]OCH, kanske framförallt, det kan vara krångligt och dyrt att sätta upp bankkonton i en massa olika länder. Det vore således superbra om det finns ett system som man kan betala till på vilket sätt som helst och var man än bor i. D v s online eller på banken, med krdetirkort eller med postblankett, i Tyskland eller i Mongoliet. [br]Men riktigt så bra verkar det tyvärr inte vara.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.