Skriva av söndrig dator

6
Min bärbara har gått sönder och det är inte lönt att laga den, hur gör jag egentligen för att "skrota" den?

Jag köpte den begagnad för ca 1,5 år sen men datorn är väl från 2001 därför är det inte lönt att lägga pengar på den.
589
1
Jag antar att vad du frågar om är hur du bokför? [br] [br]Anta att datorn ligger med bland inventarierna på konto 1220. Avskrivningen på datorn ligger på konto 1229. [br] [br]Datorns värden i bokföringen skulle då kunna se ut så här, innan du kasserar datorn (kasseringen kallas för utrangering). [br]Konto 1220 debet 10.000 kr [br]Konto 1229 kredit 3.000 kr. [br] [br]När du gör utrangeringen ska du då helt enkelt boka: [br]Konto 1220 kredit 10.000 kr [br]Konto 1229 debet 3.000 kr. [br] [br]Men nu balanserar ju inte transaktionen. Det fattas 7.000 kr (datorns bokförda nettovärde vid utrangeringstillfället). Dessa bokförs: [br]Konto 7973 (Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier) debet 7.000 kr.
6
Datorn kostade under 5000:- så jag drog av den direkt, men för att få ut den ur företaget kan jag väl bara skriva ett verifikat att den är skrotad och sen bokföra det? Eller behöver jag göra något annat?
488
Har du redan dragit av datorn tidigare behöver du inte göra något mer. Du kan ju inte boka upp datorn som en förlust = kostnad en gång till.
6
Okej, då är det bara att kasta den? Undrar inte skatteverket varför man springer och köper en dator "varje år"?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.