Senaste inläggen

Vart ska jag vända mig?

Jag tror att jag har en av de bättre idéerna till att skapa ett företag som kommer att gå bra för, och det inom Tv-Spels branshen.

Det jag vill veta är hur man kan få bidrag för att starta ett sådant företag och vart man skall vända sig.

Om någon vet detta så frågar jag i varje fall efter hur man kan ta i k...

Kategori: Affärsidéer

balansrapport

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig på ett pedagogiskt sätt hur man använder balansrapporten i praktiken? Jag förstår verkligen inte hur den är tänkt att användas..

I alla böcker står det att tillgångarna skall vara lika med eget kapital och skulder. Men inte i någon av de böcker jag har läst står det vad som är fel om det int...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Mobiltelefon

Tänkte fråga om ni tror det är okej att köpa en mobiltelefon på företaget men inte betala abonemang och räkningarna på företaget?

Tack på förhand!

Egen insättninbg vid nystart av HB

Jag och en kompis skall starta ett företag nu och vi har bestämt oss att lägga in 10.000:- var i företagets konto !

Vi kommer nästan direkt få en leverans med produkter för ca 19.000:-

Hur ska denna insättning bokföras (SPCS Adm 2000) ?

Jag är helt ny med bokförin...

moms i annat land

jag har köpt en del förbrukningsinventarier till firman i andra länder. dvs handlat i en affär och fått kvitto. har alltså inte uppgivit VAT-nr till säljaren.

i Tyskland tex är ju momsen 16%.

hur ska det bokföras egentligen?

Revisor Kostnad AB

Hej på alla.! Har ett enmans AB och tycker att min "auktoriserade" revisor är för dyr. Jag har en omsättning runt 500.000:-/ år och bokföring + bokslut kostar mig ca 50.000:-. Jag betalar alltså ca 4.000:-/ månad. Är detta rimligt.?

Att anlita en skribent

Hej,

Håller på och utvecklar en sida där det ska finnas artiklar,

och tips mm. angående ett visst ämne...

Har någon eller några erfarenhet av vad det gäller att anlita en skribent?

Ska man begära att få copyright på materialet eller räcker det med

att skriva avtal d...

Kategori: Allmänt

Tillåtna domännamn?

Hej,

jag har ett problem: det är så att jag vill registrera ett domännamn som liknar ett befintligt företagsnamn. Företaget är amerikanskt och har väldigt mycket pengar ifall dom skulle vilja göra livet surt för en, så jag undrar hur stor risken är att man får problem? Till saken hör att vi tänkt ha samma typ av verksamhet som det konkur...

Kategori: Inköp

Musik

Vill bara lite åsikter på vilket konto ni tycker man bör bokföra inköp av musik på (cd-skivor etc)

flygbiljett

jag tänkte bokföra en flygbiljett för en tjänsteresa där jag åkte med FlyNordic.

enligt bokningsbekräftelsen har jag betalat 599:- för resan men ingen moms. borde det inte vara 6% moms på den? eller är det för att FlyNordic är ett utländskt företag?

hur ska man göra med momsen i såna lägen?

Bokföra vinster

Hejsan,

Jag undrar hur jag skall bokföra vinster som köpts in i min firma och sedan givits till vinnaren av respektive tävling vi anordnat?

Jag har en hemsida på vilken medlemmen kan tävla och sedan motivera varför just denne skall vinna. Sedan kan de vinna prylar som USB-minne, MP3-spelare och dylikt.

Kina kontakt

Vi flyttar inom kort till Kina! Är det någon som behöver hjälp i Kina så är vi tillgängliga.

Kontakta oss. www.kinakontakt.se

// Tommy[/url]

Kategori: Företagande över gränserna

1930 checkräkningskonto

har svårt att förstå ekonomispråket ibland... är det någon här som kan förklara vad själva ordet betyder egentligen?

checkar, var det inte såna där papperslappar som mina föräldrar hade och betalade med nån gång på 70-talet? har det med det att göra?

om en kund betalar en faktura via mitt bankgiro, ska det bokföras dä...

IP Telefoni

Vi har nyligen gått över till IP telefoni. Vi vårt fall har vi valt att ha en asterix lösning, dvs en växel som körs på en PC. Visst det finns lite kvalites brister med IP telefoni fortfarande, ibland kan det eka i telefonen.

Annars är jag nöjd med lösningen, fördelen är att man behöver nte längre ha en teletekniker som kommer...

Kategori: Inköp

Momsbokföring

Om jag får tillbaka pengar för ingående moms vilket konto bokför man.

Det blir ju Debet [1930] men hur bokför jag Kredit.

I Januari skulle jag få tillbaka på momsen men tog inte ut det och i Februari skulle jag betala in men betalade då bara in mellanskillnaden vilket nu har stökat till det för mig i bokföringen.

Affärsskolan a-z AB

Sprang på en sida om detta ämne! kanske någott för den vetgirige

Affärsskolan a-z AB

Ole Römers väg 12

Ideon Innovation

223 70 Lund

Tel: 046 286 87 50, Fax: 046 12 34 72

Gratis utbildning på internet för dig som

funderar på att starta företag.

Ep...

Kategori: Allmänt

Bokföra preliminärskatt?

Har en EF och kör med årsredovisning. Jag har då en preliminärskatt/månad. Hur bokför jag detta i SPCS?

Från 2012 (egna skatter) i kredit till 1630 (avräkning för skatter och avgifter) i debit?

Deklarationer

2 maj och årets intensivaste dag är till ända. Jag trodde inte mina ögon när jag kom ner till skattekontoret i kväll och det stod en hel musikorkester där och spelade, och det fanns stånd med kaffe och bullar för den som ville ha. Det har ju blivit rena folkfesten av detta, det kan väl bara vara i Sverige detta med att lämna deklarationer är en fol...

Avdrag för internetabb. när man inte står för det själv

En uppskattat fördelad andel av sitt internetabbonemang kan dras av enligt http://www.startaeget.se/articles.tips_infor_deklarationen.asp . Jag bor fortfarande hemma men betalar en slant i månaden för detta inklusive internetåtkomst. Alltså äger jag inte internetabbonemanget själv men betalar ersättning till ägaren. Gör detta att jag måste göra avd...

Bilersättning tjänsteresor när man lånar bil av privatperson

Jag har gjort flera resor med mina föräldrars bilar inför en och annan konferens.

Hade jag ägt bilen kunde jag dra av 17 kr per mil för dessa resor (ty dessa räknas väl inte som resor till och från arbetsplatsen, som ju är ett kontor i stan?). Denna post ska då inte tas upp som en kostnad, utan endast som avdrag i ruta 806.