Senaste inläggen

USA-import?

Funderar på köpa in verktyg från USA, har inte hittat dem på närmare håll 🙁

Kruxet är, så klart, ekonomin. Investeringen på nära 40 000 Kr är nog tuff o så kommer väl moms o tull på oxo? Eller?? O hur gör man man med en så pass stor investering? Känns lite vanskligt betala med visakort.



mvh freya

Kategori: Företagande över gränserna

Redovisning av olika momssatser

Hej,



Är nubliven pensionatägare och ansvarig för bokföringen av företaget. En fråga som har förföljt mig ända sedan starten är hur man ska hantera redovisning av moms när man erbjuder sina kunder boende inkl frukost. Ringde upp skatteverket för få bekräftat att man var tvungen att dela upp de två olika momssatserna på 12% respe...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Betalning från utlandet - utan faktura

Hejsan,



Jag driver en internetsite på vilken jag tjänat pengar genom reklam från ett utländskt företag.



Detta företag vill nu betala ut ersättningen till mig direkt till mitt bankkonto via en credit note. Valutan är € euro.



1. Hur bokför jag detta? Intäkter utan faktura? Omvandlar jag v...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur betala "hjälp" i EF

HEJ IGEN!



Jag har en EF och arbetar med reklam o desajn.

Håller för tillfället på med ett stort projekt på en hemsida

och för detta jobb kommer jag att behöva ta hjälp från

en kamrat med viss kodning.



Han är "vanligt"anställd på hos ett annat företag, men hjälper

mig...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kolla upp importskatter på teknikprodukter?

Planerar att importera teknikprylar från Kina och undrar hur man kan ta reda på om det finns importskatter på det eller inte och isåfall hur mycket.



Tack på förhand!

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring vid försäljning i annan valuta

Hej!

Jag har nu gjort min första försäljning i utländsk valuta. I brittiska pund.

Min fråga är om jag vid varje försäljning och i bokföringen kan använda valutans dagskurs eller om jag måste använda ett schablonbelopp under hela året?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vart ska jag vända mig?

Jag tror att jag har en av de bättre idéerna till att skapa ett företag som kommer att gå bra för, och det inom Tv-Spels branshen.



Det jag vill veta är hur man kan få bidrag för att starta ett sådant företag och vart man skall vända sig.



Om någon vet detta så frågar jag i varje fall efter hur man kan ta i k...

Kategori: Affärsidéer

balansrapport

Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig på ett pedagogiskt sätt hur man använder balansrapporten i praktiken? Jag förstår verkligen inte hur den är tänkt att användas..

I alla böcker står det att tillgångarna skall vara lika med eget kapital och skulder. Men inte i någon av de böcker jag har läst står det vad som är fel om det int...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Mobiltelefon

Tänkte fråga om ni tror det är okej att köpa en mobiltelefon på företaget men inte betala abonemang och räkningarna på företaget?



Tack på förhand!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Egen insättninbg vid nystart av HB

Jag och en kompis skall starta ett företag nu och vi har bestämt oss att lägga in 10.000:- var i företagets konto !



Vi kommer nästan direkt få en leverans med produkter för ca 19.000:-





Hur ska denna insättning bokföras (SPCS Adm 2000) ?





Jag är helt ny med bokförin...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

moms i annat land

jag har köpt en del förbrukningsinventarier till firman i andra länder. dvs handlat i en affär och fått kvitto. har alltså inte uppgivit VAT-nr till säljaren.

i Tyskland tex är ju momsen 16%.

hur ska det bokföras egentligen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Revisor Kostnad AB

Hej på alla.! Har ett enmans AB och tycker att min "auktoriserade" revisor är för dyr. Jag har en omsättning runt 500.000:-/ år och bokföring + bokslut kostar mig ca 50.000:-. Jag betalar alltså ca 4.000:-/ månad. Är detta rimligt.?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Att anlita en skribent

Hej,



Håller på och utvecklar en sida där det ska finnas artiklar,

och tips mm. angående ett visst ämne...



Har någon eller några erfarenhet av vad det gäller att anlita en skribent?



Ska man begära att få copyright på materialet eller räcker det med

att skriva avtal d...

Kategori: Allmänt

Tillåtna domännamn?

Hej,

jag har ett problem: det är så att jag vill registrera ett domännamn som liknar ett befintligt företagsnamn. Företaget är amerikanskt och har väldigt mycket pengar ifall dom skulle vilja göra livet surt för en, så jag undrar hur stor risken är att man får problem? Till saken hör att vi tänkt ha samma typ av verksamhet som det konkur...

Kategori: Inköp

Musik

Vill bara lite åsikter på vilket konto ni tycker man bör bokföra inköp av musik på (cd-skivor etc)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

flygbiljett

jag tänkte bokföra en flygbiljett för en tjänsteresa där jag åkte med FlyNordic.



enligt bokningsbekräftelsen har jag betalat 599:- för resan men ingen moms. borde det inte vara 6% moms på den? eller är det för att FlyNordic är ett utländskt företag?



hur ska man göra med momsen i såna lägen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra vinster

Hejsan,



Jag undrar hur jag skall bokföra vinster som köpts in i min firma och sedan givits till vinnaren av respektive tävling vi anordnat?



Jag har en hemsida på vilken medlemmen kan tävla och sedan motivera varför just denne skall vinna. Sedan kan de vinna prylar som USB-minne, MP3-spelare och dylikt.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kina kontakt

Vi flyttar inom kort till Kina! Är det någon som behöver hjälp i Kina så är vi tillgängliga.

Kontakta oss. www.kinakontakt.se



// Tommy[/url]

Kategori: Företagande över gränserna

1930 checkräkningskonto

har svårt att förstå ekonomispråket ibland... är det någon här som kan förklara vad själva ordet betyder egentligen?

checkar, var det inte såna där papperslappar som mina föräldrar hade och betalade med nån gång på 70-talet? har det med det att göra?



om en kund betalar en faktura via mitt bankgiro, ska det bokföras dä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

IP Telefoni

Vi har nyligen gått över till IP telefoni. Vi vårt fall har vi valt att ha en asterix lösning, dvs en växel som körs på en PC. Visst det finns lite kvalites brister med IP telefoni fortfarande, ibland kan det eka i telefonen.



Annars är jag nöjd med lösningen, fördelen är att man behöver nte längre ha en teletekniker som kommer...

Kategori: Inköp