Går det att "föra in" material och varor jag redan äger?

117
Avser starta en enskild firma inom en snar framtid. Har länge sålt varor via tradera lite vid sidan om mina studier, men har nu fått en så stor kundkrets att jag tänkte starta en webb-butik och därmed även en enskild firma samt bredda mitt sortiment lite. Nu funderar jag - vid uppstarten av firman, kan man på något sätt bokföringsmässigt "föra in" de varor jag redan har hemma för att sälja dem via firman sedan?



Kan jag göra på samma sätt med material till hantverk som jag tillverkar och säljer?





Slutligen en snabbfråga: Något tips på en bra bokföringsbok? 🙂 Väldigt grundläggande och enkel tack. Har försökt låna lite olika böcker på biblio men inte hittat något som faktiskt behandlar grundläggande bokföring i småföretag. 🙂
37
Du kan föra in produkter i enskild firma när du startar den. [br] [br]Tips på böcker hittar du på www.blinfo.se [br]Finns rikligt med bra böcker där.
117
[quote="Vargen"]Du kan föra in produkter i enskild firma när du startar den.[/quote] [br] [br]OK. Hur gör jag detta (bokföringsmässigt etc)? :|
117
Någon som vet..? :) Jag ligger rätt rejält efter med bokföringen.. Lite svårt att bokföra försäljningar när jag inte bokfört hur jag fått tag i varorna jag säljer! [br] [br]Kan gärna skatta för Hela försäljningsvärdet och inte bara "vinsten", så det är inte kruxet (blir faktiskt enklast för mig att göra så.. har ej kvar kvitton från köp). [br] [br]Förlåt om jag är forumets värsta tjatmoster nu, jag vet bara ingen annanstanns att vända mig med mer specifika frågor, jag har ju böcker och så men "specialsituationer" är lite svårt att få svar på genom dessa..
37
Ditt ingångslager bokför du mot konto 4010 (debet) och sedan konto 2018 (kredit). [br]Du värderar själv vad sakerna är värda men absolut bäst är att ha kvitto men om du inte har detta så värderar du priset. [br]Skatteverket vill helst att du har något slags kvitto, kontoutdrag eller liknande så du kan styrka värderingen men enligt dom så går det bra även utan.
117
[quote="Vargen"]Ditt ingångslager bokför du mot konto 4010 (debet) och sedan konto 2018 (kredit). [br]Du värderar själv vad sakerna är värda men absolut bäst är att ha kvitto men om du inte har detta så värderar du priset. [br]Skatteverket vill helst att du har något slags kvitto, kontoutdrag eller liknande så du kan styrka värderingen men enligt dom så går det bra även utan.[/quote] [br] [br]Tanken att jag kunde ringa skatteverket slog mig först nu när den riktiga paniken kom (precis innan jag såg att jag fått svar).. Jag kommer att få magsår. [br] [br]Iallafall, skatteverket sa ungefär såhär: Sälj dem till dig själv för marknadsvärdet. Bokför en ökning på varulagret, sen en egen insättning på företagskontot och så en finktionell dragning av pengarna från företagskontot. [br] [br]Jas försökte kolla i BAS2005 efter konto 4010, men hittade inget - är det motsv varulagret? Eller nej, för du skrev debet på den? Gud, vad jag tramsar.. [br] [br]Egentligen har jag två frågor: [br] [br]1) Det du säger blir "samma sak" fast i färre steg va? [br]2) Hur skulle det bli enligt det hon på skatteverket beskrev, enligt ovan (blir det korrekt?)?
37
Att bokföra en egen insättning på kontot och sedan ett uttag blir helt galet. Dessa två händelser har ju aldrig ägt rum och man kan ju inte bokföra en insättning på bankkontot om det inte är en insättning och likaså med uttag. [br]Vad föreslog hon att du skulle bokföra uttaget emot? Vilket konto?
37
Hur du än vrider och vänder på det så ska det bokföras som en egen insättning och inget annat. Några "kontanta" pengar har ju inte varit inblandade så du kan inte bokföra mot något bankkonto eller liknande.
117
[quote="Vargen"]Hur du än vrider och vänder på det så ska det bokföras som en egen insättning och inget annat. Några "kontanta" pengar har ju inte varit inblandade så du kan inte bokföra mot något bankkonto eller liknande.[/quote] [br] [br]Hon sade aldrig något konto som så, eftersom hon helatiden frågade sin kollega och själv inte kunde bokföra (och tja, han svarade väl i bokstäver och inte siffor ;-)). Men, om jag gör på "ditt sätt", vad skall jag då ha som "verifikation"? Ett kvitto från mig själv eller, isåfall innehållandes vad mer exakt? [br] [br]Jag har, kan tilläggas, inga kvitton från mitt privata inköp kvar, men jag kan ange ett rätt korrekt marknadsvärde eftersom jag köper in precis samma vara i andra färger från en leverantör nu (bör ju kunna ange samma kostnad som för dem isåfall).
117
Så, nu har jag iallafall bokfört det som Vargen sade (det verkar ju trots allt mest rimligt att inte strula med 19**-konton eller något när jag i realiteten inte gör några överföringar..); [br] [br]4010 debet [br]2018 kredit [br] [br]Nu är det bara verifikationen som är kruxet. Hur gör jag med den? :-)
37
Skriv ut en prislista eller dylikt från din leverantör och använd det som verifikat.
117
Men alltså, för att verifiera "överföringen" av ringarna från mig till "företaget-mig"? Annars har jag ju fakturor eller dylikt. [br] [br]Varan när jag köper den från min leverantör kostar $6/1000 st, men på det tillkommer ju frakt, moms- och tullavgift. Skulle du säga att det är vettigt att bara ta $6*1,5 (eller kanske $6*1,25)? Eller $6 rakt av, eftersom det är "marknadspriset", dock köpt från Kina? [br] [br]Gud, vad jag frågar mycket.. Förlåt! Jag är lite lynnig och rädd att jag gör fel!
37
Ta $6 rakt av på det du köpt innan företaget startade. [br]Sedan har du ju fakturor med frakt mm. [br] [br]Verifikationerna sätter du bara i en pärm. Jag köpte flikar 1-12 och sorterar in verifikationerna i nummerordning per månad.
117
OK. Men jag måste inte skriva ett kvitto på ringarna från mig själv till företaget isåfall? Utan jag skriver bara att jag tar $6 (eller motsv i sek med dagens växelkurs givetvis) för ringarna och så vidare?
232
Bokför den faktiska kostnaden mellan dig och företaget på aktuella konton. [br] [br]Använd fakturorna och räkna ut frakt, moms och eventuella andra avgifter och bokför dessa på resp. konto. [br] [br]För överföringen kan du använda ett kontoutdrag, eller så letar du upp en bokföringsorder (finns mallar på nätet) och skriver i transaktionen där och använder som underlag.
M-Daniel Johansson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.