När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Avser starta en enskild firma inom en snar framtid. Har länge sålt varor via tradera lite vid sidan om mina studier, men har nu fått en så stor kundkrets att jag tänkte starta en webb-butik och därmed även en enskild firma samt bredda mitt sortiment lite. Nu funderar jag - vid uppstarten av firman, kan man på något sätt bokföringsmässigt "föra in" de varor jag redan har hemma för att sälja dem via firman sedan?
Kan jag göra på samma sätt med material till hantverk som jag tillverkar och säljer?
Slutligen en snabbfråga: Något tips på en bra bokföringsbok? 🙂 Väldigt grundläggande och enkel tack. Har försökt låna lite olika böcker på biblio men inte hittat något som faktiskt behandlar grundläggande bokföring i småföretag. 🙂
Någon som vet..? :) Jag ligger rätt rejält efter med bokföringen.. Lite svårt att bokföra försäljningar när jag inte bokfört hur jag fått tag i varorna jag säljer!
[br]
[br]Kan gärna skatta för Hela försäljningsvärdet och inte bara "vinsten", så det är inte kruxet (blir faktiskt enklast för mig att göra så.. har ej kvar kvitton från köp).
[br]
[br]Förlåt om jag är forumets värsta tjatmoster nu, jag vet bara ingen annanstanns att vända mig med mer specifika frågor, jag har ju böcker och så men "specialsituationer" är lite svårt att få svar på genom dessa..
Ditt ingångslager bokför du mot konto 4010 (debet) och sedan konto 2018 (kredit).
[br]Du värderar själv vad sakerna är värda men absolut bäst är att ha kvitto men om du inte har detta så värderar du priset.
[br]Skatteverket vill helst att du har något slags kvitto, kontoutdrag eller liknande så du kan styrka värderingen men enligt dom så går det bra även utan.
[quote="Vargen"]Ditt ingångslager bokför du mot konto 4010 (debet) och sedan konto 2018 (kredit).
[br]Du värderar själv vad sakerna är värda men absolut bäst är att ha kvitto men om du inte har detta så värderar du priset.
[br]Skatteverket vill helst att du har något slags kvitto, kontoutdrag eller liknande så du kan styrka värderingen men enligt dom så går det bra även utan.[/quote]
[br]
[br]Tanken att jag kunde ringa skatteverket slog mig först nu när den riktiga paniken kom (precis innan jag såg att jag fått svar).. Jag kommer att få magsår.
[br]
[br]Iallafall, skatteverket sa ungefär såhär: Sälj dem till dig själv för marknadsvärdet. Bokför en ökning på varulagret, sen en egen insättning på företagskontot och så en finktionell dragning av pengarna från företagskontot.
[br]
[br]Jas försökte kolla i BAS2005 efter konto 4010, men hittade inget - är det motsv varulagret? Eller nej, för du skrev debet på den? Gud, vad jag tramsar..
[br]
[br]Egentligen har jag två frågor:
[br]
[br]1) Det du säger blir "samma sak" fast i färre steg va?
[br]2) Hur skulle det bli enligt det hon på skatteverket beskrev, enligt ovan (blir det korrekt?)?
Att bokföra en egen insättning på kontot och sedan ett uttag blir helt galet. Dessa två händelser har ju aldrig ägt rum och man kan ju inte bokföra en insättning på bankkontot om det inte är en insättning och likaså med uttag.
[br]Vad föreslog hon att du skulle bokföra uttaget emot? Vilket konto?
Hur du än vrider och vänder på det så ska det bokföras som en egen insättning och inget annat. Några "kontanta" pengar har ju inte varit inblandade så du kan inte bokföra mot något bankkonto eller liknande.
[quote="Vargen"]Hur du än vrider och vänder på det så ska det bokföras som en egen insättning och inget annat. Några "kontanta" pengar har ju inte varit inblandade så du kan inte bokföra mot något bankkonto eller liknande.[/quote]
[br]
[br]Hon sade aldrig något konto som så, eftersom hon helatiden frågade sin kollega och själv inte kunde bokföra (och tja, han svarade väl i bokstäver och inte siffor ;-)). Men, om jag gör på "ditt sätt", vad skall jag då ha som "verifikation"? Ett kvitto från mig själv eller, isåfall innehållandes vad mer exakt?
[br]
[br]Jag har, kan tilläggas, inga kvitton från mitt privata inköp kvar, men jag kan ange ett rätt korrekt marknadsvärde eftersom jag köper in precis samma vara i andra färger från en leverantör nu (bör ju kunna ange samma kostnad som för dem isåfall).
Så, nu har jag iallafall bokfört det som Vargen sade (det verkar ju trots allt mest rimligt att inte strula med 19**-konton eller något när jag i realiteten inte gör några överföringar..);
[br]
[br]4010 debet
[br]2018 kredit
[br]
[br]Nu är det bara verifikationen som är kruxet. Hur gör jag med den? :-)
Men alltså, för att verifiera "överföringen" av ringarna från mig till "företaget-mig"? Annars har jag ju fakturor eller dylikt.
[br]
[br]Varan när jag köper den från min leverantör kostar $6/1000 st, men på det tillkommer ju frakt, moms- och tullavgift. Skulle du säga att det är vettigt att bara ta $6*1,5 (eller kanske $6*1,25)? Eller $6 rakt av, eftersom det är "marknadspriset", dock köpt från Kina?
[br]
[br]Gud, vad jag frågar mycket.. Förlåt! Jag är lite lynnig och rädd att jag gör fel!
Ta $6 rakt av på det du köpt innan företaget startade.
[br]Sedan har du ju fakturor med frakt mm.
[br]
[br]Verifikationerna sätter du bara i en pärm. Jag köpte flikar 1-12 och sorterar in verifikationerna i nummerordning per månad.
OK. Men jag måste inte skriva ett kvitto på ringarna från mig själv till företaget isåfall? Utan jag skriver bara att jag tar $6 (eller motsv i sek med dagens växelkurs givetvis) för ringarna och så vidare?
Bokför den faktiska kostnaden mellan dig och företaget på aktuella konton.
[br]
[br]Använd fakturorna och räkna ut frakt, moms och eventuella andra avgifter och bokför dessa på resp. konto.
[br]
[br]För överföringen kan du använda ett kontoutdrag, eller så letar du upp en bokföringsorder (finns mallar på nätet) och skriver i transaktionen där och använder som underlag.
M-Daniel Johansson
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.