Skillnad mellan enskild firma & AB?

54
Jag har idag en enskild firma.



Vilka är de största fördelarna med att byta till AB?



Jag ska inte anställa någon men tänkte om det är lättare att hantera pengar osv. Skatter och moms hantering etc.



Tack på förhand!
640
5
[quote="Bosse"]Jag har idag en enskild firma. [br] [br]Vilka är de största fördelarna med att byta till AB? [br] [br]Jag ska inte anställa någon men tänkte om det är lättare att hantera pengar osv. Skatter och moms hantering etc. [br] [br]Tack på förhand![/quote] [br] [br]Här kommer lite tankar från mig... [br] [br]En fördel är att inkomsterna inte automatiskt skattas ut, utan du kan behålla pengarna i bolaget. I en enskild firma blir läggs dom som bekant på din inkomst. [br] [br]En annan sak är att ett AB anses som mer "seriöst". Har du kund och leverantörs kontakter ser det bättre ut. [br] [br]Ytligare en sak som jag tycker är fördelaktigt är att kreditprövningar och annat inte belastar dig som privatperson. Ett AB är ju en juridisk person. [br] [br]Hoppas det hjälpte lite. [br] [br]MVH [br] [br]Robaino
6
Främsta fördelen enligt mig är som nämnt att om företaget går åt skogen så är det inte du som måste hosta upp alla slantar från egen ficka (förutsätt att du inte direkt misskött företaget)..
720
[quote="Xtracted"]Främsta fördelen enligt mig är som nämnt att om företaget går åt skogen så är det inte du som måste hosta upp alla slantar från egen ficka (förutsätt att du inte direkt misskött företaget)..[/quote] [br] [br]Nåja, det är väl en sanning med modifikation. Går företaget åt skogen så beror det på att du inte kunnat betala företagets kostnader och har du inte kunnat det så har du säkert inte heller kunnat betala skatter och moms. Du blir personligt betalningsansvarig för alla bolagets obetalda skatter och avgifter vilket kan bli en rätt dryg post. Har du sedan inte upprättat en kontrollbalans i tid blir du även personligt betalningsansvarig för alla andra skulder bolaget har också. Visst, det är att misssköta bolaget att inte ha sådan koll att man ser när halva aktiekapitalet är förbrukat men handen på hjärtat, kan du idag tala om exakt hur ställningen i ditt bolag är just nu? Tänk på att vi talar om en riktig periodiserad balansräkning, inte den du drar fram ur ditt bokföringsprogram.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.