Senaste inläggen

betala svart för lokal?

Vad anser ni om att betala några hundra tusen för att få hyra en mindre företagslokal som ligger på relativt bra ställe? Jag var själv naiv och trodde knappt sådant förekom, men som jag förstått det så är det rätt vanligt förekommande.

Är det något som är allmänt accepterat att det är så det fungerar?

Kategori: Allmänt

Logotyp

Företagslogga? Hur går man till väga? Hur har ni gjort? Ska man göra en själv? Lönar det sig att anställa? Vilka företag är bra? etc.

Jag behöver hjälp! ska det verkligen kosta flera tusen?

Tryckeri

Någon som vet ett bra och prisvärt tryckeri?
Är det måntro billigare att lämna till ett tryckeri i storstäderna eller landsbygnden?
Ska till och trycka upp ett antal brochyrer nämligen.
Spelar ingen större roll var tryckeriet ligger (södra/mellan sv. helst) vi räknar med frakt.
Förra året hade vi ett 20 mil från oss. I år vill jag höra...

Kategori: Inköp

Dumma frågor?...

Är man skyldig att lämna kvitto vid varje (internet)köp även om kunden inte frågar?
Skall man som enskild firma och internethandel även ha kassaregistrering?

Jag börjar känna mig helt lost...

Har kontor hemma, bokföring av bredband

Hej!
Jag har mitt kontor hemma, och är mycket beroende av mitt bredband i företaget.

Kan jag göra avdrag för det i min bokföring?

/ Ted

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Utlandsköp.

Tack för tidigare hjälp och ett fantastiskt bra forum. Har nu en ny fråga där jag är lite osäker på om jag har redovisat riktigt. Under föregående år har jag köpt in både en del produkter från utlandet(inom Eu) som jag sen sålt och håller på att sälja vidare, samt en maskininventarie, som jag endast använder i min egen verksamhet. Hur ska jag redov...

Via föreningar

Har en fundering...om någon kan svara är jag glad. Ska även kolla med Skatteverket, fast där får jag inte alltid det svar som bäst gagnar mitt företag...

Exempel: Om jag vill sälja en artikel via föreningar (som ej är moms-reg.) till företag. Hur blir det med momsen? Enklast är väl om föreningen först köper min vara (säg för 1000 kr styck)....

Överavskrivning

Vill någon förklara hur jag räknar ut en överavskrivning?

saldobalans                      omföring
1220 deb          256420                     
1229 kre                      55776                              kred  25642
2150  kred                  31064                              kre ???
hur får jag till...

byggmoms

min svärfar som har enskild firma inom montering av parambolantenner har blivit erbjuden att köpa en antenner från en byggfirma. De säger att de då skulle använda byggmoms dvs inte redovisa någon moms emot min svärfar.
Vad innebär byggmoms och hur redovisar jag den?

köpa in varor till e-butik

Hej

Jag är i uppstartningsfasen av att starta ett företag och har mailat runt till olika leverantörer med en förfrågan om att köpa in deras varor.

Av 30 mailade leverantörer svarade dom ungefär så här:

20, jobbade inte med enbart webbutiker.
3, svarade inte.

5, behövde information om mitt företag för att ens kunna be...

Kategori: Inköp

Annonsera i nichad tidning

Vad har ni för erfarenhet av att annonsera i nichade tidningar?

Vad brukar det ge för avkastning i besökare? %
Vilket pris brukar vara lämpligt att betala för en tidning med säg 10000 läsare?
Är det ett bra sätt för ett nystartat företag att annonsera?

Gärna fler synpunkter på ämnen

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

kurs för småföretagare

Jag har seriösa planer på att starta eget företag och skulle vilja gå en kurs där alla de lär ut det ekonomin m.m. för en småföretagare. Allt ska vara på nybörjarnivå och i Stockholm.

Outlook Express

Hej!
En liten fråga till er som är duktigare än jag på datorer; Hur lägger jag in min logga i signaturen på Outlook Express? Det går inte med ctrl-V. Tips?

Hälsn. Filibastis

Kategori: E-handel

Digital Fuel säljes...

Funderar lite på att avveckla min firma och på samma gång göra mig av med hemsidan. Så om någon behöver ett bra företagsnamn med tillhörande hemsida så finns nu chansen.

Digital Fuel Interactive Sweden heter företag och hemsida digitalfuel.se

Pris: Bud

Frågor kan mailas till martin@digitalfuel.se

Kategori: Till salu

Viktigt att tänka på vid internet marknadsföring

Hej, jag skulle gärna vilja höra era tankar och svar om följande ämnen.

Ni som har annonserat på internet som t ex google, banners, eller nätverk som doubler. Vad är de största nackdelarna med denna sortens marknadsföring och vad är fördelarna?

Ni som publicerar hemsidor och får era intäkter via annonsnätverk som t ex TradeDoubler...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Missade verifikation - vad göra?

Jag har bokfört fram till den 4:e både i pärm och i bokföringsprogram. Nu visar det sig att jag missade en sak som hände den 3:e. Vad göra?

Ska jag fortsätta verifikationsordningen i kassaboken/pärmen? Ska jag sätta in den nya verifikationen före den nya eller efter (datum- eller verfikationsnummerordning?)? Ska jag bara "backa" en dag i bok...

Frågor om AB

Jag driver en enskild firma och funderar på att ombilda till AB.
Jag vill använda vinsten till aktiekapitalet. Måste jag skatta mina pengar innan dom kan användas som kapital?
Har läst nånstans att man använder en periodiseringsfond?

Hur stor del av kapitalet i ett AB kan användas till tex. maskiner och inventarier?
Vad händer med k...

Banklån - vad kan man förvänta sig?

Tjena!
Är i färd med att starta sportfiskebutik och var igår på möte, först med Almi och sen med Handelsbanken. Mötet med Almi gick superbra! De öste beröm över Affärsplanen och tyckte jag personligen hade alla förutsättningar för att lyckas. De lånade mer än gärna ut pengar till mig. Totalt behöver jag låna 900 000 och Almi sa att om banken lån...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Förbandskuddar

Har ett antal (ca 180 st) första-hjälpenkuddar/väskor som tar mycket plats och som jag nu vill sälja av.
Bilder finns på vår hemsida, www.l-c.se  Klicka på postorder.
De säljs normalt för 220 kr + moms till kund. Vid köp av minst hälften säljer jag nu för 70 kr + moms.
För me...

Kategori: Till salu

Ska starta ett webutvecklings företag, behöver hjälp!

Hej,
Ni som har läst min tråd har nog ett hum om vad jag söker, annars så behöver jag en person som har erfarenhet inom webutvecklings branschen. Uppgifter kommer att variera en hel del, från markandsundersökning till hur många anställda jag kommer att behöva.

Låter det skoj? Skicka ett pm!

Kategori: Söker/eftersöker