Senaste inläggen

Effektiv marknadsundersökning, hur?

Hej,

Jag har laddar ner de flesta affärsplanen som finns på nätet och försökt att fylla i dessa, men jag vet inte hur jag ska gå tillvägas med en marknadsundersökning för att se om mina tjänster inom webutcekling kommer att vara eftertraktade.
En annan sak är väl att tjänster inom webutveckling kan innebära alla möjliga kunder, allt från...

Kategori: Affärsplanen

För och nackdelar att starta med en kompis

Jag har tankar på att starta ett företag med en kompis. han är driven med entreprenörsanda och vi kör redan nu ett företag vi försöker resa men jag täntke ta in honom i något jag utvecklat i 1,5 år och som snart ska starta. Han har ett bättre sättän jag att se på affärer och ekonomi. jag brinner för kärnfrågorna medan han mer är "företagare". jag k...

Kategori: Allmänt

Hålla i kundens pengar

Hejsan!
Jag har en affärside som jag tror starkt på, ser dock ett hinder.
Det är så att privatpersoner köper av min kontaktperson men betalar till mig, altså jag har min kontaktpersons pengar och dessa skall betalas ut en gång i månaden.

Ses detta som typ av bank eller är detta helt legalt utan en massa tillstånd osv?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bolag i Estland granskas av skatteverket

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=734546

Lars A , någon kommentar?

Visma SPCS?...

Har blvit tipsad om detta, men vill gärna höra fler för / emot.
Finns bättre / billigare program?...

Jag behöver egentligen bara debet och kredit, behöver inte löneadmin, eller fakturering. (Än så länge...)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bokslut avskrivning

har inventarier på konto 1220          236000
ack avskr inv                1229          92000

jag ska skriva av maximalt enligt 30% regeln
avskrivning har har hittentills endast skett enligt 10% per år

hur räknar jag ut det?
blir det så här  236000#30%=70800

Min affärside

Vi tänker etablera en webbyrå utomlands, där kostnaderna är mycket lägre men samtidigt "kvaliteten" på webutveckling håller en hög standard. Kunden kommer att få lämna sitt telefonnummer samt namn där vi försöker så fort som möjligt ringa upp kunden. vi kommer även att använda oss av live support. Vad tror ni kan det funka? Bra utvecklinstjänster f...

Kategori: Affärsidéer

Lite råd please

Jag och ett par vänner bor utomlands för tillfället, vi har tänkt att starta en webbyrå där vi sysslar med allt som har med webutveckling att göra.Vi anser oss vara ganska skickliga inom detta område, kunderna kommer att få lämna deras nummer så att vi sedan ringer upp dom och vi kommer även att ha live supprt.
Vi har helt ok med startkapital fö...

Vad ska jag tänka på när jag hyr kontorslokal?

Hej!

Hittills har jag drivit mitt företag hemifrån, men nu är det dags att hyra ett kontor så jag kan separera mitt arbete och privatliv (om nu detta är möjligt som egen företagare  :roll🙂.

Jag funderar på att hyra ett rum som hyrs ut i andra hand av det företaget som hyr lokalerna. Företaget som hyr ut i andra hand använder de övrig...

Billeasing, dra av 50% av momsen?

hej!

Funderar på tjänstebil i min enskilda firma och funderar över olika varianter. Det lutar åt företagsbil, men där verkar ändå finnas lite att fundera på.

Vad menas med att man vid leasing kan dra av 50% av momsen? Var hamnar resten av momsen i så fall, blir den en kostnad för firman istället!?

Hur skulle leasing av firmabil...

Vilken e-butik är bäst?

Hej!

Ska starta en fysisk sportfiske/friluftsbutik och en tillhörande e-butik. Nu står mitt val till vilken e-butikslösning jag ska införskaffa. Har laddat hem demos från e-butiken.se och textalk.se, deras två "topp paket" kostar ungefär lika mycket, ca 500-700 kr i månaden.
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa butiker? Elle...

Kategori: E-handel

bokslut

Hej! hoppas nån kan hjälpa mig vidare med mitt bokslutsarbete.

har en enskild firma, bokför enligt kontantmetoden och redovisar moms årligen.

har lyckats få balans i balansräkningen, kostnadsfört avskrivningar och bokat om momsen via 2650 till eget kapital.

men hur går jag vidare? har ett lager på 30000 som jag antar ska höja v...

Var kan jag annonsera billigt! Alla tips är välkommna!

Hejsan! Jag har startat en hemsida som heter http://www.konsttorget.se Där kan man köpa konsthantverk och smycken mm och allt är handgjort och unikt från konstnärer runt om i hela sverige, men hur når jag ut till blivande kunder?Jag behöver synas och uppmärksammas och min målgrupp är mellan 35-65. Fler kvinnor än män och med ett konst/hantverksintr...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra presentkort

Hej

Om kunden köper ett presentkort blir det ju skattskyldigt först när kunden handlar för det.
Men hur bokför man ett presentkort som en kund har vunnit i en tävling?
Ska man bokföra det som en rabatt när kunden handlar för det, eller som en gåva när man ger kunden presentkortet?

Hur gör med med välkomsterbjudanden? "T.ex. 50kr...

Preliminärskatt i februari?

Hej.

Drivit ett handelsbolag i ett år nu och precis betalat den sista delen av preliminärskatten. Vad händer nu? Jag antar att jag ska betala skatt även i februari men vad baseras den på? Måste jag skicka in en ny självdeklaration?

Mitt andra problem är att jag betalat för mycket skatt 2007. Tillräckligt mycket för att kanske inte ha...

Bokföring av inventarie som köps med privata pengar och på avbetalning

Hej!

Det är så att jag har köpt en inventarie till företaget för privata pengar.
Den kostar 10 000:- totalt men jag betalade en handpenning på 2000:- när jag hämtade ut den. På kvittot (får ett kvitto per gång jag avbetalar) står det 2000:- ink. moms.

Inventariens handpenning betalades med privata pengar. Men hur ska man nu boka...

Föreningsavgifter, ej avdragsgilla [6982]

Håller för första gången på och avslutar en riktig bokföring (hb). Under året har jag betalt några föreningsavgifter som inte är avdragsgilla och bokfört under [6982]. Men vad gör jag med dessa nu när det är dags för årsbokslut?
Samma sak egentligen med den icke-avdragsgilla delen av representationen?
Tacksam för tips
/Lasse

Många frågor.

Har inte ens gått starta eget kurs eller bokföring än..
men har lite frågor...

Jag jobbar heltid å tjänar 340tk brutto.men vill starta ett eget företag vid sidan om.
Får man göra det eller är man tvingas att gå ner på halvtid?
Är det enskild verksamhet som gäller då?

Jag köper från USA och säljer i Sverige via internet och de...

Vad krävs för att importera från USA, eller andra länder?

Har en liten fundering...

Om man ska börja importera från USA, eventuellt även från andra länder utanför EU, vad är det som krävs egentligen?

Avtal med leverantör?
Men har hittat en leverantör som bara kräver att man registrerar sig på sidan, sedan är det bara att beställa. Måste man fixa avtal då? Känns ju som att man gör det i oc...

Kategori: Företagande över gränserna

Återförsäljare/affiliater sökes till Get a Newsletter

Har du en hemsida och vill tjäna pengar? På allmän begäran lanserar vi nu ett affiliate-program för vår nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Du har möjlighet att tjäna hela 100 kr + moms per ny kund du rekommenderar.

Läs mer om hur du går tillväga för att bli affilate här:

Kategori: Söker/eftersöker