Hjälp! Hur ska jag bokföra köpet av företaget?

1
Vi har köpt en verksamhet, ett café med tillhörande inventarier såsom maskiner, möbler, lager men innefattar även imateriella tillgångar som goodwill, hyresrätt mm.

Vi driver det som enkild firma och undrar nu hur jag ska bokföra själva köpet av företaget?? Har ingen uppdelning i hur stor del av summan som motsvarar inventarier etc. utan bara totalsumma på 300.000:-.
Kan jag då bokföra det på konto imateriella tillgångar?

Hur bokför jag handpenning resp. resterande som betalades på tillträdesdagen?
Så här har vi gjort:
1. Uttag från mitt privata bankkonto 15.000:- som postväxel för bet. av handpenning.
2. Banklån 285.000:- som först sattes in på företagets affärskonto, sedan gjordes uttag mot postväxel på 285.000:-
3. Banklån 15.000:- som också sattes in på företagers affärskonto. Sedan kontantuttag på summan. Dessa pengar har använts till att köpa in inventarier mm.

Hur ska jag nu bokföra detta?
Tacksam för svar - håller på att bli tokig över detta!!
1
Hej,[br][br]Undrar samma sak som du gjorde... hur bokfördes detta??

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.