Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Medlem
19

Hur bokförs utgift för kundens räkning

Den här affärshändelsen ligger utanför mitt uppdrag och det är första gången att jag har med det att göra.
Jag har idag betalat en viss utgift för kundens räkning.  Ska affärshändelsen bokföras också idag och hur? 
I slutet av månaden ska betalning vidarefaktureras utan något vinstpålägg.  Detta ska ju också bokföras, men hur?

Hälsning/Dj

Engagerad medlem
394
1
Är det någon nackdel att lägga in utlägget i fakturan som exempelvis en snickare gör om han också köper in material till kunden?
Ulf Bjarme
Medlem
19
Jag vet inte om man kan/får göra så. Jag själv tycker att utlägget ska man lägga in i fakturan men ändå skilja från det fasta priset (ing.moms)  och jag tänker bokföra det som det står nedan (utan ändring av beloppet så att momsredovisning påverkas inte).

Steg 1. Dagen när man(jag)  betalar för utgiften för kundens räkning
                          Debet        Kredit
1940                                    1500 kr
1681                  1500 kr (inkl.moms)

Steg 2. Dagen när utlägget faktureras till kunden
                          Debet        Kredit

1681                                  1500 kr
1510                  1500 kr

Engagerad medlem
394
1
Om din kund är momsredovisningsskyldig förlorar han möjligheten att dra av momsen på ditt utlägg enl. din föreslagna metod.
Ulf Bjarme
Nykomling
5
Såhär skulle jag göra:

Debet          Kredit
1940                                  1250
4010/4020      1000
2640              250

och sen:
                    Debet          Kredit
1510            1250
3010                                1000
2610                                250

Fakturera kunden 1000 kr + moms 250 kr.

Medlem
19

Då ger jag upp mig med min metod. Eftersom min kund är momsredovisningsskyldig tror jag att jag lyssnar på er. Undrar bara om kopia på kvittot ska bifogas, vad säger ni? Och tack för att ni hjälpte mig att jag inte gjorde bort mig hos kunden. 

Hälsningar/Djeni
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.