Hur bokförs utgift för kundens räkning

19

Den här affärshändelsen ligger utanför mitt uppdrag och det är första gången att jag har med det att göra.
Jag har idag betalat en viss utgift för kundens räkning.  Ska affärshändelsen bokföras också idag och hur? 
I slutet av månaden ska betalning vidarefaktureras utan något vinstpålägg.  Detta ska ju också bokföras, men hur?

Hälsning/Dj

394
1
Är det någon nackdel att lägga in utlägget i fakturan som exempelvis en snickare gör om han också köper in material till kunden?
Ulf Bjarme
19
Jag vet inte om man kan/får göra så. Jag själv tycker att utlägget ska man lägga in i fakturan men ändå skilja från det fasta priset (ing.moms)  och jag tänker bokföra det som det står nedan (utan ändring av beloppet så att momsredovisning påverkas inte).[br]  [br]Steg 1. Dagen när man(jag)  betalar för utgiften för kundens räkning[br]                          Debet        Kredit[br]1940                                    1500 kr[br]1681                  1500 kr (inkl.moms)[br][br][br][br]Steg 2. Dagen när utlägget faktureras till kunden[br]                          Debet        Kredit[br][br]1681                                  1500 kr[br]1510                  1500 kr[br][br]
394
1
Om din kund är momsredovisningsskyldig förlorar han möjligheten att dra av momsen på ditt utlägg enl. din föreslagna metod.
Ulf Bjarme
5
Såhär skulle jag göra:[br][br]                    Debet          Kredit[br]1940                                  1250[br]4010/4020      1000[br]2640              250[br][br]och sen:[br]                    Debet          Kredit[br]1510            1250 [br]3010                                1000[br]2610                                250[br][br]Fakturera kunden 1000 kr + moms 250 kr. [br][br]
19
[br]Då ger jag upp mig med min metod. Eftersom min kund är momsredovisningsskyldig tror jag att jag lyssnar på er. Undrar bara om kopia på kvittot ska bifogas, vad säger ni? Och tack för att ni hjälpte mig att jag inte gjorde bort mig hos kunden.  [br][br]Hälsningar/Djeni

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.