Senaste inläggen

Råd till min kollega

Hej, jag vänder mig till er här som (förhoppningsvis!) vet mer om egenföretagande än jag gör. En kollega vände sig till mig för att få råd rörande hans nystartade enskilda firma, det gällde skatter och avdrag. Jag har inte alls koll, men hans teorier lät.. inte bra.

Frågan:
Han vill köpa in saker han redan äger, för att föra in dem i firm...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

dra av för hyra för rum hemma?

Har byggt om hemma för att ha min mottagning där. Rummet kommer endast att användas till min mottagning.
Hur funkar det med hyra till mig själv för rummet i fråga? Blir det fördelaktigt att hyra av mig själv, eller förlorar jag på det i det långa loppet?? eftersom jag då får ta upp det i min privata deklaration som inkomst?
Kan jag dra av nå...

Marknadsföra ny tjänst?

Jag har tillsammans med en vän startat en ny tjänst (www.quickhelp.se). Kort handlar det om att medlemmar kan lägga in nya uppdrag/uppgifter de vill ha lösta och samtidigt erbjuda den ersättning de tycker är lämpligt. Därmed har andra medlemmar möjlighet att tjäna pengar genom att hjälpa till.
Vi har även utvecklat en egen betalningstjänst.
<...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföringsprogram, moms, utlandsaffärer mm.

Hej,
Jag har ett internetföretag som varit en hobby vilken numer ger såpass inkomst att jag registrerat enskild firma. Jag har tusen och en frågor men jag börjar med dessa:  :nicka

Moms på elektronisk mjukvara/tjänst såld till USA - har fått flera uppgifter. 1. Att moms skall debiteras till privatpersoner inom och utom EU alltså även USA...

Viktig dokumentärfilm

Jag tror att www.zeitgeistmovie.com, Zeitgeist the movie, kan vara den viktigaste dokumentären på bra länge. Ta dig tid och titta på den, den är bland annat den mest sedda filmen/klippet på Google Video vilket säger ganska mycket. Den blir mer och mer intressant ju längre man tittar. Har du möjlighet så deltag gärna även den 15 mars,...

Kategori: Off Topic

Erbjuder bokföringshjälp

Som företagare är det viktigt att fokusera på att arbeta med sin affärsidé, och då kan bokföringen vara en nagel i ögat, så jag går rakt på sak och erbjuder mina tjänster vad gäller Din bokföring.

Jag arbetar till vardags som redovisningskonsult och har en fil.kand. i företagsekonomi (civilekonom). För närvarande sköter jag bokföringen åt e...

Kategori: Till salu

Goodwill

Hur i detalj räknar jag ut goodwill?

Lag/regel mot min idé?

Hej!

Jag är just nu tekniker och maskinställare inom plastindustrin. Jag arbetar alltså med att byta formverktyg i formsprutningsmaskiner för att sedan konfigurera och optimera processesen till att hålla så hög kvalitét och produktionstakt som möjligt. Jag har även en del erfarenhet gällande kringutrustning och automation. Kan programmera en...

Kategori: Affärsidéer

Några frågor om avdrag för bil m.m.

Hej!

Jag är underkonsult åt ett stort uthyrningsföretag, och nu har jag ett uppdrag där jag ska jobba 4 dagar i veckan på plats hos uppdragsgivaren (15 km från min bostad). Har jag rätt att i min redovisning dra av för resor med min privata bil till/från arbetsplatsen? Eller ska detta dras av i inkomstdeklarationen precis som om jag hade van...

Från fastanställd till underkonsult

Hej!

Jag har som mål att driva enskild firma som underkonsult inom det teknikområde jag arbetar idag. Har alla papper i ordning map F-skatt osv.

Jag för diskussioner med min nuvarande arbetsgivare att avsluta min befintliga anställning och fakturera istället. Har andra affärsområden i mindre skala som kommer ge mig andra kunder oc...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag för kontor i annans bostad

Hej.
Jag har en enskild firma och min enda lokal för verksamheten har jag i bostaden.
Som bostad hyr jag en del av mina föräldrars villa för 2500 kr per månad.

Betraktas
det som jag bor i Hyresrätt eller Villa? Jag hyr ju liksom, men jag tror inte mina föräldrar betalar någon särskild skatt på hyresarvodet så det kanske s...

Bokföra tjänstemil gjorda med privat bil

Hej!

Det är så att jag bedriver enskild firma och använder min privata bil i firman. Jag har valt att inte ta upp den i företaget eftersom jag åker mer privat med den än för firmans räkning.

Jag fakturerar mina kunder 30kr/mil när jag gör uppdrag och för detta i en körjournal enl. SKV-s regler. Nu har jag kommit till januari månads...

Varulager

Hej!

Jag sitter och skall göra mitt bokslut för 2007. När jag nu inventerat mitt lager har jag ett ungefärligt värde på 100 000 :-. Detta skall ju räknas som en tillgång i mitt bokslut. Hur skall jag bokföra detta för att få balans på min verifikation. För om jag ökar mitt lagersaldo måste jag ju minska ett annat konto.

Tacksam för sv...

köpa in från staterna...

Om jag startar enskild firma och vill köpa in saker från usa.
tex en hygienartikel.
Hur vet jag vad det blir för tull på just den, måste ja prata med tullen varje gång?
finns det nå tabeller eller är det enskilt för varje grej?

hur blir det med momsen som tullen lägger på till privatpersoner? slipper jag den då eftersom ja har f-ska...

Säljare med F-skatt

Vill utöka med ytterligare en duktig säljare, som via telefon ska kontakta andra företag och sälja utbildningar. Du måste ha F-skatt och fakturerar för varje såld kurs.

Låter det intressant? Kontakta mig, [email]lundgren112@hotmail.com[/email] eller 0521-205585

Filibastis

Kategori: Söker/eftersöker

Kontering av sociala avgifter(gäller sem.lön) räknat med två olika procentsats

Hjälp mig snälla ni!
Hur konterar jag sociala avgifter vid utbetalning av semesterlön med tanke på att det gäller ny procentsats för år 2008 och med tanke på att jag har redan konterat sociala avgifter på semesterlönen med föra årets procentsats. Jag konterar dessa månadsvis eftersom det gäller ett AB och nu ska jag göra en utbetalning.

J...

moms vid öppet köp?

Om en kund köper en produkt som kostar 1000kr inklusive 200kr i moms, vad händer om kunden väljer att lämna tillbaka produkten och får 1000kr? Är det bara att dra av den moms som man tidigare noterat vid det köp som kunden ångrade?

Kontering av sociala avgifter(gäller sem.lön) räknat med två olika procentsats

Hjälp mig snälla ni!
Hur konterar jag sociala avgifter vid utbetalning av semesterlön med tanke på att det gäller ny procentsats för år 2008 o med tanke på att jag har redan konterat sociala avgifetr på semesterlönen med föra årets procentsats. Jag konterar dessa månadsvis eftersom det gäller ett AB och nu ska jag göra en utbetalning.

Ja...

Funderingar kring företagsregistrering

Halloj alla!
Jag har några frågor kring registrerandet av företag som jag hoppas jag kan få hjälp/tips med. Förutsättningarna är att det är en enskild firma och ska sälja tjänster i form av konsulttimmar.

1. Möjligen en mycket dum fråga men vill ändå stämma av för säkerhets skull. Vad är beräknat beskattningsunderlag? Är det helt enkelt d...

Avskrivning av inventarier

Hej!

Sitter mitt uppe i resultatbudgeten och det slår mig att jag inte är riktigt säker på vad som gäller med avskrivningar för vissa tillgångar.

Ska öppna butik och kommer behöva köpa in en del hyllor, skåp, kassadisk, dator, men även larmbågar och larm och liknande. Är detta tillgångar som jag skriver av på 5 år eller ska jag ta upp...

Kategori: Inköp