Nystartad AB, och bokföringsfrågor...

450
Kommer ta några dagar innan vi får bg klart. Kunden har godkänt att betala till privat bg denna gång. Vi har org.nr och f-skatt.

Vi kommer börja fakturera innan bg till firman är klart med andra ord.

Hur ska jag bokföra detta?

Kan man lägga det till kassan?
149
Jag skulle nog ha lagt det på 1610 Fordringar hos anställda.[br][br]Sen när du får företagets bg kan du ju böra föra över pengarna till det.
450
Tack för snabbt svar. [br][br]Menar du att jag ska lägga det som fordring på anställd istället för kundfordring? Eller ska jag lägga det som kundfordring och sen när företaget betalar lägga det som fordring på anställd. [br][br]Är rädd för att fakturan kommer säljas också för att krångla till det. BG som pengarna kommer betalas till är en enskild firma (skrev fel tidigare) och hon har avtal med factoringföretag. Som sen kommer att arbeta för det nya ab också...[br]
149
Nu blev det rörigt.[br][br]om vi tar det bitvis med punkt 1 först:[br]när du skickar fakturan läggar du det som en kundfordring 1510, när kunden betalar flyttar du det från 1510 till 1610, och när du för över pengaran till företagets bg 1610 till 1920.[br][br]Det privata BG är det en enskild firmas konto?
450
[br]Det privata BG är det en enskild firmas konto?[br][/quote][br][br]Stämmer! Och bokföringen i hennes enskilda firma ska jag inte göra...
149
Den fakturan som skickas nu kommer inte att hamna på factoringföretaget?
450
[quote author=dave.hugo link=topic=3489.msg16057#msg16057 date=1202742067][br]Den fakturan som skickas nu kommer inte att hamna på factoringföretaget?[br][/quote][br][br]Jag är rädd för att den gör det :([br]
149
Får nog ta och gå igenom detta i steg.[br][br]Som jag har förstått det så blir det så här då:[br][br]1. AB leverar vara[br]2. Fac. ftg skickar faktura[br]3. Kund betalar in till enskilds firmas konto[br]4. Enskild firma för över pengarna till AB[br][br]Men om fakturan säljs är det factoringföretaget som betalar in pengarna på EF:s konto?
720
3
[quote author=freetime link=topic=3489.msg16042#msg16042 date=1202730898][br]Tack för snabbt svar. [br][br]Menar du att jag ska lägga det som fordring på anställd istället för kundfordring? Eller ska jag lägga det som kundfordring och sen när företaget betalar lägga det som fordring på anställd. [br][br]Är rädd för att fakturan kommer säljas också för att krångla till det. BG som pengarna kommer betalas till är en enskild firma (skrev fel tidigare) och hon har avtal med factoringföretag. Som sen kommer att arbeta för det nya ab också...[br][br][/quote][br][br]Även om en enskil firma låter betalningen gå in på sitt privata bg så kan hon aturligtvis sälja en faktura som inte är hennes.[br]Konto 1610 kan ni inte använda eftersom det skulle bli ett förjudet lån, för jag antar att et inte är en anställd utan en delägares konto ni ska använa.[br][br]Sedan kan jag ju tycka att ni börjat lite i fel ända, ett bg får man över dagen men en F-skattsedel väntar man åtminstone några dagar på. Ni borde ha haft gått om ti på er att skaffa ett bg redan, annars är ju ett alternativ att låta kunden betala in direkt till ert konto.
450
Jag är själv inte delägare utan har fått uppdraget att bokföra åt "det nya bolaget". Men jag tycker också att det låter rimligt att man kan få ett BG på kort tid, ska se vad de kan göra... [br][br]Det känns som det är ett bra sätt att krångla till allt med den plan de har haft, ska försöka styra om tankarna lite.[br][br]tack för svaren...
2066
22
Enklast är väl att bara vänta några dagar med att skicka fakturan, tills ni fått ett BG nummer, eller be företaget betala in direkt på ert bankkonto (som skapas på några minuter hos de flesta banker).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Från början så va det mycket bråttom att få iväg fakturan men har inte fått underlag ännu så allt verkar lösa sig. [br][br]tråden löst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.