Senaste inläggen

Köp av programvara från utlandet

Hur blir det bokföringstekniskt när jag köper programvara från utlandet som levereras elektroniskt? Programvaruföretaget finns i Norge, men faktureringen sker via ett företag i USA.
Blir det samma fiktiva bollande med bokföringsrubel mellan konto 2645 och 2616 som vid andra utlandsaffärshändelser?

/Konrad

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Råd till en webbshop

Behöver råd av er kunniga. Har haft funderingarna länge på att öppna en litet webb-shop på nätet, Vet inte ännu vad jag ska sälja. Målet är inte inriktat på att tjäna stora pengar utan mer på en kul grej på sidan om mitt nuvarande jobb. Kanske att kunna tjäna runt 4000 i månaden. Ni med webbshopar. Har ni några tips? och är det extremt mycket pappe...

Kategori: Allmänt

Behöver hjälp...

Har tidigare funderat på att starta eget, men det är först nu jag fått en ide som jag tycker jag kan jobba med.

Jag har under ett tag nu tänkt på att starta ett spelbolag med inriktning på kampsporter, riktad till spelare främst i Sverige/Norden. För att ni ska få en bättre bild, kan jag beskriva det som svenskaspel.se med boxning istället f...

Kategori: Affärsidéer

Hjälp av sin kommun

Hej på er alla!

Jag sitter och funderar på om jag missat något viktigt i mitt företagande. Sitter man och läser tidningen så dyker det ena exemplet efter det andra upp om företag som fått hjälp av sin kommun med både lokaler, rekrytering med mera med mera.

Finns det någon här inne som har några exempel på hur ni fått hjälp av er kom...

Köp av privatperson

Jag tänker köpa reklam plats av privpersoner på deras bilar.
Vad måste kvitto innehålla för att vara godkänt?
Måste dom skriva sitt personnummer?

Någon expert på kvitton

Nyföretagare ;-)

Avdrag på saker köpta innan företagstart

Hej 🙂

Jag har precis ansökt om F-skattsedel och momsregistering med mera till min enskilda firma. Men jag har redan köpt in lite program och webbhotell till min firma (eftersom jag har brottom att komma igång). Får skriva in dem som utgifter (dvs göra skatteavdrag) trots att de är köpta innan själva "företagsstarten"?

tips kring kall-ringning till kunder?

För att nå kunder är det ibland nödvändigt att själv ta initiativet och ringa upp möjliga kunder innan de ringer en själv. Men detta är enklare sagt än gjort, inte minst för personer som mig som är minst sagt ovana säljare.

Hur brukar ni göra? Hur skapar ni ett avslappnat och positivt samtal så där utan vidare?
Det kanske låter väldigt sj...

Kontoavstämning

Har den senaste tiden försökt klura ut varför min bokföring inte stämmer med beskedet från banken med avseende på summan i mina konton.

Det visar sig att mina utbetalningar (29069🙂 som jag bokfört som betalda i slutet av december har ett bokföringsdatum innan nyår men ett valutadatum som är efter nyår.
Banken har skickat kontopppgifter m...

eget uttag skatter

Hej och hallå!
Jag och 2 vänner till mig är på gång att starta upp ett handelsbolag och vill vara så förberedda man bara kan när vi väl startar upp våran verksamhet.
Efter flera dagars surfande, läsande och grubblande är det en sak som jag inte riktigt förstår, det är säkert en jättedum fråga men ändå en fråga jag vill ha svar på och inte rik...

Sökes offert på förseglings etiketter

raderat

Kategori: Söker/eftersöker

Inkomstdeklaration

Företagets bokslut är (första räkenskapsår) 2008-04-30.
Undrar så mycket  vilken datum gäller för mitt företag som tidigast och som senast att lämna Inkomstdeklaration på Skatteverket?
Kan jag lämna Inkomstdeklaration så fort bokslut och årsredovisning är klar, exempelvis?

Hälsningar/K

Skillnader i skatt mellan HB och AB

Halloj alla glada,

Jag har gått och blivit lite fundersam över det här med skatter. Jag har fått för mig att det är lönsammare ur skattesynpunkt att ha ett AB än ett HB. Detta har jag grundat dels på när jag gör uträkningar för skatt på exempelvis nuteks hemsida. Där får jag alltid ett bättre resultat med AB än med HB trots identiska förutsä...

Räkna ut timmpenning

Hej!

Jag ska starta eget och undrar hur jag ska räkna för att täcka kostnader.
T.ex om jag vill tjäna 150:- i timmen (som går rent ner i min ficka) hur mycket lägger jag på mot kunden?

Jag måste ju ränkna med skatter och egenavgifter, arbetsskadeförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring, tjänstepension och moms. Något mer??
<...

Hur ska jag lägga upp detta? Bokföringsfråga...

Jag kommer sköta bokföringen åt ett AB som bildas i dagarna.

2 personer startar ett företag, den ena äger 100% av aktierna och den andra kommer att fakturera från eget bolag under en övergångsperiod till personen kan köpa in 50% av aktierna.

Det är ett tjänsteföretag och de har inte så mycket kostnader. Intäkterna ska fördelas exempe...

e-butik och leverans av produkter

Hej!

Ska snart dra igång e-butik men har inte satt mig in i själva leveranser och frakter till mina kunder.

Är det någon som själv driver e-butik och kan rekommendera tillvägagångssätt? Är det posten man ska vända sig till eller finns det speditionsbolag som är bättre och billigare altenativ? Bör man jobba med ett fast fraktpris eller...

Kategori: E-handel

AB och avgångsvederlag hur gör jag ?

Hej ! Jag komer att få mitt avgångsvederlag utbetalt varje månad i ett år (2008-02-10-2009-02-09) för att jag säger upp mig själv. (arbetsbrist på företaget) och kommer att starta upp ett AB 2008-02-12  (ca) vad är det jag måste tänka på med mina inkomster måste jag ha flera skattsedlar (FA?)

Kan jag  ''lagra'' min ev ink...

SPCS/Visma Förening

Hej.

Är det någon som vet om man kan ställa in programmet för kontantmetoden, som standard är det ju faktureringsmetoden som gäller.

Tänker mest på när man skickar kundfakturor.

(Programmet är upplagt på liknande sätt som Administration, om någon vet hur det funkar dä)

Medarebetare i Eskilstuna

Jag söker en ambitiös person med drömmar om att starta eget i Eskilstuna eller i området.

Jag har en del idéer på affärkoncept, men låter helst det mesta vara osagt. Ta kontakt om du vill veta mera.

MVH André

Kategori: Söker/eftersöker

Sökes: Webbhotell med alla möjligheter

Hej..

Jag har sökt runt lite efter ett praktiskt webbhotell för diverse online-verksamheter men jag lyckas inte hitta något så jag tänkte kolla om någon på det här forumet känner till något bra webbhotell som kan uppfylla följande kravlista (behöver inte vara svenskt)

ASP.NET & PHP-stöd
Obegränsat antal databaser (både Access och...

Kategori: E-handel

flygresa

nån som kan tala om hur jag gör detta?

flygpris 287 kr
skatter och avgifter 112 kr

summa 399 kr

hur mycket bokar jag på 5800 (resekostnad) vad är moms och vad är resten. infon ovan är allt som står på bokningsbekräftelsen.

har en till bokningsbekräftelse där det även ingår en service avgift, blir det så samma sak fas...