Senaste inläggen

lån på kreditsidan.com ?

var precis inne på www.kreditsidan.com och hade lite frågor om det som stog där och det här forumet verkar ju passa bra för att få svar på mina undringar.
Det finns en flik som heter svårt att få lån på den sidan, nu handlar ju kreditsidan mest om smslån bostadslån och dylikt men sånt skräp är jag inte intresserad av utan just svårt att få lån f...

Kategori: Allmänt

cc processor

Hej,

skulle behöva en cc processor för pharmacies några förslag?

Kategori: E-handel

Periodiseringar?

I ett mindre bolag. Hur och vad brukar ni lägga i periodiseringar?

Bokföringsprogram?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Pensionsinbetalning - hur bokföra???

Nu har jag stött på en ny grej att hantera och jag ber er ödmjukast om hjälp.

Enskild näringsverksamhet och pensioninbetalning hur bokför jag det?
Läser skatteverkets broschyr om avdrag i näringsverksamhet, särskild löneskatt på ca 25% osv. men blir inte mycket klokare.
Varje månad kommer banken att dra en summa till pensionsförsäkrin...

Hur bokförs utgift för kundens räkning

Den här affärshändelsen ligger utanför mitt uppdrag och det är första gången att jag har med det att göra.
Jag har idag betalat en viss utgift för kundens räkning.  Ska affärshändelsen bokföras också idag och hur? 
I slutet av månaden ska betalning vidarefaktureras utan något vinstpålägg.  Detta ska ju också bokföras, men hur?

Hä...

Starta Internetcafé

Snart är all planering klar, frågan är vilken bolagsform jag ska välja och varför? Annat bra att tänka på i samband när jag förverkligar min dröm?

Betatestare sökes för årsredovisningstjänst

Hej,

Jag jobbar som revisor och håller på att utveckla en webbtjänst där användare enkelt kan tillverka en årsredovisning för Aktiebolag som uppfyller alla lagstadgade krav. Tanken är att minska kostnaderna för företag och helt enkelt öka kvaliteten av årsredovisningar. Funktioner finns för SIE-import m.m. I dagsläget har projektet kommit g...

Orkesterbuss

Vi har en orkester som spelat länge och har fått behov av att strama till verksamheten genom att starta ett orkesterbolag ej momspliktigt (handelsbolag) och skaffa F-skattsedel. En orkesterbuss har vi haft i flera år till ett värde av ca 100.000 kr (värderingsintyg). Kan vi ta in den på ett bra sätt så att kostnader, drivmedel, reparationer, skatt...

Kategori: Inköp

Söker kontakt med företag med egen webbutik

Vi driver ett projekt som underlättar för webbutiker arbete med fakturering. Vi kopplar din butik till vårt fakturasystem och du slipper skapa och skicka fakturor manuellt. Ni kan se systemet på www.fakturor.nu och testa med demo/demo

Söker nu kontakt med er som driver egna...

Kategori: E-handel

Hjälp! Hur ska jag bokföra köpet av företaget?

Vi har köpt en verksamhet, ett café med tillhörande inventarier såsom maskiner, möbler, lager men innefattar även imateriella tillgångar som goodwill, hyresrätt mm.

Vi driver det som enkild firma och undrar nu hur jag ska bokföra själva köpet av företaget?? Har ingen uppdelning i hur stor del av summan som motsvarar inventarier etc. utan bar...

Uppfinning som löser ett välkänt problem

Har kommit på en uppfinning som löser ett välkänt problem hos djur ägare.

Har tillverkat en prototyp i i tunt plexi, enbart för att annan plast var mycket dyrare.

Problemet den löser är ett irritations moment som uppstår för ägare av ett visst djur.
Har testat själv i några veckor nu och jag ser att den verkligen löser problemet, v...

Kategori: Söker/eftersöker

Några frågor

Hej!

Jag står i startgroparna för att starta upp mitt första företag. Jag har läst om olika företagsformer, bokföring osv.

Jag skickade in alla papper angående mitt skattebevis (FA-skatt) till Skatteverket idag. Min fråga till Er:

När jag har fått mitt FA-skattebevis kan jag då kalla mig "egen företag" eller behöver jag registr...

Hjälp med att starta tidning...

Kortfattat kan jag säga att jag funderat på att starta en tidning på ca 200 sidor som ska ges ut en gång i månaden.

Innehåll har jag inga problem med... men när det gäller tryckeri och distributörer så har jag ingen anning om var jag ska börja leta, så jag tyckte jag kunde börja med att fråga här.

PS. När det gäller utseende vill jag...

Kategori: Allmänt

Nystartad AB, och bokföringsfrågor...

Kommer ta några dagar innan vi får bg klart. Kunden har godkänt att betala till privat bg denna gång. Vi har org.nr och f-skatt.

Vi kommer börja fakturera innan bg till firman är klart med andra ord.

Hur ska jag bokföra detta?

Kan man lägga det till kassan?

Finns det ett behov?

Hej!

Jag har en del kontakter i ett engelskspråkigt land där lönekostnaderna är milt uttryck låga.
Jag har en liten fundering kring detta som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

När det gäller SEO så verkar de flesta vara överens om att "context is king". Därför funderar jag på om det kan vara någon idé att sätta ihop ett gäng journ...

Kategori: Företagande över gränserna

Vad folk bör undvika på jobbet

Hej,

Hittade lite "trevlig" läsning på e24. En del punkter tycker jag var ganska träffsäkra.
Vad tycker ni?
http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/tipsikarriaren/artikel_242087.e24

//Marta

Kategori: HR - Personalfrågor

offshore bolag etc.

Har ett antal hemsidor, som genererar affiliate- och annonsintäkter. Jag har nu tänkt paketera dem i ett skattbefriat offshorebolag. Jag är ganska insatt i ämnet, men jag har inte riktigt bestämt mig var jag ska vända mig. Har varit i kontakt med www.LpOffshore.com som verkar vara en hyffsat stor och seriös aktör som samtidigt har ganska låga prise...

Cykel

Funderar på att köpa en cykel till min enskilda firma. Den skulle fungera som transportmedel i närområdet då jag gör ärenden som exempelvis post och bankbesök. Skulle ersätta onödiga bilresor och spara på miljön.

Kan jag köpa en cykel och sedan dra av den i firman?

Kategori: Inköp

Betalningssätt

Vilka betalningssätt är att rekommendera vid importaffärer i Kina?

Kategori: Företagande över gränserna

Köpa in varor innan ab startat, hur bokföra.

Vi beräknar få vårat org.nr mm nästa vecka, kommer köpa kontorsmöbler mm nu i helgen, hur ska man lägga upp det i bokföringen?