öppna en business partners butik

32
Hej.

Jag har funderat på att öppna en utländsk livsmedel butik i Sverige som då orginalen ligger i Tyskland. Jag fick tag på deras borchyr där det står "Om du är seriös och intresserad person av att öppna våran butik" Tvecka inte kontakta oss och berätta mer"

Och då undrar jag hur skall jag skriva den där breven till de alltså vad är det de viktigaste punkterna jag ska skriva till de och vad man ska tänka på?

Jag har redan tänkt på lokal och marknadsföra men kan det finnas mer risker som jag har inte kommit på??

Tack!  🙂
758
1
En sak som jag tänkte på direkt: Hur ska du göra med varornas innehållsdeklaration?[br](Texten måste vara på "Svenska" också)
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
32
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3568.msg16496#msg16496 date=1204322557][br]En sak som jag tänkte på direkt: Hur ska du göra med varornas innehållsdeklaration?[br](Texten måste vara på "Svenska" också)[br][/quote][br][br]det där e inte nog problem de fixar det, för det e stort företag.
57
Jag tror att de är intresserade av att få veta vad du har för erfarenhet som gör dig till en bra "kandidat", potentialen du ser för verksamheten och om den låter trovärdig/rimlig.[br]Om det är franchising det handlar om så var beredd på att du får satsa en del kapital själv.[br]
32
[quote author=daneri link=topic=3568.msg16530#msg16530 date=1204496451][br]Jag tror att de är intresserade av att få veta vad du har för erfarenhet som gör dig till en bra "kandidat", potentialen du ser för verksamheten och om den låter trovärdig/rimlig.[br]Om det är franchising det handlar om så var beredd på att du får satsa en del kapital själv.[br][br][/quote][br][br]Även om det är jätte stort företag? För företaget har kejdor andra delar av världen.
57
Det är nog mycket varierande men vad jag har förstått så vill många franchisegivare att franchisiaren investerar en summa själv. På grund av många förståeliga själ. Det visar att man är beredd att riskera kapital och kommer förmodligen att arbeta lite extra för att verksamheten ska funka. Det bästa är väl egentligen att bara fråga dem.
720
Ska man gå in som franchisetagare i en kedja så måste man investera i det egna bolaget på samma sätt som om man skulle startat helt själv. Inredning ska skaffas, lager köpas in, hyreskontraktet betals osv. Dessutom måste man betala franchiserätten till givaren och storleken på den varierar visserligen men är oftast en inte obetydlig summa
223
För din och deras skull: Ta först reda på om det finns behov av en sådan butik i kvarteret. Och fråga inte familj och vänner, utan formulera en liten undersökning. Det kan vara så enkelt som att du ställer dig på gatan utanför din tilltänka lokal och frågar förbipasserande.[br][br]Studera deras affärsupplägg noga så att du är skyddad. Om inte funkar det så här:[br][br]a) Om det går dåligt för dig så går ditt företag i konkurs, du förlorar alla dina pengar och sitter med en personlig skuld. Här är det bra om du har taxikort.[br]Tyska mamman har lärt sig en gratis läxa = vinnare.[br]Du är utblottat och i konkurs = förlorare[br][br]b) Om det går bra för dig så kommer "den tyska mamman" äta upp dig och din verksamhet inom 3-5 år. Med lite tur får du ha kvar din egen butik medan de öppnar egna i Sverige.[br][br]Det finns i princip inga franchisekedjor kvar som är helt "renodlade". I princip har man alltid en organisation i toppen som står som direkt ägare av många av de mest vinstbringande butikerna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.