Ingående Balans,

13
Hej,
Jag använder SPCS Administration och ett problem har uppstått. Vid årsskiften skapade jag ett nytt bokföringsår och började där boka in ett antal verifikationer. Jag fick senare hjälp av en revisor och hon tyckte att jag skulle bokföra in lite mobilkostnader under 2007 vilket jag gjorde.

Problemet blev dock följande (och jag får inte tag på min revisor). Det låg 650 kr på MomsRedovisvningskontot före det att jag bokförde in mobilfakturorna. När detta gjordes och jag förde över ingåendemomsen till Redovisningskontot ökade dessa 650 kr till 1500 kr. När jag sedan går in i bokföringsår 2008 står det Ingående Balans på Redovisningskontot 650 kr eftersom så var det när jag starade 2008 men det korrekta ska ju vara 1500 kr! Hur justerar man detta?

Tack på förhand!
720
SPCS tillhör den typen av program som inte automatiskt uppdater det nya året när man gör bokningar i det gamla året. I en typen av program måste man göra detta manuellt. Exakt hur man gör varierar lite mellan programen, enera står man i det nya året och "drar" in IB-posterna eller så står man i det gamla och "skjuter iväg" till et nya året.[br][br]Någonstan finns ett menyval Ingånde balans och där väljer man att övrföra UB till IB, men som sagt jag är osäker på i vilket av bokföringsåren du ska stå
450
Har inget exakt svar, men i Blinfo och Hogia som jag arbetar i kan man lägga upp övningsföretag. Om det går lägg upp ett nytt företag med bara de transaktionerna och prova och se vad som händer om du inte finner något självklart svar här.
2066
2
I bokföringsår 2008, gå in under "Arbeta med"->Bokföring->"Ingående Balans", sen väljer du kommando->"Överför Ub från föreg år".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.