Senaste inläggen

Gåvor?

Undrar lite hur det är gällande gåvor....
Får man ta betalt genom att ett företag skickar en gåva till en annan?

Eller måste man helt enkelt bara ta betalt via ordinarie sätt t.ex. faktura?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Försäljning av bildfiler via bildbyrå...

HEJ !

Jag har ställt den här frågan på ett par forum, men ingen har kunnat svara...
Kanske bättre lycka här?

Jag är fotograf och planerar att börja sälja en del av mina digitala bildfiler via en bildbyrå. Här följer en kort beskrivning om hur detta går till, för er som inte känner till detta:

1. Jag har ett "internetkonto"...

Vad börja med?

Har lite olika ideér kring eget företag, och vet inte riktigt var jag ska börja.

tänkte importera saker från USA och sälja vidare, en idé jag tror starkt på.

MEN...

tänkte även sälja typ broschyrer om saker som jag tror skulle vara uppskattat, men som även har att göra med det jag ska sälja. (rörigt? jag vet  😃 )

Frågan...

Kategori: E-handel

Medarbetare (Stockholm)

Hej!

Jag och fyra stycken andra drivna ungdomar har ett spännande projekt på gång, vi söker främst drivna personer under 30 år. Vi håller en affärspresentation varje måndag 19.00 på vårat kontor i centrala Stockholm.

Kravet för att få komma på en av våra affärspresentationer är att du har sett filmen Brilliant Compensation av Tim Sal...

Kategori: Söker/eftersöker

hur många lever på sitt företag idag?

Har en liten fundering kring hur vanligt det är att man lyckas leva på sitt företag.  🙂

Lever du på ditt företag idag?
Hur länge har du gjort det?
Hur lång tid tog det innan du kunde gör det?
Hur tror du framtiden ser ut?

Är nyfiken på allt.  :mrgreen:

Kategori: Allmänt

vantrivs på jobbet, vill starta eget istället, hur göra?

Kort sagt kan man säga att jag tycker inte riktigt om mitt jobb, som dock är en fast anställning..

Har länge haft planer på att starta eget, men har ännu inte hunnit få ihop något startkapital..

Hur skulle ni gjort i min sits?

Drömmen vore att säga upp sig och starta eget, men hur blir det ekonomiskt?
Kommer man ha råd att l...

Sverige- Bäst i världen på innovationer

Sverige är det bästa innovationslandet i världen. Det visar European Innovation Scoreboard, en årlig rankning av innovationskapaciteten för EU-länder, samt länder som Japan och USA. Jämförelsen baseras på ländernas förmåga att skapa förutsättningar för innovationer samt hur väl dessa förutsättningar kommer till användning.

- Det är...

Kategori: Nyheter

Fråga ang. SNI-koder

Hej!
Jag sitter här och fyller i en blankett för företagsregistrering (via www.foretagsregistrering.se) och har nått punkten "Verksamhet", och jag har blivit lite osäker på rätt sätt att fylla i den.

Jag har tre saker att fylla i:
  - Verksamhet
  - An...

Bokföring av köp med företagskort

Halloj,

Hur bokför man en faktura från sitt företagskort (kredit), exempelvis Eurocard. Bokför man köpen på respektive kostnadsställe när fakturan kommer? Räcker det sedan med fakturan från Eurocard som verifikation eller måste man ha alla kvitton? Vad är i så fall så bra med företagskort förutom kredittiden?

MVH
/ Daniel

...det står 1 timme mer i debitering än som det skulle stå...

Jag har fått en faktura från en leverantör och det står 1 timme mer i debitering än som det skulle stå. Leverantören bad mig att jag själv skulle göra avdrag och oooj,  jag vet inte hur man gör. Ska man rätta till med en penna i faktura och sedan bara bokföra den rätta summan eller ska man bokföra hela avdragsprocessen? Om svaret är ja, hur då?? Sn...

Söker fotograf

Hej!

Jag har ett ganska nytt företag och har som de flesta nyföretagare en ganska tunn ekonomi. Skulle därför kunna tänka mig att t ex någon fotografstudent (som behöver lite fler meriter) kanske skulle vilja hjälpa mig med produktfotografering i utbyte mot att jag lägger ut info om fotografen under bilderna samt en lägre ersättning.

...

Kategori: Söker/eftersöker

Hänvisning till företaget på produkten?

Hej!

Jag har planer på att trycka upp designade block som sen ska säljas vidare till detaljhandeln. Jag undrar dock lite vad man behöver ha med på själva produkten? Tänk er att man bara låter trycka motiven och sedan plasta in för försäljning, räcker det? Eller måste man ha med någonstans vem som ligger bakom prylen? Låt säga att man säljer...

Får jag dela ut reklamprylar utanför arenan?

Hej allihop och tack för ett härligt forum!

Jag överväger att köra en grej inom reklam och profilartiklar och kollar nu på lite prylar som är lämpliga att dela ut vid stora evenemang som konserter eller idrottstävlingar. Jag säljer alltså reklamplatsen på dessa prylar till företag och delar sedan ut dessa gratis till publiken på evenemangen...

Jag har råkat få sönder en vara hos min kund...

Jag har råkat få sönder en vara hos min kund när jag utförde mitt arbete. Kunden beställde en ny och fick faktura på 2 000 kr inkl. moms.  Jag vill ersätta kunden genom att göra avdrag med 2 000 kr i fakturan från mig.  Men vet inte om jag ska lägga dem
2 000 kr före eller efter utgående moms på försäljning tjänst.

Ber om att få svar

Prel. Dek

Nystartad enskild firma.
Försöker fylla i prel. dek för att få f-skatten omberäknad.
Om man nu räknat fram överskottet (vinst-kostn.-egenavg), hur beräknar man tänkta  avsättningar till period- samt expan-fonder ?

Köp av programvara från USA - säljaren frivilligt momsregistrerad

Hej!

Jag köpte nyligen licensrättigheter till en programvara (Billings 2.0, www.billings2.com). Säljaren är ett amerikanskt bolag med postadress i Kalifornien, USA.

Betalning för licensrättigheterna gjordes med mitt privata VISA-kort, eftersom mitt företags bankkonto ännu inte är i kraft. På kvittensen anges bl.a. följande:

parti med ca 100 nya inplastade dvdfilmer

ca 100 nya inplastade dvdfilmer säljes.
Alla med möjlighet till svensk text och region anpassad för sverige.
Se titlarna på
http://www.tillsalu.net/rea_dvd.html
+ ytterligare några.

även delar av partiet kan säljas

även domännamnet dvdhandel.se är tillsalu.

Köp hela partiet för 3900kr (mindre än 40kr per film!)
(...

Kategori: Till salu

Bokföring av arbetsgivaravgifter på skattekontot

Har en fundering av hur bokföringen ska göras för transaktionerna på skattekontot för arbetsgivaravgifterna.

1. I samband med löneutbetalning :
7510 debiteras
2730 krediteras

2. I samband med skattedeklaration månaden därpå:
2730 debiteras
1630 krediteras

3. I samband med inbetalning till skattekontot:
1630 debit...

dvdhandel.se

dvdhandel.se cdhandel.se datahandel.se Tre domäner idealiska för olika former av multimediaförsäljning på internet eller butik, alternativt länkar eller affiliate inom området. dvdhandel har en mångårig historia som dvdhandel på internet och har fortfarande ett femtiotal inlänkar. ( http://se.altavista.com/web/results?itag=ody&q=link%3Awww.dvdhande...

Kategori: Till salu

Bokfröingsprogram för den okunnige!?

Jag behöver ett bokföringsprogram som passar den mindre kunniga! (F-skattare)

Jag vet att det finns olika konton med debet och kredet, men hur det funkar fattar jag inte.

* Jag vill därför att programmet ska vara idiotanpassat och presentera allt så jag fattar vad jag ska göra.

Sen vill jag även ta kontroll över min ekonomi. Ju...