Senaste inläggen

Utlandsbetalning

Hej!

Verkar vara ett intressant forum (och hemsida) här. Även om jag just registrerade mig så har jag sett mycket som verkar läsvärt.

Vi driver ett UF-företag och har beställt in en leverans från Finland, alltså ska det betalas i euro. Fakturan har IBAN, BIC och FO-nummer. Vi i företaget har ett plusgiro-konto. Hur går vi till väga? D...

Kategori: Företagande över gränserna

Reklam blad med eller utan kostnad?

Hejsan!

Hoppas alla har det bra oavsett vart ni finns i Sweden!

Har en liten fundering, och undrar vad ni tycker...

Jag har sen starten av mitt design företag för ca 1 år sedan delat massor o massor av reklam i brevlådor, kört lite på blocket osv...

Jag har en liten spridning på vartifrån mina kuner hittar mig, en del fr...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Webshop från e-butik.se till lågt pris

E butik från e-butik.se överlåtes pga felköp.

Butiken är mycket enkel att använda och man kommer igång väldigt snabbt.

Enkelt att lägga till produkter och olika betalningsalternativ; kortbetalning,
fakturering via Kreditor m.m.

Butiken kostar 4 080 kr exkl. moms för ett helår. De kvarvarande månaderna
(mars, april, maj oc...

Kategori: Till salu

Leverantörsförmedlingstjänster Kina - erfarenheter?

Vad har ni för erfarenheter av de här tre tjänsterna? När det gäller att hitta vettiga leverantörer av önskade produkter, risk för lurendrejeri, möjlighet till rådgivning/assistans och annat som kan ha betydelse?

http://www.alibaba.com/
Kategori: Inköp

Hur bokföra skogs-jordbruksfastighet?

Har idag egen firma inom skogsmaskinkörning.Bokför själv med momsredovisning varje månad.
Ska nu få köpa en skogs och jordbruksfastighet. För ca 1,6 miljoner.

Jag ska väl inte blanda in detta köp+bokföring i min firma?

Har en fundering hur jag ska bokföra allt och vilka konton jag ska använda mig utav?

Jag kommer inte ha någ...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

på vilket konto ska kläder för promotion bokföras?

Till vilket konto ska jag bokföra kläder som har köptes och användes vid en fotografering?

Häls/Senait

.SE:s Internetfond är öppen för ansökningar!

För femte året i rad är .SE:s Internetfond öppen för ansökningar. .SE:s Internetfond finansierar fristående projekt som syftar till att utveckla Internet i Sverige. Under 2008 anslås 5 miljoner kronor, varav 2,5 miljoner kronor kan sökas under våren.

Sedan 2004 har .SE:s Internetfond delat ut cirka 8 miljoner kronor i anslag till ett 50-tal...

Kategori: Nyheter

Kunskaper och Hjälp finnes här

Sommar

Kategori: Affärsidéer

Medarbetare Samarbetare etc

Sommar

Kategori: Söker/eftersöker

Öresavrundning - Ett intressant huvudbry!

Hej igen,

Jag fick nyligen en faktura och sedan en kreditfaktura som jag "slog ihop" och betalade in. Nu ska jag bokföra dessa och fick rådet att (eftersom jag kör kontaktmetoden) slå ihop dessa till en verifikation och boka dem tillsammans (manuell bokföring på papper). Allt enligt mitt tidigare inlägg: http://www.foretagande.se/component/o...

Inköp av inventarier innan företaget är momsregistrerat?

Hej!
Har precis skickat in ansökan om bolagsregistrering (av aktiebolag) till bolagsverket och denna process lär ta åtminstone 2 veckor. Först därefter kan jag ansöka om f-skatt och momsredovisning vilket lär ta ytterligare 2 veckor. Det innebär att jag inte kan börja "handla i företaget" på minst en månad.

Skulle dock gärna vilja börja...

Kategori: Inköp

Bokföra kreditfaktura

Hej Alla!

Mitt första inlägg blir en fråga som gnager på min hjärna...

Jag fick nyligen en faktura på 1471,- (inkl) från en leverantör. Dom hade glömt ett avdrag och gjorde direkt en kreditfaktura på 188,- (inkl). Vidare bad dom mig dra av 188 från 1471 vid betalning, vilket jag gjorde.
Nu sitter jag här och ska bokföra detta (manu...

Tänk rätt bli framgångsrik - Napoleon Hill

Hej!

Jag söker boken "Tänk rätt bli framgångsrik" som är skriven av Napoleon Hill. Det ska vara den äldre utgåvan med grått omslag. Kanske finns i andra omslag med men inte den med svart som kom ut för några år sedan då det företaget valde att ta bort ett kapitel i den... ...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföring av hyresfakturor med förskottsbetalning.

Har fått fakturor 2st för hyresbetalning.

Faktura 1: Faktura för perioden 14 feb-30 april (fakturadatum 12/2 sista betaldag 14/2)
Faktura 2: Faktura för perioden Maj (fakturadatum 12/2 sista betaldag 28/2)

AB, kommer ej att ha halvårsbokslut osv. Måste jag bokföra detta som förutbetald hyra? Eller kan man bokföra detta som hyresko...

vad ska jag Sälja på tradera?

Hejsan!

Har ni några bra tips om vad som är lönsamt att sälja på Tradera?

Om man tex säljer på tradera inom företaget och köper några fina saker av en privatperson som inte lägger till moms. Hur gör man då? lägger man själv till moms på varan man säljer då?

/Mona ;-)

Kategori: Allmänt

Handla från ebay och sälja vidare

Är det lagligt att köpa hem märkes prylar från ebay och sen sälja det på den svenska marknaden? Förutsatt att man betalar moms och eventuell tull avgift.

Kategori: Företagande över gränserna

Open Source webshop?

Hade tänkt att starta upp en web butik men har inte riktigt kommit fram till vilket jag ska välja.  Funderade ett tag starkt på textalks bas paket men har nu kommit in lite på open source alternativen så som oscommerce, magento osv. 

Vad är födelarna respektive nackdelarna med att ta en textalk lösning jämfört med en open source lösning?

Kategori: E-handel

Förstår ingenting...

Behöver lite svar på detta med förenklat bokslut.
Med de nya reglerna så har allting förvirrat mig.  :blink

Jag har enskild firma (hobby) och omsätter ca 25000 per år.

Min fråga är egentligen:
Kan jag, som använder faktueringsmetoden, göra ett förenklat årsbokslut?
Eller ska jag göra ett vanligt årsbokslut?

Innan ändri...

Konkurrensförbud

Hej!

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har nyligen slutat hos min förra arbetsgivare.
Efter 3,5 år på bolaget med toppresultat som försäljare så blev jag inkallade på ett möte med min chef och kontorschefen. De sa kort att målet med detta möte är att du ska säga upp dig från företaget idag. För att göra en jobbig historia kort,...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur mycket i vinst eller hur högt resultat bör man ha?

Jag är nyfiken på vad är "medel" vinsten eller resultatet på ett enmansföretag under verksamhetsår 2, Hur mkt skall en anställd dra in till firman i månaden om man skall tjäna något på det? finns det någon procentsats som säger om omsätningen är x kr bör resultatet vara y...
//Henkan

Kategori: Allmänt