Avdrag

19
Hej, skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Tack på förhand 🙂

Jag undrar om min vikare har rätt till hälsovård som är avdragsgilltigt som jobbar sommartider och hoppar in för andra som är sjukskrivna.

Mvh/Djeni
394
1
Ja det är så att förmånen ska erbjudas all personal oberoende av anställningsform. Den anställde behöver inte utnyttja den och den ska vara av ringa värde ca. 5000 kr/år. Har den anställde en visstidsanställning kan man jämka förmånen för den tid det gäller.[br][br]Förmånen blir då skattefri för den anställde och avdragsgill för företaget.
Ulf Bjarme
19
Snällt av dig Ulf, tack. [br]Och man bokför dessa utgifter så här, vad?[br]                          7621 debet[br]                          2641 debet[br]                          1940  kredit[br]Kan någon bekräfta att det är (jag har förstått) rätt? [br][br]Hälsnig/Djeni
720
3
Nu måste man nog bena upp vad det egentligen är du menar.[br][br]Sjukvård/hälsovård är bara avdragsgillt om det rör sig om vård som är offentligt finansierad, men då är det också en skattepliktig förmån för den anställda = man måste betala arbetsgivaravgifter på beloppet. Är det vård som inte är offentligt finansierad däremot så är det inte skattepliktigt för den anställda men däremot har man inte avdragsrätt i bolaget för kostnaden. [br][br]Däremot så finns ingen moms i något av fallen frågan är vad det egentligen är ddu ska bokföra.[br][br]Är det hälsovård så är kontot rätt förutom just då att det inte är med någon moms så det är bara 7621 och 1940 du använder.[br]Är det egentligen motion/friskvård du frågar om så är det inte 7621 som är rätt konto utan ex 7690, övriga personalkostnader och i det fallet kan det både vara med och utan moms
19
Det handlar om motion och friskvård och nu förstår jag inte  när du säger att det kan både vara med och utan moms. Är det priset som avgör detta?  Års pris är 4 000 kr per person ing moms och vad behöver du veta mer får att du kan berätta för  mig hur jag ska  bokföra detta? Snälla…det är lätt att jag förstår felaktigt ur bocker för det handlar om min svenska som andra språk.[br][br][br][br]
1324
4
Står det moms på kvittot så är det moms. Står det inte så är det ingen moms. Så enkelt är det. [br][br]Hans[br]
19
Nu förstår jag det hela :)  Och tack till er alla. Ni är underbara. [br][br]Djeni

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.