Bokföra frakt??

20
Jag tar ut en avgift på 55kr i frakt från mina kunder. Hur bokför jag detta??
Ibland landar frakten på 44kr ibland 55kr och ibland 77kr.

jag bokför enligt kontantmetoden och detta är mitt första år

mitt bokföringsblad innehåller följande konton:

kassa  bank  eget-kapital  försäljning  varuinköp  övrigt-inköp  moms

Skulle vara tacksam om någon kan demonstrera ett exempel:

Om det är någon som vet hur jag skall bokföra ett varuinköp från england så gör ni min dag! =) 15000kr kostade det mig ..VAT: 17,5%
450
Om det är någon som vet hur jag skall bokföra ett varuinköp från england så gör ni min dag! =) 15000kr kostade det mig ..VAT: 17,5%[br][/quote][br][br]Har du betalat Engelsk moms? Vad för varuinköp är det?
20
Nix, slapp momsen i och med att jag kunde uppge mitt så kallade VAT.NR[br][br]Varuinköpet bestod av pappersdekorationer och engångsartiklar som jag säljer.
450
Ska tillägga att skillnader mellan kontanmetoden och faktureringsmetoden har jag inte så bra koll på... [br][br]Från BLinfo´s Bokföringsbok.[br][br]Debet                                                        Kredit[br]4505#beroende på vara) 15000:-                2440#15000:-[br]2645#3750:-                                              2615#3750:-[br][br]Du räknar själv ut 25% moms på inköpet (se 3750:-). [br][br]Rätta mig om jag har fel? Men tror att vid faktureringsmetoden gör man så här... [br]
20
tackar för svaret[br][br]någon som vet hur jag skall bokföra frakten??
1324
4
[quote author=freetime link=topic=3563.msg16458#msg16458 date=1204144090][br]Ska tillägga att skillnader mellan kontanmetoden och faktureringsmetoden har jag inte så bra koll på... [br][br]Från BLinfo´s Bokföringsbok.[br][br]Debet                                                        Kredit[br]4505#beroende på vara) 15000:-                2440#15000:-[br]2645#3750:-                                              2615#3750:-[br][br]Du räknar själv ut 25% moms på inköpet (se 3750:-). [br][br]Rätta mig om jag har fel? Men tror att vid faktureringsmetoden gör man så här... [br][br][/quote][br][br]Eftersom du kör kontantmetoden så får du byta 2440 mot det konto som betalar ex. 1930.[br][br]Frakten kan du antingen sätta på samma konto som varan (i exemplet 4505) eller så sätter du den på ex 5710. [br][br]Hans[br]
20
ok det här med 1930, 2440 använder jag inte alls ...e det nummer på konton?[br][br]jag hade bara tänkt sätta siffrorna under t.ex försäljning - +  övrigt inköp - +[br][br]räcker inte det ...eller man måste använda dom här siffrorna på olika konton??
450
Du får läsa regler för hur man ska bokföra en enskild firma. När du bokför så gör du underlag för din beskattning. Ing.moms och Utg. moms är ju bara en del i det hela. Gör du investeringar som i en dator eller liknande så kan du inte dra av det rakt av från vad du säljer för. Om du får ett brev från skattemyndigheten som säger att de skulle vilja se din huvudbok för en viss period ligger du illa till. [br]Tycker du ska lägga några kronor per månad till en redovisningsbyrå så får du hjälp med deklarationen och kommer garanterat att tjäna in det genom deras kunskap. Du kommer betala mera per månad men i slutändan tjänar du på det.
20
[quote author=freetime link=topic=3563.msg16494#msg16494 date=1204311015][br]Du får läsa regler för hur man ska bokföra en enskild firma. När du bokför så gör du underlag för din beskattning. Ing.moms och Utg. moms är ju bara en del i det hela. Gör du investeringar som i en dator eller liknande så kan du inte dra av det rakt av från vad du säljer för. Om du får ett brev från skattemyndigheten som säger att de skulle vilja se din huvudbok för en viss period ligger du illa till. [br]Tycker du ska lägga några kronor per månad till en redovisningsbyrå så får du hjälp med deklarationen och kommer garanterat att tjäna in det genom deras kunskap. Du kommer betala mera per månad men i slutändan tjänar du på det. [br][/quote][br][br]skall jag bokföra frakten eller inte?
2066
22
[quote author=DASSUNA link=topic=3563.msg16497#msg16497 date=1204357601][br]skall jag bokföra frakten eller inte?[br][/quote][br][br]Ja
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Du skall bokför allt dom du gör. Detta säger lagen. [br][br]Och om du använder kontonummer eller annat är förvisso upp till dig. [br][br]1930  = bankkonto. [br][br]Och kommer du med frågor på detta och andra forum så lär du nog få räkna med att bara få exempel med kontonummer. [br][br]Och regeln säger att bokför du något så skall debit och kredit balansera. [br][br]Ex om du köper som i exemplet ovan så bokför du inköpet på ex konto 2405. Och då även frakten. Detta i debit. På kreditsidan måste du sedan bokföra vart pengarna kommer från. Och ex betalar du på intenetbanken så är det kontot troligen 1930.[br][br]Men som någon sa. Du måste nog antingen lära dig grunderna i bokföring lite mer. Och ev köpa ett enkelt dataprogram. Eller så lägger du ut tjänsten på en bokföringsbyrå. [br]För bokföringen skall ligga till grund för deklarationerna och skatteverket skall kunna granska och förstå. [br][br]Hans[br]
20
Tackar vänligast för svaren[br][br]Har en enskild firma och det är första året. Jag hade tänkt bokföra för hand löpande under året och sedan anlita någon som kan göra mitt förenklade bokslut och kommande deklaration.[br][br]Som jag uppfattade det ur skatteverkets egna instruktionsmaterial så behöver man inte ange konto med siffor, räcker med att skriva vilket konto som belastas vid t.ex betalning av en faktura och vad pengarna gått till. exempelvis bank och övrigt inköp[br][br]- på bankkontot, resp + på övrigt inköp. t.ex[br][br]detta kan också skrivas som kredit och debet om jag förstått det rätt?[br][br]Någon som kan hjälpa mig med detta konkreta exempel och redovisa det i termerna jag använder?[br][br]En kund betalar 477kr för en order (varav 77kr är för frakt). Hur redovisar man?[br][br]Mina konton är:[br][br]kassa  bank  eget-kapital  försäljning  varuinköp  övrigt-inköp  moms[br][br][br]
2066
22
[quote author=DASSUNA link=topic=3563.msg16527#msg16527 date=1204494509][br]Tackar vänligast för svaren[br][...][br]Som jag uppfattade det ur skatteverkets egna instruktionsmaterial så behöver man inte ange konto med siffor, räcker med att skriva vilket konto som belastas vid t.ex betalning av en faktura och vad pengarna gått till. exempelvis bank och övrigt inköp[br][br]- på bankkontot, resp + på övrigt inköp. t.ex[br][br]detta kan också skrivas som kredit och debet om jag förstått det rätt?[br][/quote][br][br]Jo, det stämmer. Min uppfattning är dock att 99.99% av alla använder någon form av kontonummer för att hålla reda på siffrorna. Nästan alla bokföringsprogram och i princip all litteratur du hittar är också uppbyggt på samma vis varför det kan underlätta att göra så :)[br][br][quote author=DASSUNA][br]Någon som kan hjälpa mig med detta konkreta exempel och redovisa det i termerna jag använder?[br][br]En kund betalar 477kr för en order (varav 77kr är för frakt). Hur redovisar man?[br][br]Mina konton är:[br][br]kassa  bank  eget-kapital  försäljning  varuinköp  övrigt-inköp  moms[br][/quote][br][br]bank +477 [debet][br]försäljning (varor) -320 [kredit] (400 kr minus moms)[br]försäljning (frakt) -61,60 [kredit] (77 kr minus moms)[br]utgående moms -95,40 [kredit][br][br][br]Kolla med denna någon du tänker anlita redan nu om hur ditt upplägg bör vara. Det är surt att behöva betala för att de skall göra om det jobb du redan gjort under året om det inte fungerar på det sättet du gjort. Du bör minst även särskilja på ingående och utgående moms då det blir jobbigt att hålla koll på vad som är vad annars. Det finns även redovisningskrav på vad som ska gå att utläsa från din bokföring, så har inte du gjort det under året kommer företaget du anlitar för att ta hand om bokslutet att få gå igenom dina papper för att reda ut det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
Tusen tack Jonathan![br][br]mm tänkte göra exakt som du visade, skönt att få det bekräftat av någon annan![br][br]skall följa ditt råd och ta kontakt med dom skall sköta mitt bokslut, höra hur dom vill ha det.[br][br]om du kan kontonummerna på rak arm för de konton jag angivit får du gärna skriva dom.[br][br]återigen tusen tack!
2066
22
1910 kassa[br]1930 bank[br]2010 eget-kapital[br]2610 utgående moms[br]2640 ingående moms [br]3010 försäljning[br]4010 varuinköp[br]?.?. övrigt-inköp (Vet inget bra samlingskonto på detta då det inkluderar för mycket, använder själv runt 40-50 konton här för att strukturera bokföringen.)[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
återigen tack![br][br]Använder du bokföringsprogram??
2066
22
O ja, utan det hade jag haft heltidsjobb bara att sköta bokföringen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
http://www.bas.se/[br][br]Här har du lite fler konton att välja mellan.[br][br]http://www.bokforingstips.se/  Här finns några exempel på transaktioner och hur de bokförs.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.