Hantering av moms i bokslutet

54
Sitter just nu med mitt första förenklade bokslut i enskild firma.
Hur ska avstämningsver. se ut för momsen? Jag har helårsmoms. :OMG

Jag har 140 084:- på kontot 2611 och 142 383:- på konto 2641.
Ska avstämningen se ut enl följande:
Debet
2611 140 084:-
Kredit:
2641 142 383:-
1650 2 299:-

Hur ska jag hantera moms på fakturor som ännu ej är betalda?
Jag har gjort en boklsutsver enl följande:
1790 16 716:- (detta är inkl moms)
3051 16 716:-
Ska det vara inkl eller ekxl moms? Ska jag göra någon mer ver som bara rör momsen?

Tacksam för svar!
720
3
Ombokningen ska se ut som du gjort, men ddet är ingen avstämning. En avstämning är när man gör en kontroll av att summor, delbelopp eller salon stämmer. En avstämning av årsvis moms gör man genom att kontrollera att omsättningen*0,25 = beloppet som är bokat på 2611.[br][br]Alla fakturor som är aterade under 2007 ska med i bokslutet oavsett om de är betalda eller ej. Iställer för att motboka banken för inbetalningen så motbokar du 1510 eller 2440 för de leverantörsskulder du fått men ännu ej betalt.[br][br]Konto 1790, interima fordringar och 2990 interima skulder använder du för de kostnader eller intäkter som tillhör 2007 men där fakturan inte kommer förrän 2008, eller där fakturan kommit 2007 men där kostnaden egentligen tillhör 2008. I det fallet när man bokar över dessa konton, ex telefonkostnader för nov-dec om fakturan inte kommer förrän i februari så är det enbart själva kostnaden som debiteras rätt kostnadskonto och i fallet med telefon krediteras 2990.[br][br]
54
[quote author=Redkon link=topic=3554.msg16409#msg16409 date=1204029370][br]Konto 1790, interima fordringar och 2990 interima skulder använder du för de kostnader eller intäkter som tillhör 2007 men där fakturan inte kommer förrän 2008, eller där fakturan kommit 2007 men där kostnaden egentligen tillhör 2008. I det fallet när man bokar över dessa konton, ex telefonkostnader för nov-dec om fakturan inte kommer förrän i februari så är det enbart själva kostnaden som debiteras rätt kostnadskonto och i fallet med telefon krediteras 2990.[br][/quote][br][br]Ok då förstår jag ombokningen av momsen.[br]Men om jag nu har kundfakturor som är skickade men ännu ej batalda. (jag tillämpar kontantmetoden) så ska jag ju ta med de i årets försäljning och då ska jag väl kontera den intäkten med 1790 och 3051, eller?[br]Ska jag då ta med momsen i den konteringen eller ska det vara utan moms?
720
3
Nej inte mot 1790, utan som jag skrev innan mot 1510. Du konterar precis som du gör i normala fall när fakturan blir betald (3051 + 2611) men istället för att debitera bank så debiterar du kunfordringar (1510).
54
Jaha, nu fattar jag. Ursäkta trögheten! :-[[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.