Senaste inläggen

Olika påslag, olika konto?

Hej,

Jag importerar saker från bl. annat Nederländerna, men också från Sverige.
Jag har olika påslag på mina varor. Måste jag ha olika försäljning konto?

Tack på förhand!
Irene

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Att begära förskotts betalning

hej jag undrar hur det är
kan jag begära förskotts betalning hur som helst på en E-butik?
finns de några speciella regeler för det att läsa nånstanns?

Kategori: E-handel

Posten hämtar paketen vid e-butik?

Har funderingar på att starta eget, men har någon fråga kvar, under tiden jag knapprar på min affärsplan...  😃

Hur blir det med posten om man startar e-butik?
Kan man fixa så de kommer hem till en (som det blir i början) och hämtar paketen man ska skicka typ 2 ggr / vecka eller så...när det börjar bli mycket paket att skicka.

Kan...

ta bort inlägg!

ta bort inlägg!

Kategori: Affärsidéer

öppna en business partners butik

Hej.

Jag har funderat på att öppna en utländsk livsmedel butik i Sverige som då orginalen ligger i Tyskland. Jag fick tag på deras borchyr där det står "Om du är seriös och intresserad person av att öppna våran butik" Tvecka inte kontakta oss och berätta mer"

Och då undrar jag hur skall jag skriva den där breven till de alltså vad är...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Anställa personer utanför EU (som dock studerar i sverige)

Efter att man sett de senaste progammen på uppdrag granskning så har jag lite funderationer angående vad det behövs för papper för att anställa folk från låt oss säga afrika....

Räcker det t ex med att dom har svenskt personnummer eller tillfälligt svenskt personnummer för att dom ska få jobba?  eller behöva man förutom det papper om uppehål...

Kategori: HR - Personalfrågor

Kurser?

Är det någon som vet om det finns snabbkurser att gå när man ska starta företag?
Hörde något om att folkuniversitet kan ha såna här snabbkurser, stämmer det eller vart vänder man sig?

Franshiseföretagande, typ SUBWAY, hur stor vinst?

Jag har funderat på franshising och framförallt någon av formerna som inte kostar alltför mycket, typ pölsemannen eller subway smörgåsrestaurang.
En fördel med subway är givetvis att alla yngre känner igen namnet från amerikansk media och därför hellre äter på subway än på 'nils-oskars smörgåseri'.

Hur stor vinstmarginal tror ni...

Kategori: Allmänt

Bokföra frakt??

Jag tar ut en avgift på 55kr i frakt från mina kunder. Hur bokför jag detta??
Ibland landar frakten på 44kr ibland 55kr och ibland 77kr.

jag bokför enligt kontantmetoden och detta är mitt första år

mitt bokföringsblad innehåller följande konton:

kassa  bank  eget-kapital  försäljning  varuinköp  övrigt-inköp  moms

Sku...

Avdrag

Hej, skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Tack på förhand 🙂

Jag undrar om min vikare har rätt till hälsovård som är avdragsgilltigt som jobbar sommartider och hoppar in för andra som är sjukskrivna.

Mvh/Djeni

någon som kan?

Jag undrar om det finns någon som kan bygga en sida till mig där jag ka´n sälja kläder, istället för att jag ska behöva använda mig av ex e-butik.se som blir rätt dyrt i längden.

Vad ligger det på för pris att få en sida uppbyggt ungefär som e-butik se så jag kan ändra själv sen?

Hur gör outlet affärerna med varumärkes rättigheter?

Om man vill få reda på vilka regler som gäller inom EU när det gäller att vidareförsälja varumärken, vart kan man vända sig då? Gäller inte Fri handlel/Fri konkurens inom EU? Att varor skall få röra sig fritt, eller gäller det "bara" typ tullning osv.?
(Jag läste tråden om Ebay nyss men ville inte "sno" den med mina egna frågor)

Låt säga...

Kategori: Företagande över gränserna

Köp av lagerbolag ej avdragsgillt?

Startkostnader för AB är ej avdragsgilla men vid köp av lagerbolag.

Är inget i den kostnaden avdragsgill? Tror att kostnaden är ca 9700 ink.moms, har ej fått underlag ännu.

Får man dra momsen?

kläder, leverantör?

finns det NÅGON som vet hur man går tillväga om man vill köpa in toppar, tshirts osv om man vill starta ett eget klädmärke och trycka kläder? Vart vänder man sig och vart letar man?

eller använder man sig av återförsäljare? hur går detta till och vart hittar jag dom?

Jag har ingen aning alls och är verkligen tacksam för alla svar!

Kategori: Inköp

e-butik?

Är inte så bra på programmering osv utan tänkte använda mig av en e-butik där det är väldigt simpelt att själv göra design osv. som ex e-butiken.se

Men nu undrar jag om någon annan använder sig av någon sån här tjänst?
Vilka är billigast och bäst?
Min sida kommer inte vara så stor till en början

Obs att jag verkligen inte ka...

olagligt?

Jag har funderat på en sak: om jag ska tillverka tavlor av frigolit och jag köper frigoliten på ex beijers och nån spånskiva på silvan och tyget från ex åhlens och någon mer tygaffär - är det olagligt att sälja tavlor när jag inte tillverkat tyget själv?

Får man använda andra företags saker?

Får man ex gå till myrorna och köpa tyg och...

Hantering av moms i bokslutet

Sitter just nu med mitt första förenklade bokslut i enskild firma.
Hur ska avstämningsver. se ut för momsen? Jag har helårsmoms. :OMG

Jag har 140 084:- på kontot 2611 och 142 383:- på konto 2641.
Ska avstämningen se ut enl följande:
Debet
2611 140 084:-
Kredit:
2641 142 383:-
1650 2 299:-

Hur ska jag hantera moms...

Få utlandsbetalning tillbaka

Hej,

Har förskottsbetalt ett sexsiffrigt belopp till en leverantör i USA. Varorna levererades aldrig enligt vår överenskommelse och leverantören betalar inte tillbaka pengarna. Har försökt anlita "mediators" i USA för att lösa problemet, men firman vägrar samarbeta på alla sätt och svarar inte ens i telefon eller på mail.

Har någon n...

Kategori: Företagande över gränserna

Ingående Balans,

Hej,
Jag använder SPCS Administration och ett problem har uppstått. Vid årsskiften skapade jag ett nytt bokföringsår och började där boka in ett antal verifikationer. Jag fick senare hjälp av en revisor och hon tyckte att jag skulle bokföra in lite mobilkostnader under 2007 vilket jag gjorde.

Problemet blev dock följande (och jag får int...

onlineshop-kläder?

Jag är grymt sugen på att starta en egen onlineshop med kläder.
Ska rikta sig till tjejer och huvudidén är enkla cleana linnen- tshirts och toppar till tjejer med schyssta tryck.

Grejen är den att jag vill designa/trycka dessa linnen och toppar själv,
för jag känner att utbudet är så begränsat.

Så jag har ett par frågor: