Avdrag milersättning med egen bil

4
Hej alla.
Ny här men tror att jag är i rätt forum.
Min fråga gäller resor med egen bil. Man kan ju dra av 18:- per mil om man använder sin egna bil i arbetet. Men kan man även då dra av momsen på bensin som man köper eller hur gör man bäst????
MVH/NidsHemservice
450
Lundén bilar. [br][br]Lundén bilar är ett sätt att dra moms mm på privat bil som används i tjänsten. Det kräver dock mycket jobb och ganska svårt att sätta sig in i om man inte kan bokföring så bra. Men titta i boken bokföring från www.blinfo.se där finns ett helt kapitel om det. [br]
1324
4
Det var en mycket interessant artikel. Hade ingen aning faktiskt. [br][br]Hans[br]
450
Kortfattat så får man dra moms på den delen som avser företagskörning. Gäller även reparationer osv.[br][br]Finns på sidan 311-319 i bokföringsboken. Har ej texten så jag kan återge den här, vet ej heller om jag får göra så. Men boken är prisvärd. Har du program från blinfo så ligger den som pdf i programmet.
4
Tack för svaren. [br]En rättelse på mitt eget inlägg är att man i år 2008 kan dra av 18.50:- per mil. Så det finns ju en del pengar att hämta om man använder sin egna bil i arbetet.[br]Som sagt tack för svaren/NidsHemservice.eu
394
1
Förfarandet med Lundénbilar i enskild näringsverksamhet ger en möjlighet att få avdrag för ingående moms på bensin- och reparationskostnader mm. Man får givetvis proportionera momsen i en avdragsgill företagsdel och en privat del.[br]Den avdragna ing. momsen för personbilen är en skattepliktig inkomst och ska återföras varför den totala skatteeffekten blir ca. 50 % (-100% moms + 50% inkomstskatt).
Ulf Bjarme
589
1
Det där upplägget känns väldigt osäkert rent skattemässigt, tycker jag.[br][br]NidsHemservice: Om du använder din egen bil i tjänsten och drar 18 kr per mil så ska du själv, inte företaget, stå för bensinen. Och du som privatperson kan inte dra moms.
4
Tack Jorgen.[br]Äntligen ett konkret svar. Då vet vi.[br][br]MVH/Nid's HemService

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.