Senaste inläggen

Bokföra tillgångar som tagits upp i öppningsbalansräkningen?

Hej igen underbara hjälpande människor! :winner

Sent om sidor slog det mig...
Jag upprättade en öppningsbalansräkning när företaget nyligen startades (EF, bokslutsmetoden). Den skrev jag på en SKV2150 (förenklat årsbokslut) enligt "konstens alla rekommendationer". Jag förde upp min 4 år gamla men dugliga dator för 4000 (under maskiner och...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lön eller faktura?

Hej allihop,  ;D

Jag har en fråga om anställning kontra frilans. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att få 1000 kronor i lön från ett företag som drar skatt på kontra att jag fakturerar företaget i fråga 1000 kronor från eget bolag? I vilket fall får jag mest, enkelt uttryckt... Finns det något annat speciellt jag bör tänka på...

Agentur golfartiklar

Hej på allihop och tack för ett fint forum och många goda råd!

Jag funderar över möjligheten att få sälja exempelvis golfartiklar från utländska tillverkare till handlare i Sverige, dvs en agentur. Hur fungerar detta och vad tror ni mina möjligheter som ny företagare att få en sådan agentur? Vet någon vart man kan vända sig för mer informati...

Kategori: Affärsidéer

Hur bokför jag följande....

Företaget har inget kontokort kopplat till företagskortet. Ägaren har fört över exempelvis 1250:- till eget konto som avser en flygresa inrikes. Som han har betalat med eget kort.
Bolaget är ett AB.

E-logistik

Håller på å starta eget tänkte att till en början sälja över internet och har nu kommit fram till den stora frågan lagret har läst runt lite och kommit fram till E-logistik företag kan va en bra lösning då dom står för lager och packningen vilket kostar mycket pengar för ett nystartat företag. Någon som har erfarenhet av E-logistik bra eller dåligt...

Kategori: E-handel

Frågor kring AB

Hej!

Jag och en kompis ska starta ett företag ett inredningsföretag till en början ska vi inrikta oss på näthandel. Vi undrar lite om kapital kravet på 100.000kr går det att investera dom i lagervaror ? tänkte med tanke på att man kanske säljer nån av dom å då är det ju inte 100.000kr längre. Tack på förhand

Ta kontakt med leverantörer

Har nu kommit till skedet där det är dags att fixa sina leverantörer till min butik. Skulle behöva lite tips på hur jag ska lägga upp mitt "introduceringsbrev" till leverantörer jag är intresserad av. Vad ska jag skriva vilka saker bör jag ta upp och vilka frågor jag bör ställa osv.

Vad själv kan komma på är att presentera sig själv, företa...

Kategori: Allmänt

The Call of the Entrepreneur

Något som sett den här dokumentären eller vet var man får tag på den?

http://www.youtube.com/watch?v=pem0ZSsMQVA

Den verkar intressant 🙂

när, i bokföringssyfte, smartast att dra igång ett företag?

Om man ser till bokföringen, och även bokslut och sådant som ska göras varje år, när är det "smartast" att starta igång ett företag?

I början på året, i slutet, eller spelar det ingen roll?

Funderar på att kanske dra igång till hösten, augusti/september någon gång. Kanske är det inte så dumt som jag tror. Känns ju så tokigt med tanke...

Bokföringsfråga

Hej!

För en del en dum fråga men ändå:

Ex.  !0 medlemmar har betalat medlemsavgiften efter årets slut.

Hur bokförs detta?    1510 Fordringar  Debet  mot  4016 Medlemmar Kredit?
Eller är det tvärt om?

Hur balanseras detta tillbaka 2008 ?  1510  kredit  mot  3016  Debet?

ELLER?

jejo

Kategori: Off Topic

hur blir det med privatekonomin om man säger upp sig och startar eget?

någon som har en aning om hur jag ska göra?

vill inte längre vara kvar på jobbet jag har nu, av olika anledningar. Har en affärsidé jag tror starkt på...

Men hur kan jag klara min privatekonomi om jag säger upp mig för att starta eget?
Även fast jag har en bra affärsidé kan jag ju ändå inte räkna med att leva på företaget från dag...

Gemensam marknadsföring Linköping Östergötland

Hejsan!

Jag vill gärna träffa på ett gäng som vill vara med och dela på kanske en sida i Östgötatidningen, Linköpingsposten, Corren eller något annat media. Tillsammans kan vi få en mycket större annons samtidigt som fler lägger märke till den.

Självklart får det inte råda någon konkurrens mellan oss, det skulle bara bli konstigt.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Varning för hittadirekt.se /Hitta Direkt !!!

Jag råder alla till att avstå från allt som har med HittaDirekt att göra! Det är ett riktigt bluffföretag!
Gjorde misstaget att tacka ja till deras erbjudande!
Här kan ni läsa vad de andra som blev lurade tycker om Hitta Direkt:
http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=67150&PageIndex=2

Dra av 6% moms

Känner mig måndagstrött helt vilsen idag och hoppas på kort snabb hjälp.

Om jag har ett belopp á 20 kr inklusiv 6% moms och ska dra av momsen hur ser den ekvationen ut?

Det är viktigt att beloppet inte avrundas för summan jag får före moms ska kunna multipliceras med 1.06 för att ge resultat 20kr

Är det någon som kan hjälpa m...

Skatt på aktieutdelning

Om man har en aktieutdelning enl schablonregel som innebär utdelning upp till ca 89 000 kr (i deklarationen 2008) så ska ju detta beskattas med 20% men sen när jag satt och läste en broschyr från skatteverket som heter "Skatteregler för aktiebolag" så står det så här:
"Bolaget ska göra skatteavdrag med 30 % från ränta och utdelning.
[color=re...

Lämpligt annonspris

Vad kan man begära för annonspris för en banner? Det handlar om en banner placerad mitt i blickfånget på sajtens övre del. Vi har cirka 10000 unika besökare per månad och någonstans mellan 40000 och 60000 sidvisningar. Vi erbjuder exakt den nischade grupp som det annonserade företaget är ute efter. Annonsen ska ligga i två månader. Ugår man från vå...

AB - start

Hej,

jag och min sambo skall starta ett AB tillsammans under våren är det tänkt. Vi kommer dela på bolaget 50/50 både i ägarandelar och verksamheter. Hon har redan en egen firma med god omsättning, medan min verksamhet är en ren nystart.

Pratade nyss med ekonomen som skall sköta bokföringen åt oss för att få numret till en revisor hon...

Klädtillverkare i utlandet

Hej.

Jag har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Håller på att designa egna kläder som ska säljas på internet, men är i behov av bra klädtillverkare för att sy upp. Är det någon som har något bra och pålitligt företag? Gärna i sydamerika eller asien. Billigt, men självfallet riktigt bra kvalite.
Tacksam för...

Kategori: Inköp

Indexering och registrering av webbadress

Hej hej,

Jag har något jag funderat på ett tag och tänkte se ifall någon här kan reda ut detta... Jag har webbhotell hos one.com och ett antal domännamn registrerade hos loopia. (Då man inte kan registrera enbart domännamn på one.com) Domänerna hos loopia är riktade åt vardera kataloger på webbhotellet jag har. Förstår Google mfl. detta när...

Turism - en viktig handelsvara

Turismen är en viktig inkomstkälla för många länder. Globalt sett har resandet ökat kraftigt sedan mitten på 1900-talet. I takt med att fler reser har det blivit en näringsgren att räkna med även i Sverige.

Så här i sportlovstider är det många som väljer att resa. Det har blivit enklare och billigare att resa och allt fler packar väsk...

Kategori: Nyheter