Faktura > 5000 kr

1
Hej!
Om man gör inköp under 5000 kr bokförs det som förbrukningsinventarier.
Om fakturan är över 5000 kr, men består av mindre poster som t.ex. kan vara reservdelar till dator. Får man bokföra det som förbrukningsinventarier ändå?
Agnes
68
Oj, är den ingen som svarat på denna fråga på hela denna tid? :-[ Fy på oss andra forumister. ;)[br][br]Jag är inte säker, men jag tror inte att du får göra det. Särskilt inte om det rör sig om flera olika reservdelar till datorn, utan då ska det bakas ihop till en post.[br]Skulle möjligtvis kunna tänka mig att om det är radikalt skillda saker kan man få dela upp det, exempelvis en reservpropeller till ett mindre flygplan och en kontorsstol. Vill du få säkra svar kan du ju ringa skatteupplysningen.[br][br]mvh[br]Konrad
117
3
Hej![br][br]Om det är reservdelar till en dator ska dessa bokföras som reparation och underhåll på inventerier. [br][br]Hur man bokför den här typen av kostnader beror alltid på vad man kan motivera etc.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
2360
49
Detta är en klassisk fråga med många svar och man är lika konfunderad varje gång. Det de flesta kommit fram till är att köper man en dator för 5000 totalt exkl.moms så är det direktavdrag köper du sedan en skärm för 2000 ett halvår efter är det direktavdrag. man kan inte hålla på och ändra kontering i efterskott på allting men enl. SKV ska man det men ingen gör det. Jag har itidigare tagit upp att det borde höjas minst till det dubbla eller varför inte 4 dubblas, men då skulle SKV bli arbetslösa så det går nog inte. Grrrrr Grrrrr så arga skulle de bli :giggle :giggle :D. :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.