Senaste inläggen

Skatt på aktieutdelning

Om man har en aktieutdelning enl schablonregel som innebär utdelning upp till ca 89 000 kr (i deklarationen 2008) så ska ju detta beskattas med 20% men sen när jag satt och läste en broschyr från skatteverket som heter "Skatteregler för aktiebolag" så står det så här:
"Bolaget ska göra skatteavdrag med 30 % från ränta och utdelning.
[color=re...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lämpligt annonspris

Vad kan man begära för annonspris för en banner? Det handlar om en banner placerad mitt i blickfånget på sajtens övre del. Vi har cirka 10000 unika besökare per månad och någonstans mellan 40000 och 60000 sidvisningar. Vi erbjuder exakt den nischade grupp som det annonserade företaget är ute efter. Annonsen ska ligga i två månader. Ugår man från vå...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

AB - start

Hej,

jag och min sambo skall starta ett AB tillsammans under våren är det tänkt. Vi kommer dela på bolaget 50/50 både i ägarandelar och verksamheter. Hon har redan en egen firma med god omsättning, medan min verksamhet är en ren nystart.

Pratade nyss med ekonomen som skall sköta bokföringen åt oss för att få numret till en revisor hon...

Klädtillverkare i utlandet

Hej.

Jag har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Håller på att designa egna kläder som ska säljas på internet, men är i behov av bra klädtillverkare för att sy upp. Är det någon som har något bra och pålitligt företag? Gärna i sydamerika eller asien. Billigt, men självfallet riktigt bra kvalite.
Tacksam för...

Kategori: Inköp

Indexering och registrering av webbadress

Hej hej,

Jag har något jag funderat på ett tag och tänkte se ifall någon här kan reda ut detta... Jag har webbhotell hos one.com och ett antal domännamn registrerade hos loopia. (Då man inte kan registrera enbart domännamn på one.com) Domänerna hos loopia är riktade åt vardera kataloger på webbhotellet jag har. Förstår Google mfl. detta när...

Turism - en viktig handelsvara

Turismen är en viktig inkomstkälla för många länder. Globalt sett har resandet ökat kraftigt sedan mitten på 1900-talet. I takt med att fler reser har det blivit en näringsgren att räkna med även i Sverige.

Så här i sportlovstider är det många som väljer att resa. Det har blivit enklare och billigare att resa och allt fler packar väsk...

Kategori: Nyheter

Olika påslag, olika konto?

Hej,

Jag importerar saker från bl. annat Nederländerna, men också från Sverige.
Jag har olika påslag på mina varor. Måste jag ha olika försäljning konto?

Tack på förhand!
Irene

Att begära förskotts betalning

hej jag undrar hur det är
kan jag begära förskotts betalning hur som helst på en E-butik?
finns de några speciella regeler för det att läsa nånstanns?

Kategori: E-handel

Posten hämtar paketen vid e-butik?

Har funderingar på att starta eget, men har någon fråga kvar, under tiden jag knapprar på min affärsplan...  😃

Hur blir det med posten om man startar e-butik?
Kan man fixa så de kommer hem till en (som det blir i början) och hämtar paketen man ska skicka typ 2 ggr / vecka eller så...när det börjar bli mycket paket att skicka.

Kan...

ta bort inlägg!

ta bort inlägg!

Kategori: Affärsidéer

öppna en business partners butik

Hej.

Jag har funderat på att öppna en utländsk livsmedel butik i Sverige som då orginalen ligger i Tyskland. Jag fick tag på deras borchyr där det står "Om du är seriös och intresserad person av att öppna våran butik" Tvecka inte kontakta oss och berätta mer"

Och då undrar jag hur skall jag skriva den där breven till de alltså vad är...

Anställa personer utanför EU (som dock studerar i sverige)

Efter att man sett de senaste progammen på uppdrag granskning så har jag lite funderationer angående vad det behövs för papper för att anställa folk från låt oss säga afrika....

Räcker det t ex med att dom har svenskt personnummer eller tillfälligt svenskt personnummer för att dom ska få jobba?  eller behöva man förutom det papper om uppehål...

Kategori: HR - Personalfrågor

Kurser?

Är det någon som vet om det finns snabbkurser att gå när man ska starta företag?
Hörde något om att folkuniversitet kan ha såna här snabbkurser, stämmer det eller vart vänder man sig?

Franshiseföretagande, typ SUBWAY, hur stor vinst?

Jag har funderat på franshising och framförallt någon av formerna som inte kostar alltför mycket, typ pölsemannen eller subway smörgåsrestaurang.
En fördel med subway är givetvis att alla yngre känner igen namnet från amerikansk media och därför hellre äter på subway än på 'nils-oskars smörgåseri'.

Hur stor vinstmarginal tror ni...

Kategori: Allmänt

Bokföra frakt??

Jag tar ut en avgift på 55kr i frakt från mina kunder. Hur bokför jag detta??
Ibland landar frakten på 44kr ibland 55kr och ibland 77kr.

jag bokför enligt kontantmetoden och detta är mitt första år

mitt bokföringsblad innehåller följande konton:

kassa  bank  eget-kapital  försäljning  varuinköp  övrigt-inköp  moms

Sku...

Avdrag

Hej, skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Tack på förhand 🙂

Jag undrar om min vikare har rätt till hälsovård som är avdragsgilltigt som jobbar sommartider och hoppar in för andra som är sjukskrivna.

Mvh/Djeni

någon som kan?

Jag undrar om det finns någon som kan bygga en sida till mig där jag ka´n sälja kläder, istället för att jag ska behöva använda mig av ex e-butik.se som blir rätt dyrt i längden.

Vad ligger det på för pris att få en sida uppbyggt ungefär som e-butik se så jag kan ändra själv sen?

Hur gör outlet affärerna med varumärkes rättigheter?

Om man vill få reda på vilka regler som gäller inom EU när det gäller att vidareförsälja varumärken, vart kan man vända sig då? Gäller inte Fri handlel/Fri konkurens inom EU? Att varor skall få röra sig fritt, eller gäller det "bara" typ tullning osv.?
(Jag läste tråden om Ebay nyss men ville inte "sno" den med mina egna frågor)

Låt säga...

Kategori: Företagande över gränserna

Köp av lagerbolag ej avdragsgillt?

Startkostnader för AB är ej avdragsgilla men vid köp av lagerbolag.

Är inget i den kostnaden avdragsgill? Tror att kostnaden är ca 9700 ink.moms, har ej fått underlag ännu.

Får man dra momsen?

kläder, leverantör?

finns det NÅGON som vet hur man går tillväga om man vill köpa in toppar, tshirts osv om man vill starta ett eget klädmärke och trycka kläder? Vart vänder man sig och vart letar man?

eller använder man sig av återförsäljare? hur går detta till och vart hittar jag dom?

Jag har ingen aning alls och är verkligen tacksam för alla svar!

Kategori: Inköp