Senaste inläggen

Hur göra med bokföringen då underlag ej kommit?

Exempel. Jag har uttag ur bankkontot för en flygresa som jag inte kommer få underlag till på 2 veckor. Hur bokför jag i väntan på underlag? 1940 Kredit men sen?????
Men jag vill vara ikapp med bokföringen för att göra avstämningar.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta egaming events med olika spel, bli störst på events offline och online?

...

Kategori: Affärsidéer

tillverkande företag

Har en undran hur man i ett större aktibolag med ca 300 anställda och olika tillverkningsavdelningar i företaget, tex att på ena avdelningen tillverkas vägtrummor och i en annan avd tillverkas nåt annat.
Hur bokför man där?

Är det som i en enskild firma att man bokför händelser efter insättningar/betalningar på kontot?

eller är de...

Hur ligger ansvaret hos styrelseledamöter?

Vi aktiebolag går det att själv stå på alla papper men man måste ha en styrelseledamot om jag inte förstått fel. Men hur stort ansvar har en sådan?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföringsfrågor

Hej allihop, jag har några frågor jag hoppas kunna få hjälp med.

-Aktiekapital vid företagsstart, när bokför jag det? Som jag gjorde så bokade jag det på den dag den faktiska transaktionen gjordes. Fast pga det så måste jag sätta bokföringsåret i programmet att starta den dagen. Räkenskapsår listat hos skatteverket börjar dock en månad sena...

Mer bokföringshjälp önskas

Hej,

Skriver min första fråga här nu efter att jag har suttit och läst och försökt snappa upp ett och annat ett tag. Hittat mycket matnyttigt om än inte just i de saker jag undrar.

Har några frågor ang. bokföring. Jag har tidigare haft rörelse i andra branscher men det var ett tag sedan nu så det är lite ringrostigt. Eller tämligen...

F-Skattefråga vem ska betala skulden...

En företagare(A) anlitar en person (B) som själv har f-skatt och fakturerar företagaren, problemet är att B ej har betalat någon F-Skatt. B har endast haft A som uppdragsgivare under året, alltså en dold anställning. Vem är i detta fall skyldig att betala in F-Skatten?
A-Hävdar att det är B´s skyldighet då han betalat fakturor som innehöll "inn...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sätta eget märke på importerad vara

Jag har sett att man kan köpa en produkt som man sen kan sätta sitt eget märke på.

Någon som kan tipsa var man kan hitta exempel på den tjänsten?
Några bra länkar? eller vad ska man söka/googla på?
Skulle tro att det gäller import från Kina eller Asien.

Kategori: Företagande över gränserna

Bästa gratis bokföringsprogram?

Känner ni till något bra/lätt gratis bokföringsprogram som finnas att ladda ner?

Kvitto men ingen skatt

Om man tar betalt av kund och ger denna kvittot, men varken bokför eller skattar, finns det egentligen nån chans att skv får nys om detta? om man bara utför nått jobb / år blir det ju mest bara bökigt att skatta osv...

Behöver hjälp med marknadsföring.

Hej!
Jag skall snart starta eget och min produkt är tänkt att säljas till andra företag så min fråga är hur marknadsför jag mig så att andra företag kan hitta mig?

Tacksam för svar.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Marknadsundersökning

Hej!

Jag underar om någon vet ett program där man kan göra en marknadsundersökning som man kan skicka till personer ? tack på förhand  🙂

Jagvetinte.com - Gör e-handeln säkrare

Denna tjänst kan vara intressant för alla er som har en e-butik eller funderar på att starta en e-butik. Självklart även för alla oss kunder som handlar!

Detta är taget från deras pressrelease:

97 e-handlare hjälper dig att starta e-butik!
Sidan Jagvetinte.com har intervjuat 97 e-handlare som berättar om vad som är bra att t...

Kategori: E-handel

Leverantör kräver förskottsbetalning eller bankgaranti!

Hej, jag har en nystartad webbshop (aktiebolag) och har lyckats hitta några riktigt bra leverantörer (barnkläder). Nu har jag lagt beställningar på höstkollektionen och en av leverantörerna kräver plötsligt 50% förskottsbetalning eller någon form av bankgaranti i och med att jag är ny kund och det är en stor order.

Förskottsbetalningen skul...

Kategori: Inköp

Nybörjar -hjälp om prissättning bl.a.

Är på ruta ett i företagandet. Om jag ska erbjuda en tjänst och tar 600 kr för den tjänsten. (Jag har F-skatt). Hur kan jag räkna ut vad den slutgiltiga summan blir som verkligen är "mina" pengar. Dvs vilka avgifter ska jag räkna bort på dessa 600kr? Och hur mycket ungefär ligger dom avgifterna på?
Detta vill jag veta för att lägga mig på en pr...

Affärs- o kassasystem eller inte...??

Hej!
Kommer att öppna en sportfiske/friluftsbutik under våren och sitter nu och funderar på kassasystemet och affärssystemets vara eller icke vara.
Som jag ser det har jag två alternativ:

1 - införskaffar ett affärssystem med lagerhållning och ett kassasystem. På så sätt får jag bäst kontroll och överblick, vet alltid vad jag har i la...

Kategori: Inköp

Enkla frågor angående jobb i enskild firma och moms

Hej, jag har lite frågor 🙂

I en enskild firma - får fler personer än ägaren jobba och ta ut lön där?

Kan någon förklara lite enkelt hur relationen mellan ingående och utgående moms fungerar?

Starta webbtidning?

Jag har planer på att utveckla min blogg till en riktig webbtidning..
Med ett ökat besökarantal och en del större reportage och artiklar på gång så känns det helt rätt i nuläget. Det handlar om kampsportsnyheter och målgruppen är klart definerad till män i 15-35 år.

Problemet är att jag inte hittar rätt webbverktyg för att göra detta.
...

kontering

Hej! Helt ny på detta, så förklara gärna så utförligt det går med konton kredit och debit och så vidare.

1. Hur bokför jag en personlig insättning kontant på 5000kr som jag vid senare tillfälle ska användas vid investering i företaget?

2. Hur bokför jag ett hyrsläp a 1000kr ink moms som jag var tvungen att hyra via mitt egna personban...

Ekonomisystem IFS 7

Nån som vet var på internet där jag ev kan ladda ner demo på IFS 7?

Gäller kund & levfakturor m,m