Hur fakturerar jag mina egna kostnader?

2
Hej
Om jag erbjuder en tjänst och vill skicka en så tydlig faktura som möjligt och skriver då dels mina egna kostnader samt priset för den tjänst jag utfört hur funkar det då med moms osv?
T.ex: Om jag har designat och tryckt upp reklamblad. Själva tryckeriet kostade mig 1000 kr och jag vill ha 1500 kr + moms för mitt egna arbete. Då vill jag fakturera 1000 + 1500 (exkl. moms) till kunden.
Räknar man momsen på tryckerikostnaden också?

En annan fråga. Om jag erbjuder en tjänst över flera månader och fakturerar månadsvis. Gäller det några särsilda regler kring avtal och grejor? Eller rättare sagt; är det något särskilt jag bör tänka på?
450
Du vill ha 1500:- + moms för eget arbete PLUS 1000:- + moms för tryckkostnaden, har jag förstått rätt? [br]Du lägger på 25% moms på ditt arbete, OCH 25% på det som avser utlägg. Om det du köper in är på lägre momssats än 25% så ska man fakturera med 25% ändå. Det går att fakturera med de lägre momssatserna men då ska produkten/tjänsten ej påverka omsättningen/resultatet. Enkelt förklarat, dina kostnader som du haft lägger du på full moms på, om du av någon anledning vill lägga på en lägre moms så får du kolla hur det ska bokföras. [br]Är det så här du menar?[br][br]Avtalsfrågan: Skickar jag vidare, men beror ju vad tjänsten avser.
1
En lite utbyggnad av frågan här:[br][br]Vilket konto skulle man bokföra den tryckerikostnaden på här? 4010? Eller är det bättre att använda nån "Övrig kostnad"? Detsamma gäller om man köpt in bilder till ett projekt som sedan säljs, bokförs det också på 4010?
2066
22
Om det är inköpt för att säljas låter 4010 som ett bra val :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.