Hur göra med bokföringen då underlag ej kommit?

450
Exempel. Jag har uttag ur bankkontot för en flygresa som jag inte kommer få underlag till på 2 veckor. Hur bokför jag i väntan på underlag? 1940 Kredit men sen?????
Men jag vill vara ikapp med bokföringen för att göra avstämningar.
450
Då ingen svarat försöker jag utveckla lite... Var bokför ni sådant som ni inte är säkra på fram till det justeras till rätt konto.
394
1
Ingår inte resan som ett led i din affärsversamhet? [br]Då kan du kontera den på vanligt vis som en resekostnad vid betalning/eller faktura oberoende om affären gick i lås eller ej.
Ulf Bjarme
450
Kvittot är ett utlägg från en ägare. Så kvittot är hos ägaren, så jag vet ej fördelningen av kostnader och moms osv. Uttag från kontot är gjort med beloppet enligt ägaren. Kan jag bokföra det på resekostnader helt utan ing. moms så länge för att sen boka om till respektive konto, eller blir det tokigt då.
394
1
När man inte har en ordentlig verifikation kan man använda sig ett "observationskonto" där man tillfälligt konterar transaktionen. Du kan skapa ett observationskonto exempelvis 1900 ell 9999 där du tillfälligt konterar den osäkra posten för att så snart du får underlaget kontera om och nollställa obskontot.
Ulf Bjarme
450
Tack, jag kör på 1900 någonting så länge.
450
Då vi köpte ett lagerbolag, så drogs kostnaden när aktiekapitalet var inbetalat, nu har jag sett att de har dragit 50kr mer än de faktureringsunderlag jag har fått. Väntar på svar vad det avser... Ska jag bokföra det på 19XX så länge också. Vill ju ha allt löpande så gott det går datumvis.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.