Senaste inläggen

Utbildning?

En intressant fråga som kan vara kul.

Vad har ni för utbildning i grunden?
Är ni födda entreprenörer eller har ni skapat intresset för företagande genom utbildning?
Tycker ni utbildning är ett "måste" om man ska driva eget?

Kategori: Allmänt

Ännu en hemsida att ge feedback på...

Vore väldigt tacksam för tankar och idéer kring min sida.

Jag skulle vilja ha feedback på inte bara design utan även innehåll, "känsla", första intryck osv.

Kort sagt, vad känner ni när ni tittar in på www.smultronkortet.se

Det som fattas i dagsläget är r...

Kategori: Feedback

Sälja utbildningar B2B

Hej!
Är du en duktig säljare? Har du F-skatt? Intresserad av att samarbeta med oss genom att sälja personalutbildningar till företag via telefon?

Kontakta mig!
[email]lundgren112@hotmail.com[/email]
(använder Hotmail här för att undvika spam till jobbmailen)

Filibastis

Kategori: Söker/eftersöker

Utdelning i AB

Hej igen bokföringsexperter,

Jag startade mitt AB våren 2007 och hade mitt förstabokslut redan sista augusti samma år (köpte ett färdigt lagerbolag).

Nu är det snart dags för bokslut igen och jag undrar när kan jag ta ut utdelningen för 2008? Är det i samband med att bokslutet godkänns (det tar några månader för min revisor) eller räc...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur göra, hobbyverksamhet?

Jag funderar på att öppna en liten webshop och driva den som hobbyverksamhet under en tid. För att ev om några år eller så dra igång ett ordentligt företag. Men kan jag under hobbyverksamheten få göra reklam, typ annonsera i tidningar och så? Hur ska jag skriva kvitton till kunder som köper mina produkter? Kan tillägga att jag formger inredningspro...

Hjälp med uträkning ang bidrag och investering

Jag har funnit ett mikrobidrag som hjälper till att stödja ett företags investering. Bidraget är 50% av investeringen.

Då detta är i precis starten av företaget så är det väldigt känsligt med den ekonomsika balansen, så jag skulle behöva lite hjälp med uträkningen så jag vet vad den egna lönen hamnar på.
Ingen moms är medräknad i denna ut...

Kemikalier och utveckling

Hej!

Har under senaste tiden gått och funderat på lite saker, dock har jag en del frågetecken som ni kanske skulle kunna hjälpa mig i rätt riktning med.

Kemikalier och tillverkning i asien, vilka restriktioner finns? Tänker mest på tvål och desinficerande medel. Någon kanske vet om man får lov att sälja desinficerande medel (70%+) i v...

Ny företag - ny bokföring...

Hejsan.
Jag har precis startat mitt företag (EF) och funderar på hur sjutton jag ska göra för att starta min bokföring.
Vilket program är det bäst att använda? Det ska vara så enkelt som möjligt. Vad "bör" första konteringen vara? Eller, tja - det vet jag ju eftersom det är mitt inköp av utrustning...

Själva bokföringen löpand...

Bokföring i EF

Om man har en EF och använder sig ut av sitt privata bankkonto och betalar alla fakturor med ska man då bokföra ett köp enl fölande?

2018 K 1000
2641 D 200
6110 D 800

Jag har inte satt in någon viss summa på mitt privata konto som ska gå till firman utan jag tänke att jag använder mig utav mitt vanliga bankkonto.

Ubuntus

Nu har jag kört med operativsystemet Ubuntus i snart 2 månader och kan bara konstatera
att det fungerar perfekt. Inte ett enda virus eller en liten spionfil har drabbat min dator sedan jag uppgraderade mig :bravo
Skulle vara intressant att veta hur många här inne som använder Ubuntus.

Kategori: Off Topic

Vad tror ni om efterfrågan på företag inom e-lärande?

Jag har en företagsidé om att erbjuda tjänster till utbildningsanordnare och företag som är intresserade av t ex internutbildning genom någon webbaserad plattform.

Företagets uppgift skulle i så fall vara att erbjuda administration av plattformen, praktisk utformning och upplägg av en e-kurs, utbildning och support till företagets eventuell...

Kategori: Affärsidéer

Minskar avbetalning av lån resultatet?

Scenario:  Hyresfastighet med lån. Huvudinkomst från konsultverksamhet. Enskild firma.

Kan överskott från konsultverksamheten går till att betala av lån på fastigheten och på så sätt minska resultatet för året?

Tanken är alltså att betala så mycket lån att resultatet inte uppgår till en sådan nivå att statlig skatt måste betalas....

HUr gör ni med era nya idéer?

Hur gör ni när ni kommer på nya affärsidéer?

Jag är i full gång att starta upp ett nytt bolag med en inte helt ny, men bra affärsidé.

Jag skulle behöva bolla lite idéer med andra egenföretagare utan att "bränna" min idé allt för mycket. Jag vill inte att någon annan snappar upp affärsplanen och sedan "tar" mina kunder...  :OMG

Kategori: Affärsidéer

Momsfråga vid försäljning utomlands.

Jag har fått en förfrågan om att sälja en exklusive rätt till en logotyp till ett engelskt LTD bolag. Eftersom jag inte är van vid handel över rikets gränser undrar både jag men även min kund vilken momssats som är korrekt vid försäljning från svenskt AB till Engelskt LTD bolag? Så här skriver min kund men han är ändå osäker på vad som är korrekt o...

Flera AB:n?

Varje år tar jag ut ~90 000 till 20% skatt i utdelning från mitt AB. Till det plockar jag ut en sedvanlig lön på 20500 kr varje månad.

Min fråga är nu helt enkelt; kan man starta flera AB:n (låt säga 4 st) och plocka ut maxgränsen för utdelning från dessa varje år till lägre beskattning än lönen (4x90 000 = 360 000 kr)?

Smart skattepl...

Leverantörsfaktura krångelfråga

Fått en påminnelseavgift avseende ränta för försen betalning på säg... 115sek. Sen dök det upp en faktura från inkasso på 115+160sek=275Sek. Jag har registrerat den första fakturan men när det kommit en ny med samma innehåll + inkassokostnaden hur gör jag då. Kan jag bokföra del av fakturan? Eller ska jag makulera den tidigare? Jag kan ju inte boka...

Egen vinst?

Jag driver egen firma, det fungerar rätt så bra för tillfället, det mesta av det jag tjänar går till marknadsföring för tillfället men vid årets slut skulle jag vilja ha möjligheten att plocka ut pengar ur företaget.

Jag använder Visma enskild firma som bokföring och den pekade på "vinst" när jag gick ganska mycket back förra året.
Ja, hu...

Du & jag i en hiss

Jag tror att många presentationer skulle bli mer intressanta och roligare om man tänker sig att vi står i en hiss. Du har 20 sekunder på dig att sälja in din idé till mig, hur låter det?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Är företagande + miljöarbete framgångsrikt?

Vill rikta en fråga till alla här på forumet, exempelvis till dig som bedriver en nätbutik med begagnade kläder/prylar eller driver en annan typ av företag. Trenden att företag behöver visa att de bedriver någon form av officiellt miljöarbete är redan här.

Hur ser du på ditt företagande och arbetet för miljön? Det vill säga, vad gör du i din...

Första produkten såld.

Hej Hej!
Nu har jag fått min första produkt såld och undrar lite. Vad nu?
Ska detta registreras på nått sätt, ska moms och skatt betalas in nu eller räkenskapsårets slut?