Ej avdragsgill representation

7
Finns det några speciella regler gällande ej avdragsgill representation, annat än att man inte får lyfta momsen? Tänker på totala beloppsgränser och så? Som aktiebolag måste det väl trots momsen ändå alltid vara bättre än ta kostanaden på firman än att inte göra det, t.ex. att ta det privat. Normala representationsregler gäller så klart även här, men det är inte dem frågan gäller.
394
1
Den del av representationen som inte är avdragsgill vid skatteberäkningen blir beskattad med 28 % skatt, vilket ju är mindre än om man betalar själv med skattade pengar på vilka företaget fått betala arbetsgivaravgifter.[br][br]
Ulf Bjarme
106
1
Ej avdragsgill representation betyder att den ej får belasta resultatet i företaget, vilket är det Ulf Erik menar när han säger att den skall beskattas med 28% bolagsskatt. [br][br]Om du bokar ej avdragsgill representation så skall du använda ett speciellt konto för det (6072 ?) och när det är dags att göra årsredovisning skall du ta saldot på det beloppet och lägga till det till årets resultat före du beräknar bolagsskatten. [br][br]Exempel: 1.000 i ej adragsgill repr på konto 6072, årets resultat 10.000:-, bolagsskatt = 10.000 + 1000 = 11.000 * 0,28 = 3.080:-.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
7
Precis! För mig liksom för många företagare med mindre antal viktiga kunder så är det ju eg ingen fråga om man ska representera eller inte, utan hur det ska betalas. Och min slutsats är precis som din att det ändå är firman som det ska gå på varje gång, men jag var lite osäker på om det fanns några begränsningsregler eller liknande kring det. Som bekant är detta ju eg ett problem helt skapat av skatteverket/politikerna genom de löjligt låga avdragen som får göras för representation, hur ska man kunna bjuda en viktig kund på middag i Stockholm för 90 kr per person när dagens lunch börjar närma sig 80 kr?? Personligen tycker jag det känns fel att straffskattas för något som helt klart ligger i bolagets intresse för att säkra framtida inkomster.[br][br]Appropå det här med representation...hur är det eg med det här med att man måste skriva namn osv på de som deltog på kvittot, jag har för mig att det inte finns någon sådan regel men att många (även jag) gör det för att man ska komma ihåg hur och varför när man går igenom kvittona senare.
1165
15
Så här står det hos Skatteverket:[br][i]" Den skattskyldige bör genom anteckning på restaurangnota eller liknande verifikat som utvisar representationsutgifternas storlek, kunna visa sambandet mellan de personer som deltar i representationen och den skattskyldiges förvärvsverksamhet. Detta kan ske genom att på verifikat antecknas uppgift om datum för representationen, namn, yrke eller funktion i företaget avseende samtliga personer mot vilka representationen utövas och det eller de företag som de företräder samt syftet med representationen. Uppgift på verifikat bör antecknas på varaktigt sätt."[/i][br][br]Någon som prövat hur stor del av ett företags omsättning som får vara representation?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.