När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det är så att jag i vanlig ordning fått skatteverket efter mig igen. Jag har tydligen misslyckats fulständigt med NE-blanketten.
Är det någon som förklara för mig vad och hur jag ska fylla i? Såhär är mitt läge; Jag studerar och vid sidan har jag registrerat ett företag (enskild firma). Jag har för mina privata pengar köpt in lite prylar till företaget som jag sedan i momsredovisningarna dragit av momsen för. Nu vet ni lika mycket som mig om min verksamhet. ;)
Är det någon som kan beskriva exakt vilka rutor det är jag ska fylla i och vad, tack. Informationen på skatteverket är bara mer förbryllande. Det är fantastiskt att en såhär enkel sak kan bli så krånglig.
Din fråga är för "bred" för att kunna besvaras i foruminlägg. Det låter snarare som att du skall leta rätt på en kompis som kan sådant här och mata honom med öl och pizza tills det är klart. Eller skaffa en redovisningbyrå, eller helt enkelt lära dig vad du behöver kunna genom att tex granska deklarationsbroshyren, fråga om orden som står där som verkar vara svenska men som inte är det, ;) i tex foruminlägg mm. [br][br]Jag tror inte direkt du lär hitta någon som är villig att skriva ett foruminlägg som innehåller samma info som i broshyren ifråga.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL] Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL] Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
Va? Är det SÅ svårt på riktigt?[br]Exempelvis momsredovsiningsblanketterna eller privata självdeklarationsblanketter är ju jätteenkla att fylla i, det är ju bara att svara, men de här NE-blanketterna är alltså inte ämnade för folk? I momspapprena är det bara en till två rutor plus signatur jag behöver fylla i och på privata självdeklarationen brukar man bara behöva skriva under.[br][br]Jag trodde att det hela skulle vara enkelt, jag har ju nästan inget att fylla i. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt.
Jag kanske var lite otydlig, men all information om företaget som jag har skrev jag alltså i första inlägget.[br][br]Ett par frågor dock;[br][br]Om man glömt att bokföra egna insättningar, hur gör man då? Jag har även bara ett kassa-konto i bokföringen även om jag rent praktiskt har pengarna på ett bankkonto (i mitt namn). Kan det bli problem? Kan jag skriva in utgifterna för hela året som + på kassakontot under början av året eller måste jag på efterhand försöka fabulera ihop historier om varje enskild kronas gång?[br][br]Kan jag skriva ett föremål som är nödvändigt i produktion som en inventarie även om värdet understiger 5k? Jag har massa nödvändiga grejor för straxt under det med lång livstid som det känns konstigt att inte räkna in. Saker värda över 5k har jag inte så många av alls.
Jag tycker dessa frågeställninar väl symboliserar vadd jag trodde från början. Det är inte NE blanketten du har problem med utan din bokföring. [br]Hade du haft in bokföring i ordning så faller blanketten rätt självklar hur man ska fylla i, men att börja deklarera utifrån "lösa papper" brukar sällan ge varken ett bra eller ett rätt resultat.
"Lösa papper" och "lösa papper". Jag har ju alla "papper", måhända dock inte i rätt ordning. Men jag ska alltså tolka era svar som att det här forumet kanske inte bästa stället att vända sig vid om man har frågor kring detta?
Får man skriva en pryl som inventarie även om inköpspriset var under 5000 men användsningstiden är långt mer än 3 år? Eller måste man dra av det direkt?
Ledsen kompis, som torde ha framgått så är jag en hjälpsam person. Men i det här fallet är det inte forumet det är fel på, det är din fråga. Du ber oss i princip göra ditt jobb åt dig. [br][br]Några saker som fattas: Du påstår du berättat allt om ditt företag, men i senare inlägg framkomer information som påverkar hur blanketterna skall fyllas i. [br][br]Du har inte berättat VAD skatteverket har klagat på. [br][br]Du har inte gett en enda siffra. [br][br]Du har inte förklarat vilka ord, rutor mm du behöver hjälp med, NÅGON av dem borde du väl förstå själv, du kan inte ha problem med alla?[br][br]Hursom, allt detta betyder att det är för mycket jobb att försöka hjälpa dig via forumet. Jag önskar dig lycka till. :)
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL] Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL] Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
Ah, en konkret fråga, det hjälper jag gärna till med. :)[br][br]Jo, man kan alltså inte ringa Skatteverket och ställa frågor om bokföring, men det var säkert inte vad Jonathan menade.[br][br]När det gäller inventarier så kan du välja själv huruvida du vill ta kostnaden första året av inventarien i fråga eller utspritt på olika år.[br][br]Det finns olika metoder att göra avskrivningar och även om man måste ha samma metod för alla inventarier, så kan man mellan åren byta metod.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL] Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL] Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
Även om man har prylar som antagligen kommer hålla i alla fall i 10 år, är det fortfarande vettigt att dra av 30% per år då?[br]Om man har prylar med olika förväntade livslängder, måste man ändå dra alla över "samma kam" vid avdragen? Är det rimligaste att bara ta 30% i vilket fall som helst och slippa fundera på nedskrivningar?
En annan fråga;[br][br]Vad ska man skriva på "Eget Kapital" egentligen?[br][br]På en sida i skatteverkets lathund står det att man ska räkna Eget Kapital som egna insättningar (minus egna uttag), men senare i häftet står det att man ska räkna Eget Kapital som tillgångar - skulder. Det uppstår ju viss differens i och med avskrivning.[br][br]Om man petat in 100 egna kronor som egen insättning, och sedan är företagets tillgångar 70 kronor (30 kronor är avskrivna), är det egna kapitalet då 100 eller 70 kronor?[br]Om "Eget Kapital" är tillgång - skuld så tappar ju även egna insättningar i värde, vilket verkar lite konstigt. Men det är alltså så man ska räkna?[br][br]För övrigt tror jag att jag bestämt mig för att dra av 25% för mina inventarier. Visst måste man få det? (Det står bara om maximum hela tiden)
En till (förmodligen sista) fråga;[br][br]Hur "sparar" jag ett underskott för framtiden? Jag vill alltså inte dra av den mot min tjänsteinkomst utan jag vill kvittera ut det senare, hur gör jag då? Om det finns en ruta för detta begriper jag det inte.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.