NE-blankett, hjälp sökes tack

9
Hej!

Det är så att jag i vanlig ordning fått skatteverket efter mig igen. Jag har tydligen misslyckats fulständigt med NE-blanketten.

Är det någon som förklara för mig vad och hur jag ska fylla i?
Såhär är mitt läge;
Jag studerar och vid sidan har jag registrerat ett företag (enskild firma). Jag har för mina privata pengar köpt in lite prylar till företaget som jag sedan i momsredovisningarna dragit av momsen för.
Nu vet ni lika mycket som mig om min verksamhet. ;)

Är det någon som kan beskriva exakt vilka rutor det är jag ska fylla i och vad, tack.
Informationen på skatteverket är bara mer förbryllande. Det är fantastiskt att en såhär enkel sak kan bli så krånglig.

Tack så hemskt mycket på förhand
Mvh
Sebastian
106
Din fråga är för "bred" för att kunna besvaras i foruminlägg. Det låter snarare som att du skall leta rätt på en kompis som kan sådant här och mata honom med öl och pizza tills det är klart. Eller skaffa en redovisningbyrå, eller helt enkelt lära dig vad du behöver kunna genom att tex granska deklarationsbroshyren, fråga om orden som står där som verkar vara svenska men som inte är det, ;) i tex foruminlägg mm. [br][br]Jag tror inte direkt du lär hitta någon som är villig att skriva ett foruminlägg som innehåller samma info som i broshyren ifråga.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
9
Va? Är det SÅ svårt på riktigt?[br]Exempelvis momsredovsiningsblanketterna eller privata självdeklarationsblanketter är ju jätteenkla att fylla i, det är ju bara att svara, men de här NE-blanketterna är alltså inte ämnade för folk? I momspapprena är det bara en till två rutor plus signatur jag behöver fylla i och på privata självdeklarationen brukar man bara behöva skriva under.[br][br]Jag trodde att det hela skulle vara enkelt, jag har ju nästan inget att fylla i. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt.
2066
2
Inte vi heller, eftersom vi inte vet något om vare sig dig eller ditt företag.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
Jag kanske var lite otydlig, men all information om företaget som jag har skrev jag alltså i första inlägget.[br][br]Ett par frågor dock;[br][br]Om man glömt att bokföra egna insättningar, hur gör man då? Jag har även bara ett kassa-konto i bokföringen även om jag rent praktiskt har pengarna på ett bankkonto (i mitt namn). Kan det bli problem? Kan jag skriva in utgifterna för hela året som + på kassakontot under början av året eller måste jag på efterhand försöka fabulera ihop historier om varje enskild kronas gång?[br][br]Kan jag skriva ett föremål som är nödvändigt i produktion som en inventarie även om värdet understiger 5k? Jag har massa nödvändiga grejor för straxt under det med lång livstid som det känns konstigt att inte räkna in. Saker värda över 5k har jag inte så många av alls.
720
Jag tycker dessa frågeställninar väl symboliserar vadd jag trodde från början. Det är inte NE blanketten du har problem med utan din bokföring.  [br]Hade du haft in bokföring i ordning så faller blanketten rätt självklar hur man ska fylla i, men att börja deklarera utifrån "lösa papper" brukar sällan ge varken ett bra eller ett rätt resultat.
9
"Lösa papper" och "lösa papper". Jag har ju alla "papper", måhända dock inte i rätt ordning. Men jag ska alltså tolka era svar som att det här forumet kanske inte bästa stället att vända sig vid om man har frågor kring detta?
9
Får man skriva en pryl som inventarie även om inköpspriset var under 5000 men användsningstiden är långt mer än 3 år? Eller måste man dra av det direkt?
106
Ledsen kompis, som torde ha framgått så är jag en hjälpsam person. Men i det här fallet är det inte forumet det är fel på, det är din fråga. Du ber oss i princip göra ditt jobb åt dig. [br][br]Några saker som fattas: Du påstår du berättat allt om ditt företag, men i senare inlägg framkomer information som påverkar hur blanketterna skall fyllas i. [br][br]Du har inte berättat VAD skatteverket har klagat på. [br][br]Du har inte gett en enda siffra. [br][br]Du har inte förklarat vilka ord, rutor mm du behöver hjälp med, NÅGON av dem borde du väl förstå själv, du kan inte ha problem med alla?[br][br]Hursom, allt detta betyder att det är för mycket jobb att försöka hjälpa dig via forumet. Jag önskar dig lycka till. :)
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
9
Måste man dra av inventarier på under 5k på en gång elle rkan man behandla dem på samma sätt som dyrare om man vill?
2066
2
Ett bra nummer att ha till hands är: Skatteupplysningen, 0771 - 567 567
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
106
Ah, en konkret fråga, det hjälper jag gärna till med. :)[br][br]Jo, man kan alltså inte ringa Skatteverket och ställa frågor om bokföring, men det var säkert inte vad Jonathan menade.[br][br]När det gäller inventarier så kan du välja själv huruvida du vill ta kostnaden första året av inventarien i fråga eller utspritt på olika år.[br][br]Det finns olika metoder att göra avskrivningar och även om man måste ha samma metod för alla inventarier, så kan man mellan åren byta metod.
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
9
Även om man har prylar som antagligen kommer hålla i alla fall i 10 år, är det fortfarande vettigt att dra av 30% per år då?[br]Om man har prylar med olika förväntade livslängder, måste man ändå dra alla över "samma kam" vid avdragen? Är det rimligaste att bara ta 30% i vilket fall som helst och slippa fundera på nedskrivningar?
9
En annan fråga;[br][br]Vad ska man skriva på "Eget Kapital" egentligen?[br][br]På en sida i skatteverkets lathund står det att man ska räkna Eget Kapital som egna insättningar (minus egna uttag), men senare i häftet står det att man ska räkna Eget Kapital som tillgångar - skulder. Det uppstår ju viss differens i och med avskrivning.[br][br]Om man petat in 100 egna kronor som egen insättning, och sedan är företagets tillgångar 70 kronor (30 kronor är avskrivna), är det egna kapitalet då 100 eller 70 kronor?[br]Om "Eget Kapital" är tillgång - skuld så tappar ju även egna insättningar i värde, vilket verkar lite konstigt. Men det är alltså så man ska räkna?[br][br]För övrigt tror jag att jag bestämt mig för att dra av 25% för mina inventarier. Visst måste man få det? (Det står bara om maximum hela tiden)
9
En till (förmodligen sista) fråga;[br][br]Hur "sparar" jag ett underskott för framtiden? Jag vill alltså inte dra av den mot min tjänsteinkomst utan jag vill kvittera ut det senare, hur gör jag då? Om det finns en ruta för detta begriper jag det inte.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.