Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
Det är alltså en faktura på ett presentkort med vinprovning.
Dock kostnadskontot skall, om gåvan skall klassas som en förmån (dvs som mera lön) bokas på ett konto som heter något i stil med kostnader för förmåner (ladda hem PDF-filen från www.bas.se/ med BAS 2008 och sök i den).
Huruvida det är en gåva (skattefri, dvs inte en förmån) eller en förmån beror på beloppsgränser, huruvida det går att göra om presentkortet till kontakter och vad det gäller för föremål/tjänst. Du kan läsa mera på skatteverkets sida för Gåvor till anställda, ställningstagande, och personalvårdsförmånder till uppdragstagare (dvs icke anställda).
Edit: Glömde en sak, fakturan bokför du alltså för sig med skillanden att kostnadskontot är antingen vilket som (kontorsmaterial, whatever), men är det en förmån det är fråga om så skall det bokföras på kontot för utgifter för förmåner. Om det inte är en förmån så är det alltså klart då. Är det en förmån så skall 1000:- påföras den anställdes "lönespec" och verifikationerna för den och bokas på de vanliga kontona för lön. En del använder speciella konton för förmåner till anställda, en del gör inte det. Om du hittar någon gammal bok från Björn Lunden information som rekommenderar att du skall skapa konton som innehåller 0 som första siffra i kontonumret så är det ljug. 🙂
Edit: Hittade en bättre länk där det står just om priser i säljtävlingar, 4.11 (och ja, det är en förmån som skall hamna på lönen och sedvanliga konton för den).
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]
Kul att vinna ett pris och sen få betala skatt för det...
Bokför nog som en vanlig kostnad :vissla och tar med en not. i min "för revisorn att kolla pärm" så får de prata ihop sig med ledningen.