Hur utforma paket för hemsidor och grafisk profil?

5
Hej!

Jag heter Kristina och driver sedan ett drygt år tillbaka Liljegren webb & design. Jag designar främst hemsidor men även en del tidningsannonser, logotyper etc åt mindre företag.

Jag har funderingar på att erbjuda ett slags hemsidepaket och undrar hur ni som egna företagare tror att ett sådant erbjudande bäst skulle kunna vara uppbyggt. Jag tänker mig något form av grundpaket som innehåller design av en hemsida med ett antal undersidor men utan några mer avancerade funktioner (se t ex www.hotellfreden.se), domännamn, webbhotell samt enklare bild- och textredigering. Och att det sedan finns möjlighet att köpa till tjänster som hjälp med uppdatering av sidan (eller ska det ingå i grundpaketet?), fotografering av verksamheten/produkter, blogg etc. Tror ni att detta är ett bra upplägg och hur mycket tror ni att man kan ta betalt? Är det bättre med en månadsavgift och ett kontrakt på t ex 12 månader eller en fast avgift?

Jag har också funderingar på att utforma ett paket för att skapa en grafisk profil åt ett företag. Här skulle design av logotyp, brevpapper, faktura, kuvert, visitkort, hemsida kunna ingå. Hur mycket tror ni att småföretagare skulle kunna tänkas vara beredda att lägga på detta? Något mer som bör ingå i paketet?

Tacksam för alla tips!
Liljegren webb & design - www.liljegrenwd.se
- användarvänliga, målgruppsanpassade hemsidor och trycksaker, till ett bra pris
2066
2
Hur små företag pratar vi om?[br][br]Personligen har vi alltid gjort så mycket som möjligt själva och tagit hjälp när det behövs.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
758
1
Det gäller att kunna sälja in betydelsen av en grafisk profil hos den lilla företagaren, annars så får du inte 100: - för ett grafiskt paket.[br]Lägg fokus på själva insäljningen istället och utforma paketet därefter.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
4
Hej Kristina![br][br]Det är alltid en svår avvägning vad man ska ta för priser. En kund kan betala både mycket och lite för en produkt beroende på vad denna anser att den får för priset. Fråga dig snarare mer ingående vilken som är din målgrupp och vad deras egentliga behov är. Då hittar du nog inriktningen lättare på vad paketen ska innehålla till den målgrupp du vill sälja. Om du nu ska sälja paket. Det är egentligen bättre att sälja delarna som enheter dvs logotyp för sig, trycksaker för sig, webbsida för sig, profilmanualer etc. Kunden kan då känna att den har större inverkan på att beställa det den vill ha eller bestämma sig för vilka delar den sak komplettera med vid behov. För i slutändan är det inte engångsförsäljningen som är viktig utan som Stefan berör, införsäljningen. Den som kan avgöra om en kund blir återkommande kund eller ej. Återkommande kund blir den vanligtvis om du har mer att erbjuda och att det du presterar ger ett sådant gott resultat för kunden att du infriat det förtroende som behövs för vidare uppdrag.[br][br]Något som alltid bör ingå när du säljer logotyper är exklusiva rättigheter. Kunden bör ha rätt att äga publiceringsrätten av logotypen som den köper. Köp av rättigheter är normalt sett lite dyrare än köp av en icke exklusiv rätt. Det här med bildrättigheter är också något som påverkar priserna på dina övriga tryck och webbpublikationer som kunden bör veta om vad som gäller. Samma sak gäller för typsnitt och copy-texter.[br][br]Med detta som grund blir det svårare med fasta paketpriser. Men stora delar går att generalisera så som färdiga layoutmallar för webb där det enda man byter ut är färger, typsnitt i CSS och logotyp samt bilder som enkelt kan uppdateras via CMS mot databas.[br]Eller färdiga mallar för profilprogram, visitkort och brevpapper mm där man placerar in kundens logotyp, adresser mm. Fast det är inget förfarande som jag skulle rekommendera om man ska värna om kunden. En kund bör i mesta mån från början till slut ses som en unik kund med sina unika idéer och egna mål att uppnå, då gäller det att lyssna efter behov och kombinera det med sin kunskap kanske till och med i bättre mån prestera mervärden för kunden. [br][br]Jag skulle rekommendera dig att antingen köra fasta priser på varje del eller fast timpris där du kan ge en tidsuppskattning för varje del.[br][br]Kom ihåg det kommer alltid finnas kunder som är villiga att betala 10.000 för en del medans andra kunder bara vill betala med ett flak öl. Då är det bra att aväga vilka kunder du faktiskt vill arbeta med. Vem av dem väljer man - det kommer du bara upptäcka i en dialog med kunden.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
5
Tack för svaren![br][br]Kanske är det så att det är bättre att dela upp "paketen" mer så att kunden kan plocka de delar han/hon är intresserad av. Men ska jag då specificera och ange priser för allt på min hemsida eller är det bättre att göra det i kontakt med kunden när jag vet dennes behov?
Liljegren webb & design - www.liljegrenwd.se
- användarvänliga, målgruppsanpassade hemsidor och trycksaker, till ett bra pris
1616
4
Har du fungerande färdiga paket som du vet exakt vilken tid det tar för dig att skapa då kan du ange fast pris men annars så kan du riskera att åka på merarbete och då är timpriser en bättre lösning. Hur du får reda på vad kunden vill ha får du genom kontakt och samtal med denna då kan du lättare göra en tidsuppskattning och du kan också berätta om fördelarna/kundnyttan med dina paket.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.