Arbetsbåt, hur gör jag med bokföring och avskrivning?

450
Planer finns...

Att köpa en 20 år gammal arbetsbåt till ett nystartat ab. Priset är ca 800 000sek + moms.

Kommer betalas kontant, ej avbetalning eller någon typ av leasing. Betalas med privata pengar som läggs in i bolaget som i sin tur betalar den.

Avskrivning? Hur lång tid ska man skriva av en sådan på? Den har ju ett värde idag på 800 000 sek + m trots att den är 20 år.

1165
15
Det är rätt så vanligt att man skriver av med 10% av det resterande värdet, eftersom värdeminskrnibgen på en båt troligen ser ut så. Dvs första året skriver man av 80kkr, år 2 72kkr, år 3 65kkr etc. Vill man vara säker på sin sak rekommenderar jag ett mail till Skatteverket, så har du ett skriftligt besked från dem att luta sig emot.
450
[quote author=swetrot link=topic=4408.msg20993#msg20993 date=1223817046][br]Det är rätt så vanligt att man skriver av med 10% av det resterande värdet, eftersom värdeminskrnibgen på en båt troligen ser ut så. Dvs första året skriver man av 80kkr, år 2 72kkr, år 3 65kkr etc. Vill man vara säker på sin sak rekommenderar jag ett mail till Skatteverket, så har du ett skriftligt besked från dem att luta sig emot.[br][/quote][br][br]Tack, jag behöver bara något att räkna på i första steget. Men ett mail till skattemyndigheten blir det om affären blir av.
2360
49
Akta bara så du inte får båtförmån, fråga om det också. Bara det att man har möjlighet att njyttja den privat? kan göra att du får skatta för förmånen, annars är det ett bra sätt att ha företag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
Känsligt det där med båtar och skattemyndigheten vet jag. Men denna båt som är på g har en hytt, litet pentry, sovplats för 2, dusch och resten är lastutrymme och med kran... Så den delen klarar jag nog.
2360
49
Jag önskar dig all lycka!
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
450
[quote author=Freetime link=topic=4408.msg21022#msg21022 date=1223899905][br]Känsligt det där med båtar och skattemyndigheten vet jag. Men denna båt som är på g har en hytt, litet pentry, sovplats för 2, dusch och resten är lastutrymme och med kran... Så den delen klarar jag nog.[br][/quote][br]Båt såld.... :evil:[br][br]Vilka regler gäller om man köper ny båt från USA tro?[br]CE-Märkning gäller ej på båtar för kommersiellt bruk.[br]Får kolla med tullverket/skatteverket om tull och moms?
450
Om man köper in en ny båt i usa för ca 1,5 miljoner, tror ni att avskrivningstakt på 10% år är rimligt. [br]Sen är båten betald privat (insatt i bolaget) så man kan ju ta ränta på ca 5%. Blir det rakt av hela beloppet och % av... 50 000sek på miljonen alltså.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.