Skriva intresseföretag på mig som privatperson eller på mitt aktiebolag?

2
Hej!

Jag driver sedan drygt ett år tillbaka ett aktiebolag. Jag har nu gått in som delägare i ytterligare ett aktiebolag och jag funderar över vad som är mest strategiskt - att skriva ägarposten på mig som privatperson eller skriva ägarposten på mitt nuvarande aktiebolag?

Vad är bäst ur skattesynpunkt? Vilka fördelar respektive nackdelar upplever jag genom att skriva ägarandelen på mitt företag istället för mig som fysisk person?

Mycket tacksam för svar!
Agiley AB - En blogg om entreprenörskap och vägen från anonymt enmansföretag till framgångsföretag.
1165
15
Det är nästan omöjligt att svara på. Det handlar om hur stor ägarandel du har i det delägda aktiebolaget, om du tänkt söka kompanjoner till ditt nuvarande aktiebolag, kommer det att bli fler delägare i det nya bolaget, hur tar du ut lön idag, kommer du att jobba i bägge biolagen, vilka vinster räknar du med att det blir och en del annat.[br][br]En timme med din revisor kan vara väl investerade pengar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.