Ansvar i AB, som delägare osv...

450
Jag har hört att man ska vara försiktig med att gå in i ett bolag med mer än 30%, tagit ur luften eller sanning?

Sen om någon tar över exempel 20% av aktierna i ett bolag, slipper personen som "släppte" aktierna ansvar för det som skett tidigare?
1165
16
Som delägare har man inget automatiskt ansvar i ett AB, det är styrelsen som är ansvarig. [br][br]Du kan äga 40% av ett bolag, och väljer du att inte sitta i styrelsen så har du inget ansvar, men heller inte någon egentlig möjlighet att påverka din investering. Man kan förvisso kalla till en extra bolagsstämma och byta ut styrelsen, men det tar tid.
2066
22
Jag föredrar helt klart att äga mer än 50% (=majoritet). Som swetrot redan klargjort är det bolagets styrelse som är ansvarig för bolagets drift och skötsel, och därmed även medlemmarna i styrelsen som råkar illa ut om de missköter sig.[br]Generellt är du ansvarig för beslut som du själv varit med och fattat, men det beror på hur och vad :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
Jag fick erfara det när jag sökte kredit hos banken. Jag äger 100% och har ordnat den mesta finansieringen privat, men banken krävde utöver företagsinteckning även att jag gick i personlig borgen. Detta pga att jag är ensamägare. På så sätt tar man ju självklart en väldigt stor risk.
117
3
Hej![br][br]Jag tror att det som Freetime skriver om ovan är de budpliktsregler som gäller för börsnoterade bolag. Där måste en ägare förvärvar 30% eller mer av antingen kapital eller aktier även lägga ett bud på hela bolaget.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.