Ensk F göra om till AB. "Färdigt paket"?...

163
5
Min Enskilda firma skall göras om till AB.
Nu har jag fått "erbjudande" om att köpa ett "färdigt AB".

Någon som vet hur det går till, egentligen?...

Är det verkligen så krångligt att göra en enskilda firman till AB själv?
Behöver/Bör man betala 8000:- för ett "färdigt paket"?...
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
2066
22
Om du har lite koll, eller känner någon, så är det inte speciellt krångligt att starta upp ett AB.[br]Det finns en del att läsa i en tråd för ett tag sedan, [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4386.msg20835/#msg20835]här[/url].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
163
5
Jodå, jag har "lite koll" , men inte på hur man startar AB.[br][br]Jag letar efter den där tråden! tack![br]
450
Och när du köper ett lagerbolag genom exempelvis bolagspoolen så kostar det dig i kronor ungefär 9600sek, varav 3-4000 ej är avdragsgilla. Denna variant ska du inte göra om du inte måste ha bolaget igång nästa vecka. Helt onödigt...kolla skatteverket.se [br][br]
117
3
Det viktiga i detta är att upprätta avtal mellan dig och ditt nya bolag, där du säljer över verksamheten till det nya bolaget. En så kallad inkromsförsäljning. [br][br]Detta kan medföra en viss beskattning på dig vid försäljningen. Du måste även ta hänsyn till om du har periodiseringsfonder, expansionsfonder etc.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
2066
22
[quote author=Freetime link=topic=4460.msg21459#msg21459 date=1225363871][br]Denna variant ska du inte göra om du inte måste ha bolaget igång nästa vecka. Helt onödigt...kolla skatteverket.se [br][/quote][br][br]Helt onödigt är det inte, om alternativet är att låta en revisor (eller lämplig person med kunskap) starta ditt bolag, skriva papper, och lägga ner tid på det, så kommer kostnaden också bli ganska dyr.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
Återigen, måste du vekligen gå över till AB, kan du inte fortsätta med EF, Det finns fler nackdelar än fördelar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
163
5
Uscha, Ja.. vad säger man?[br][br]På personlig rekommendation av någon jag respekterar, ser upp till och litar på blev jag känd med en revisor och på dennes inrådan har jag valt att bilda AB.[br](Ekonomisk synpunkt)[br][br]Jag [i]vet[/i] ju inte om man "måste" bilda AB istället för EF, men jag - som alla företagare väl? - vill ju ha maximal vinst av det arbete man lägger sin själ i.[br]Då var detta alternativet.[br][br]Sedan har jag varit i kontakt med ALMI, och haft ett synnerligen långt, utvecklande - för företaget - samtal.[br]Det verkar som om min lilla hobby - faktiskt - kan bli större än jag tror. (Vill?)[br][br]Återstår fler val och fler stigar att följa.[br]Ibland ÄR det inte lätt.[br][br][br]
2360
49
Om det är revisorn du är ute efter kan du ha honom i EF också. Det skulle vara intressant att veta fördelarna som väger över till AB. Det enda är möjligen om man köpt något dyrt sålt och inte kan betala. så därför ser jag snarare som en nackdel att ha med AB att göra, förmodligen är jag ensam om det men jag håller ju på med ekonomistyrning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.