Gymkort - Ta ut via företaget?

7
Tänkte passa på att fråga hur jag rent praktiskt går till väga när jag vill plocka ut ett gymkort på företaget? Notera att personen ej är anställd men trots allt aktieägare i bolaget och aktivt arbetar däri, man kan kalla det "lönlöst" arbete ;)
117
Hej![br][br]Villkoret för att göra avdrag för gymkort eller liknande och som inte är skattepliktiga för mottagaren är att samtliga anställda på företaget erbjuds samma möjlighet.[br][br]Erbjudandet får inte gälla exklusiva och dyra aktiviteter. Ofta har företag en beloppsgräns för hur mycket aktiviteten får kosta, exempelvis 1000 kr/halvår.[br][br]Personener som får erbjudandet ska vara anställda av bolaget.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
2360
37
Lönlöst arbete, ja det är vad alla företagare med enskild  verksamhet upplever i sådana situationer som ovan.  Men man driver inte EF för att gå på gym det har man inte tid till om man ska få ihop till alla kostnader, men efter nyåret finns det ljusglimtar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
...intressant. Vad är det för ljusglimtar du ser efter nyåret. Kan det vara möjligt att man som egenföretagare kan få förmånen att friskvårda?[br][br]/Christian
[cege] opinionspartner - ett stöd för din kommunikation

Christian Gustavsson
kommunikationsstrateg/copywriter
48
så kan jag som bara har säsongsanställda köpa ett gymkort under vintern då jag är den enda som är anställd.... för att inte behöva betala gymkort för ca 30 personer under sommaren?
1165
Det är nog tveksamt om du kan ha en så snäv tidsram att det blir godkänt vid en granskning. Man kan möjligen ha begränsningen fast anställda, men eftersom det förmodligen då återigen bara blir du är det tveksamt om det heller håller vid en granskning.[br][br]Juridik är ju inte alldeles glasklart alla gånger, men intentionen i lagstiftningen är att företag skall kunna erbjuda sina anställda friskvård med rimliga villkor. Om man som företagsledare tycker att det bara är sig själv som är värd friskvård och inga övriga anställda så är det inte enligt lagtiftarens intentioner, och därmed är man ute på rätt så tunn is och rör sig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.